AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.932

Vad tycker ni om de höga bensinpriserna?

Sida 1 av 2
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Det är vansinnigt vad de olika bensinbolagen ska köra med oss fordon-ägare och skylla det på världsmarknaden och Opec! Det är oroligheter i ett av Opec länderna (Irak) inte alla.

Algeriet, Kuwait, Arab Emiraten, Indonesien, Iran, Saudi Arabien, Venezuela, och Libyen. Det är inget krig eller oroligheter i några av dessa länder och hur kan då Irak-konflikten påverka oss så här i Europa?

Jag undrar om ni använder era bilar lika mycket nu när priserna är så höga? Jag har fakiskt börjat köra mindre.

------
Länk
Länk
Jag tycker det är mer vansinne att staten tillåts sno oss på 80-90% skatt/moms på bensin!

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Håller med, staten vet var pengarna finns. Bensinen och spriten. *suck*

------
Länk
Länk
na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Naturligtvis ruskigt tråkigt med höga bensinpriser o mindre samt ev. något snällare körande blir det ju.

Ursäkten jag hört gällande världsmarknaden, den största ökningen av priset berodde på ökad import i Kina (+39 procent första halvåret tror jag det var) samt till någon mer....

Känns lite som om det vore trevligt med lite fler alternativa bränslen samt lätta/behändiga konverteringar av gamla bensinmotorer... men men kommer väl hoppas jag ...
Kan bara instämma med Kalle. J-vla fasoner från regeringen att råna befolkningen på sina pengar. Jag betalar gärna skatt och hjälper till, men DETTA ÄR LÖJLIGT. Är SÅ trött på dessa sossar!

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
En arbetskamerat till mig är från Iran och han berättade för mig att 1 liter bensin i Iran kostar 30 öre och det tycker folket är dyrt. Undrar vad de skulle tycka om priserna här i Sverige!

------
Länk
Länk
jp
464
jpn
523im -99
det är rent sagt förj*vligt och visst har man börjat köra snålare!

B-M-W
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jättebra då slipper man alla bilar som är i vägen då man skall in till stan. Höj bensinen till 20spänn på en gång så är priset konstant ett par år eller så. Sätt obliugatoriska biltullar var 5:e km så finns det inget intresse att använda bensin. För att förebygga alternativa skattesmitare höj även skatten på hästar och åsnor samt stäng ned all kollektivtrafik på en gång. Back to arrendejordbruk!

Hög skatt på alkohol skall få folk att dricka mindre och åka utomlands istället?
Hej!
Tycker att hög skatt på både alkohol, bensin och för den delen tobak är befogat. Först och främst så kan ju staten aldrig få för lite guldmynt och för det andra så skulle lägre pris leda till att det säljs mer av dessa varor. Och va det leder till vet ju alla...
(Fast måste ju säga att när priset går över 10 kr så e det inte kul att tanka!)

Är det inte dags att bmw släpper en "miljöbil" snart föresten? Idag finns väl möjligheten att köra på alternativa drivmedel då det finns rätt många mackar som har detta. I alla fall här i stockholm. Har för mig att det drevs igenom en bestämmelse om att ett visst antal mackar måste ha möjlighet att tanka alternativa drivmedel....

/Cronor
Ni ska inte klaga - min Lotus drar 1,7 lit/mil om jag inte rör pedalen och om jag skulle få för mig att nudda denna förbjudna tingest så går det loss på drygt 3 liter/mil - men de e j-vligt roliga mil ;-)

Lev för att köra - kör för att leva!

Per
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Betalade ca 8.50kr i Spanien hela juni, där var det nästan skoj att tanka =)

Tycker det börjar bli överdrivet dyrt med soppan nu. Fast det höga soppapriset borde höja värdet på BMWbilar med små motorer =)

Schnelle fart, Härliche fart. Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med Asken!

Med ett literpris runt 30-40kr för oblyad bensin, skulle alla "vanliga människors" volvobilar och merparten av alla husvagnar vara ett minne blott på våra vägar!

Mer plats på vägarna åt BMW-folket som troligen skulle prioritera bensin till bilen före bröd på bordet åt familjen...!

;o)))

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Som sagt,
Varför skylla på oljeleverantörerna och OPEC. Det är inte dom som lagt på skatt och moms till förbannelse.
Varför kostar i så fall en liter bensin i staterna bara en tredjedel mot i Sverige?
cronor: Jag kör bil när jag vill och inte beroende på vad bensinpriset står i. Däremot blir jag såklart irriterad när jag hela tiden måste betala mer och mer. Men jag kör inte mindre för det.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag tycker precis som alla andra att bensinen är lite dyr , 9.00:- kronor / liter vore bättre.

Men det jag vill säga med inlägget är egentligen att en diskussion som denna är lite för bred för att diskuteras på ett forum :-)

Lixom.. om soppan e dyr , och om staten sänker sin skatt så tar det 1 timma innan bensinbolagen lagt fram en strategi för att få maximal _långvarig_ profit , de höjjer säkert inte priset direkt - utan det sker systematiskt enligt en smart strategi.

Och varför skulle de inte göra det ? , de håller på med detta för att tjäna pengar , och jag tror inte de har någon sorts inre spärr där de känner attt "nu vill vi inte tjäna mer" , utan gränsen går såklart precis där minskad försäljning ger mindre vinst en högt literpris , gränsen ligger nog kring 10:50 :- / liter just nu.

OK bra att soppan kostar 30 öre litern i iran - bra för miljön :-)
Vad tror ni det kostar att fylla på en AC i Thailand ? med gamla kylmediet , man är inte såååå noga där. enligt uppgift kostar en kondensor och en fyllning ungefär 500:- , då ingår torkfilter - bra för miljön :-)

Det är väll bara så att alla som kan roffar åt sig så mycket pengar de kan ? bara kolla på el-priserna eller vad fjärrvärmen kostar jämfört med när den kom , när blir det skatt på bergvärme ?

Vi är så beroende av energi idag jämfört med för 50 år sedan så jag tror inte det kommer att bli billigare på någon front , priset må vara bättre i usa - sammtidigt kan det finnas andra nackdelar med att bo i usa , har man inte "shitload of cash" tror jag det är ungefär lika illa här som där , det man förlorar på karusellerna.... :-)

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Sant som wadel säger. Tillgång/efterfrågan. Just nu är vi beredda att betala uppåt 10:50, kanske 11 kr/l. Men skulle de höja över natten till 12 kr/l. Skulle det nog bli en drastisk minskning i bensinföräljningen.

Personligen åker jag varken mer eller mindre bil beroende på om det kostar 9 kr/l eller 10.50 kr/l. För mig o min ekonomi blir det försummbart med en merkostnad på kanske 150 kr/mån. Om jag kör 100 mil per månad i snitt.

Förövrigt tycker jag att ett bensinpris på 8 kr vore lagom rättvist.
Snart börjar det ju bli en klasstillhörighetsfråga att äga en bil.

mvh

Som Stavros säger så är det ju främst de som redan har en tight ekonomi som drabbas värst. Jag blir mest irriterad men kör som sagt lite mycket för det.
Är det inte dags att sluta straffbeskatta allting som inte tilltalar regeringen?

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
haimaul
Jag bor innanför tullarna i Stockholm och skulle klara mig utan bil eftersom kollektivtrafiken här är bra jämfört med på mindre orter. Jag har bil främst för att det är roligt - särskilt nu på sommaren när det inte är några köer och lätt att hitta parkering. Att lätt kunna åka på utflykter etc. är mer en bonus.

Men på alla dessa mindre orter går det inte att klara sig utan bil. Kollektivtrafiken i Luleå, där mina föräldrar bor, är ett skämt, och det finns värre exempel. För människor som bor där finns det inga alternativ till bilen, de måste köra sina X antal tusen mil per år för att ta sig till arbete, handla mat osv. Att de ska behöva betala så mycket är det som är verkligt sorgligt. Jag kan påverka kostnaderna eftersom jag har alternativ. Det har man inte i landsorten. Och en utökad satsning på tågtrafik är INTE någon lösning.

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
maimaul : Det där är ju en intresant aspekt , själv kan jag ju också ta pendeltåget eller bussen för det mesta och taxi om det inte går - endå blir det otroligt mycket billigare än att äga en bil ett år.

Men bor man i norrlands inland så är ju detta ett hån , glesbygdsstödet framstår mera som ett rått skämt.
Man kan nog säga att bensinpriset/diesel direkt påverkar utflyttning från glesbygden , förutom de nya "innerstads-lantisarna" som bor i nybygd tvåplansvilla och pendlar 5 mil om dagen in till stan , men de skiter i om soppan kostar 10 eller 110 kr litern , har endå råd.

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
Ja
760
JanF
530i-93
Jag har sagt det innan och gör det igen....

Vi har hög skatt på bensin och bilar för att de är skadliga för miljön och skall begränsas i största möjliga mån.

Vi har hög skatt på alkohol för att den är skadlig och skall begränsas i största möjliga mån.

Vi har hög skatt på tobak för att den är skadlig och skall begränsas i största möjliga mån.

Vi har världens högsta skatt på arbete/lön för att det är skadlig och skall begränsas i största möjliga mån......

Vanudå, vad sade jag?????
JanF,

mycket sant och inget gnäll endast analys.....:)

/Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.