|
|
|
|---|---|
marre86 |
Hej hej! har en navriottmetalíc bmw ,, den är mkt skitig i lacken jag undrar vilken lackrengöring jag ska ha till bilen som är bra från micro eller mekonomen. tänkte ta en lackrengöring så jag undrar kan man vaxa den ca 1 vecka efter man gjort lackrengörningen eller måste man göra allt samtidigt har fått tag i en maskin nästa vecka men tänktew om de går bra att rengöra själva lacken nu sen vaxa den ordentligt om en vecka går de? |
|
Det är poleringen/rengöringen som främs behöver/underlättas avsevärt av att använda maskin! Att försöka polera upp en nergången lack för hand, är nog slöseri med både tid och kraft... Om lacken är skitig och lite smårepig kan det vara läge att använda en Cleaner först för att ta bort oxid och smårepor. Därefter kan du eventuellt använda en Polish eller Vaxpolish. Avsluta med ett Vax. Om du har polerat ordentligt, behövs bara enkel handkraft för att lägga och polera bort vaxet. Jag brukar använda en tät tvättsvampsbit för att applicera vaxet. Finns speciella Vaxapplicatorer för ca 20kr, som i princip är en tvättsvampsbit med en hårdare baksida/handtag. (t ex Turtle säljer en sådan) Kolla under "Gör det själv-tipsen" (till vänster) under bilvård för konkreta råd och bilder. Jag har fastnat för Sonax "professional" i svarta enlitersflaskor. (finns "Rubbing" för riktigt risiga lacker, "Cleaner" för normalt nergågna lacker, "Vaxpolish" för hyffsade lacker och "Vax" för fina eller välpolerade lacker). De säljs bland annat hos Autoexperten. En liter kostar ca 180kr (lägre literpris än för vanliga vaxer!) och de är mycket lättarbetade och dryga. Dessutom är de vattenbaserade, vilket inte är fel! Bor du i närheten av Tingsryd i södra Småland eller har vägarna förbi de trakterna, kan du köpa dem för ca 140kr/litern hos "Börjes i Tingsryd"... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bustorp |
Glöm inte att avfetta den riktigt ordentligt o tvätta den gärna ett par ggr efter med mycket vatten så all avfettning försvinner. Och precis som Johan B skriver så är det ganska svårt att ge sig på en polering utan maskin. Vad gäller medel så säljer väl Micro AutoSmart´s och Mekonomen Hagmans produkter tror jag. Kolla även på dom o stirra dig inte blind på allt som heter Sonax eller Turtle. BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
marre86 |
OK, finns de någon här på forumet som kanske vill tjäna en slant å vaxa min bil har ringt till olika firmor här vart jag bor men alla har ju semesterstängt å jag hade viljat haft den polerad nu på semestern jag kan åka ca, 10+ från 0371 området om någon har lust å vaxa. Mvh |
| Jag håller på med sånt, fast ja bor i Örebro... blie lite långt kanske!? | |
marre86 |
Hej hej! ja de är väl lite långt kanske vet inte men kan kolla om man kanske kan göra något besök där då kan de ju vara ok å åka så långt, Mvh |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.