AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.275

Kör bensin men låter f*n som diesel!

Eliminator
Nu är det såhär att jag har prövat nästan ALLT!

Bilen är en 318 i -84.
Jag har bytt motorkuddar och grenrörspackning å ja gud vet vad..
Men fortfarande så låter min bil som en diesel på tomgång
Även fast motorhuven är stängd så låter den skithögt som om det var nå ventiler som var fucked...Men ljudet ändrades inte efter det att jag lämnat in den för en ventil-inställning heller :/
Det är många som frågar om jag kör diesel haha :P
Bilen har inte betett sig såhär förut. ... Kommer inte ihåg när det började...
Det har väl kommit mer och mer skulle jag misstänka.

Någon som har nå förslag vad jag kan göra??

BMW Nothing else
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Det kan faktiskt vara kamaxeln i din bil som är slut. Samma fråga fick även jag när jag hade en 520i-E34. Den började låta som diesel när kamaxeln var slut på'n. I min bytte jag alla ventiler, kolv, i stortsett renoverade hela skiten, men ändå lät det som diesel och det var pga att kamaxeln var slut.

------
Länk
Länk
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
När brukar en Kamaxel ge med sig? har ju en e30 320 som gått 21000 mil går väldigt fint i motorn. Men när bör jag räkna med att den är så sliten så man behvöer byta?

mvh
Kristian
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Min 520 hade gått då 22000 när den inte orkade mer:( Jag sålde dock blien som den var och den som köpte bilen hade en hel extra motor så den rullar än.

Om man har hela tiden servad bileni tid och haft bra olja i bilen då hålller kamaxeln mycket längre skulle jag tro. Att kamaxeln tar slut beror mest på hur man har underhållt bilen under alla åren.

------
Länk
Länk
Soundman_02
Väldigt olika..beroende på hur hårt man kör.. service intervallerna osv!! Men har man provat att ställa in ventilspelet. Och inte har lyckats få bort detta irriterande tickandet som m20 motorerna kan ge ifrån sig.. så är det med all säkerhet kamaxeln eller vipparmarna.
Eliminator
Hej alla! Har vart borta ett tag nu å saken är att
när dom gjorde ventilinställningen så kollade dom kammen å den var så gott som ny....Har fått en åsikt om att det troligast
är kamkedjan som behöver bytas.

BMW Nothing else
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
318i -84?
Den har den hederliga gamla M10-motorn, som kan låta ganska slamrigt om vipparmarna börjar glappa på vipparmsaxlarna.
Då hjälper det inte mycket med en ventiljustering!
Vanligt på motorer där det slarvats med oljebyten....
Enda boten är att byta ut vipparmsaxlarna och alla 8 vipparmarna (eller hitta ett begagnat, komplett topplock i bra skick).
Eller så kör du vidare med oljudet, tills något går sönder ordentligt (vilket kan vara om åtskilliga tusen mil).
Det finns ju en möjlighet att det är kamkedjan som låter. Kedjan/kuggdreven kan vara slitna, eller så kan kedjespännaren
ha givit upp. Ta bort ventilkåpan så kommer du åt att kolla både vippor, kedja och spännare!

/// Gunnar E.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.