|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Grodan, att spriten ger staten speciellt stora skatteintäkter är en myt, ca 10 miljarder/år, moms ca 330 miljarder, arbavgifter ca 320 miljader (alla sifror i runda slängar). Bilskatter är ca 65 miljarder fö. /Simon |
|
|
Av dessa 65 går väl 15 tillbaka till trafiken, resten dvs 50 försvinner från trafiken. Om man nu värnade om miljön så kunde man ju satsa dessa 50.000.000.000 kronorna som bilskatterna går plus på att ta fram en miljövänlig och uthållig energikälla för bilar, För 50.000.000.000 Skr borde man ju kunna komma rätt lång, och nu pratar vi bara Sverige, Tar vi och gör samma sak i EU skulle vi få ihop: 1.000.000.000.000 kr som bilskatterna går i plus, det vore bra underligt om man inte kunde ta fram något miljövänligt för den summan. Det visar tycker jag att allt miljödravel som man försöker motivera höga bensinskatter med bara är bullshit. Om man var intresserad av miljön till 1% så finns det ju massor av pengar från bilarna redan nu att använda. |
|
|
Ja undrar vart alla bensin skatterna går?? Ja menar, vart lägger staten ut pengar för att skydda miljön?? ///Schumi |
|
|
_Schumi_ << ja det kan man fråga sig! förövrigt intressant läsning! B-M-W |
|
|
Det är väll helt enkelt så att staten med alla institutioner , myndigheter och institut är så komplext uppbygda och så många till antalet att pengarna går åt till höger och vänster. Samt att alla som har möjligheten tar en liten del av kakan. Men varför bli förvånat , landet har skötts dåligt i många år - kolla bara på 3G licenserna som GAVS bort när de kunde inbringat mångmiljardbelopp som de gjorde i andra länder.... Sålänge det finns de som gynnas av nuvarande system kan vi nog inte räkna med att bilskatterna skall läggas på vägunderhåll men dock på fartkameror som ju inbringar pengar. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
| wadel: Inte nog med att licenserna gavs bort, nu vill bolagen dessutom ha några år extra på sig att bygga ut näten efter som det är så dyrt.... | |
|
Hehe jo ja vet , sammtidigt kanske vi skall vara tacksamma för det då man inte vet ett dugg om skadeverkningarna av dygnetruntexponering av microvågorna som 3g sänder ut. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Här där jag bor.. ca 2 mil norr om härnösand (alldeles innan högakusten bron) Går det om jag inte minns helt fel 2 bussar per vardag.. en på morgonen en på kvällen... sen får man gå ett par kilometer till en buss som går 5-6 ggr om dan! Så vi är väldigt beroende av våran bil! Då min Sambo oftar jobbar kväll och jag studerar på dagarna! Fast ska dom fortsätta och lägga moms på skatt och sen skatt igen osv osv så får man väl snart ha kåken som sommarställe istället... Så om soppan kostar 9kr eller 12 kr.. är för mig inget att göra åt.. bara se glad ut och betala =(. Men för Göran och gänget är det ju lungt.. han fick ju löne förhöjning med 5000 nu så han har ju kompenserat... Tack för god läsning och härligt å höra att folk inte är så glada över den sjuka politiken! Och JanF: Underbart som vanligt ;) __ Länk |
|
|
tssk, dyrare bensin = mindre bilar ivägen. Jag ser inte problemet? Mer bensin finns på macken, det är jätteenkelt, bara att langa fram ett litet plastkort så ser man inte problemen?! Grodan: att säga att bensinen kostar 30 öre / liter och att det anses dyrt där, utan att jämföra med vad en medelHassan (eller vad blir det i Iran? ;) tjänar, är ointressant. Men att den är billigare än vår bensin, RELATIVT sett, är inte särskilt konstigt. De har nog jäkligt dyr norsk fjordlax i Iran, å andra sidan. ;) Jag ser rött när reportrar kan kläcka ur sig "och här, i djungeln här tjänar man 10 ÖRE PER DAG" utan att jämföra kostnadsnivåer. Nog om det. 3G-licenserna gavs inte bort, däremot förband sig operatörerna till en viss täckning enligt en viss tidplan. Det kostar flis att dra upp master och bygga ut nät i lågkonjunktur, tro mig. Om inte operatörerna får dispens blir det inget 3G alls, jag tror att de som pysslar med det här nog vet vad de gör. Och jag vill gärna kunna lira sjyssta spel online för en billig penning, surfa toksnabbt över nallen och skicka fula MMS till alla jag känner :) Jag klagar inte, jag har inte röstat på tjuvpacket som härjar några kilometer bort, vare sig i Stadshuset eller i regeringen. Det som däremot upprör mig är att puckona själva har mage att demonstrera mot sina egna orättvisor ett visst datum varje tidig vår. Inte för att jag är särskilt insatt, men kom igen, nå'n har ju för f-n sett till att vänstergänget kört racet så länge, sluta rösta på dem då istället? "Under skatter dignar vi ned", jojo, vems fel kan det tänkas vara då? Sjunga Internationalen en bra bit in på 2000-talet. Say no more... Jag lever istället som jag lär, bor dyrt, röstar på det jag tror är bäst för landet och tankar ofta och mycket. Alltid retar det någon. Låt mig till sist citera min far, som i princip alltid saknar alla former av känsla för politisk korrekthet: "vilken vacker dag, inte en sosse i sikte". (ovanstående innehåller till viss del ironi. Känsliga läsare bör därför blunda här och var) mvh Anders PCS #8050 |
|
|
3G licenserna GAVS bort och den enda motprestationen var att täckningen skulle vara enligt överenskommelse inom en överenskommen tid , den motprestationen är så klen och ligger dessutom i operatörernas eget intresse att det inte kan ses som licensavgift. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Utauktioneringen i 3G licenser i övriga europa är ju ett spektakel. I Tyskland t.ex. drog ju summorna iväg till 10.000 - 20.000 per abonent om man räknar Opex + Capex / antal invånare som kommer ha mobil. Tyska staten tog pengarna och betalade av halva stadskulden. Resultat, tyskar befolkningen kommer att för överskådlig framtid betala av sin stadskuld via sin höga telefonräkning genom sina mobiloperatörer som är skuldsatta upp över öronen. Alltså, bara ytterligare ett sätt att beskatta folket |
|
|
Firren: Bra skrivet alltsammans! Man blir så irriterad när morfar kläcker ur sig "jaaa, på 60 talet kostade bensinen bara 50 öre/l. Usch så dyrt det har blivit". Suck, häng med i verkligheten politiker, reportrar och pensionärer! |
|
|
Tror man får läsa mera detaljerat hur ett 3G-kontrakt är uppbyggt, tarvar nog flera A4..;-). Grejen är väl den att om man sålt (auktionerat) ut licenserna så hade man lite förenklat fått in en god klumpsumma pengar men sedan varit helt i klorna på operatörens godtycke om utbyggnadstakt, täckningsgrad osv. Nu kan PTS ställa krav på dessa mm och få viss kvalité på systemet inom stipulerad tid, även om operatörerna klagar. Det är även viss skillnad på att täcka in (och få tillbaka investerade pengar) i länder med tät befolkning och många gånger en enklare geografi och topologi än långsmala och delvis glesbefolkade Sverige med en hel del fjäll och bergstrakter. Strålningsaspekterna: Tycker man silar mygg/sväljer kameler när man fokuserar bara på GSM och 3G. Masterna är ju det absolut minsta problemet, själva stålmasterna strålar ju inte mer än en flaggstång. Antennerna i toppen skickar ut sin energi i ett skivformat knippe liksom en fyr på havet, dvs alldeles intill fyren ser du knappt ljuset, men däremot någon km ifrån. För att att komma upp i gränsvärdet för strålning blir man tvungen att med hjälp av en mobilkran hissa upp sig nån meter framför antennen. Själva telefonerna är ju knappast igång dygnet runt, dvs sändaren är ju endast aktiv vid samtal, förutom helt korta skvättar vid roaming osv. Det är olyckligt att man helt skjuter in sig på GSM/3G osv om man nu verkligen är bekymrad över strålning, varför inte bry sig lite om t.ex alla mikrovågsstyrda dörröppnare, annan radiokommunikation, TV-sändare med flera tusen ggr högre effekt osv. Varje dag passerar många av oss flera gånger larmbågar i butiker och varuhus, nån som funderat på dessa? Vi gled visst ifrån ämnet rätt rejält, det är bedrövligt att så liten del av skatter och inkomster från bilismen går tillbaka till väggbygge och underhåll, det hade verkligen behövts. Man får kanske komma ihåg att sjukvården behöver en del kosing för att vårda trafikoffer men å andra sidan betalar vi landstingsskatt. En gigantorganisation som jag personligen tror kunde lagts över på kommuner och de största sjukhusen själva. Då kunde vi eliminerat en organisation som överlevt sig själv tror jag. FP |
|
|
Folke: För att inte tala om den enorma strålning som jordens magnetfält åverkar oss vardag.. i jämnförelse med allt vi gör så är det bara bråkdelar av vad vår moder jord bombar oss med för att skydda oss.... Och bort med landstinget ja! __ Länk |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Tankade idag... Uno-X Sala, 7.88 kr/liten... Så det tycker jag var helt ok :) |
|
Tänker inte så mycket på bensinpriserna, förutom att dom är för höga. Man måste ju tanka, inga bensinpriser kommer stoppa mitt BMW-åkande. Finns inte mycket att göra åt saken. |
|
|
Man får nog skilja på det statiska magnetfältet från jordmagnetism. högtalare och andra permanentmagneter osv. Isf är fältet från t.ex högtalarna mångdubbelt kraftigare än jordens magnetfält, på normalt lyssnaravstånd. För att inte tala om alla hörlurars magneter som man sätter utanpå eller inne i örat. Växelfält från t.ex radiosändare uppe i mikrovågsområdet är en annan sak, men som sagt, synd att man fokuserar på bara en källa och dessutom fullständigt vräks det ut rykten och felaktigheter i press och media. Undra på att folk blir tveksamma. Det fanns en reporter på lokala blaskan här som inte gjorde nåt annat än bevakade och skrev negativt om högspänningskabeln mellan Karlskrona och Polen, innan, under och efter bygget och driftstagningen för ett antal år sedan. Det flödade av insändare och felaktigheter som t.ex hur man skulle hantera föroreningen av läckande kablar, hur skulle all utläckande ström samlas upp osv? Reportern skrev och fyllde på istf att ta reda på fakta osv, men bara på negativa insändare. Nu i efterhand har åtskilliga mätningar på fisk och ål visat att de inte bryr sig ett dugg om kabeln, men nu är det pinsamt tyst från den aktuella reportern. Sen hur det politiskt funkar med köp och sälj av el med Polen är en helt annan sak. FP |
|
|
Du har så rätt Folke.. men det är roligt ändå att se hur och vad folk hela tiden oroar sig över! Och som oftast har de inte en susning av nån form av fakta =) __ Länk |
|
|
Folke verkar vara på min linje. Antingen sitter vi i operatörernas knä eller PTS. Same-same, eller hur? :) Jag tror fortfarande inte att Svenska Staten, som så framgångsrikt har tappat oss på pengar under så många år och ändå lyckats motprestera så lite (och som får fortsätta!!! Säg den VD som får driva ett företag och misslyckas gång på gång och ändå köra vidare? Inte ens grundarens egna son skulle bli långlivad...) , inte skulle missa den här enkla chansen att få trycka till näringslivet och företagen rejält, samtidigt som det rasar in pengar. Jag är glad att det blev så här, nu får vi ju chans att testa den nya tekniken riktigt jäkla snorbilligt, eller hur? Gissningsvis hade 3G-nätet annars bestått av en tungt nyttjad antenn mitt på Stureplan, flitigt demonstrerad av 3 (som har affär precis bredvid) och planerna för resten av utbyggnaden ("det är bara 99,9999998% kvar att bygga ut") hade legat på så tjock is att Nordpolens iskalott ter sig som blott en isbit i en ginåtånic. Någon kommer någonstans ALLTID att få betala kalaset, även om vissa människor i vårt samhälle tycks tro att det inte är så, den bistra sanningen, mina vänner, är att det är vi som betalar. Du och jag. Så, antingen betalar vi lite 3G-nät så här dvs det känns inte så jäkligt, eller så kostar det apa att ens titta på en lur. Dessutom, med statens osvikliga precision och kompetens att lägga pengar på märkliga poster, så hade vi antagligen inte ens sett röken av de 3G-miljarder som rullade in. Nu ser vi i alla fall nyttan: vi har billiga 3G-tjänster! Men orka bry sig om det här, solen har ju fått för sig att komma fram, ut och kör! :) Soppan vet jag inte vad den kostar, men vaffan, varje soltimme verkar ju vara mer värd än en 3G-licens den här sommaren?! :) mvh Anders PCS #8050 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.