AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
976

Får inte ner tomgången...M20

bustorp
Jag har precis plockat ihop en M20 utan kat -87 (3 mil) men kan inte få ner tomgången till dom 800 varv jag vill. Den stannar på 1 000 - 1100 varv utom om den får gå på tomgång i ca. 10 min.då går den ner till 8-900 varv, men så fort jag kör stiger den igen.

Tändningen är 100%, CO-halten är ca. 1,7-2,0, motortemp. är OK, inget läckage på insugssidan (sprutat startgas överallt), startar kanon kall som varm o går bra. Tar jag bort vacuumslangen till fördelaren som är kopplad till insuget o pluggar så går tomgången ner till normal (alla vacuumslangar enl. Haynesboken).

Det finns dock inget vacuum på andra sidan fördelaren (till den magnetventilen som sitter på luftrenaren, som i sin tur är kopplad till spjällhuset vill jag minnas, vare sig kabeln är där eller inte och oavsett motortemp.). Vad fyller den för funktion? Minskar/ökar den vacuumet med hjälp av termotidsgivaren eller vad f-n den heter som sitter nedanför tempgivaren på termostathuset eller vad?

Jag vet att ett par ventiler står 0,25 i s f 0,20 men det kan väl inte påverka tomgången så mycket?

Det finns medlemmar här på AutoPower som kan detta, det vet jag. Gör mig en tjänst innan jag får ett totalbryt. Jag har aldrig rivit en BMW-maskin i delar innan (har aldrig behövt) så jag kan ju ha missat något.

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
bustorp
Kom igen nu,någon med tips finns det väl???

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Hur många vacuumanslutningar har du på fördelaren?
Har du bara en anslutning borde den gå till anslutning på spjällhuset som har inte har vacuum på tomgång.
Har du 2 anslutningar på fördelaren kan vi höras vidare i ärendet.
Hur vet du att tändningen är "100%".
FAF
bustorp
FAF:
2 anslutningar.
Tändningen står 23 grader FÖD vid 3 000 varv med pluggade vacuumslangar. Det motsvarar märkningen på skivan.

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
På min gamla 3.0 med förgasare som hade fördelare med 2 anslutningar var det så här:
anslutning 1 på fördelardosa= den som pekar mot rotoraxeln på fördelaren.
anslutning 2 på fördelardosa= den som pekar från rotoraxeln på fördelaren.

Anslutning 1 ska gå till en anslutning som har högt vacuum på tomgång, kan vara någonstans på insugningsröret innanför spjället.
Anslutning 2 ska gå till en anslutning som har lågt vacuum på tomgång, brukar vara precis vid spjället.

Anledningen att man gör så här är att man senareställer tändningen på tomgång för att kunna ha spjället mer öppet och därigenom få bättre kontroll av avgasreningen.
Har du ändrat inställningen för spjället?

På den var det också så att det satt en ventil på vacuumledningen som kunde påverkas av motortemperaturen och på det sättet höja motorvarvet om motorn blev för varm på tomgång.

om man kopplade bort vacuumledningarna så gick motorn upp i varv och tomgångsvarvtalet kunde bara ställas med vacuum inkopplat.

Min haynes manual säger 23 grader vid 5000 visserligen för 320 men ändå.

Blev du nåt klokare??
FAF
bustorp
FAF:
Antingen har vi inte likadan vacuumklocka på fördelaren eller så fattar jag inte vad du menar (kan vara det sistnämnda). En anslutning pekar horisontellt (på s a s framsidan av klockan i färdriktningen sett ) o den andra pekar snett uppåt/bakåt ( på baksidan av klockan). Klockan sitter "bakom" fördelaren.

På vilken av vacuumledningarna satt ventilen? Gick det vidare en slang till insuget från ventilen? Var ventilen elektriskt styrd?

Tändningsuppgifterna fick jag från motordatadekalen i motorrummet så dom litar jag 100% på. 3 000 eller 5 000 varv spelar nog ingen roll för det skiljer inget på tändningen när man kollar med lampan, i a f inte utan vacuum.

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Från vacuumklockan går det inuti en stång som påverkar fördelarplattan . Åt samma håll som den stången går mot fördelaren finns det en vacuumanslutning, den ska ha slangen med mycket vacuum på tomgång.
Den andra anslutningen (den enda som vanligtvis finns på andra bilar) ska ha slangen med inget(eller väldigt lite)vacuum på tomgång.
Känn med slangarna på fördelaren bortkopplade så kan du avgöra vilken som har vacuum på tomgång.
FAF
bustorp
FAF: OK. Vilken slang satt vacuumventilen på o gick den vidare till insuget?

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
kommer inte ihåg 100, men borde ha varit den med mycket vacuum på tomgång annars är det inte möjligt för den att höja varvtalet.
FAF
bustorp
Ok FAF, tack för att du tog dig tid men jag har en känsla av att vi pratar om lite olika saker eftersom vi inte har samma bil/fördelare som referens o att du inte har den framför dig. Det är lätt att minnas fel, det är delvis därför jag frågar här på forumet.

Någon annan som läser detta och som kan lyfta på sin E28 520-huv i första hand (eller E30 320 kanske) o kolla efter vart slangarna från fördelaren går så vore jag tacksam.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.