AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.313

Luktar bränt gummi/elektronik i kupén, 323i E30

Hej.

Var ute och gled runt i min 323i E30 för ca. 30 minuter sedan.

Hade haft bilen igång ungefär 15 minuter när jag märkte att det började lukta ganska starkt av bränt gummi eller äggfis (om ni ursäktar ordvalet) i kupén.
Jag åkte in på en parkeringsplats och försökte lokalisera källan till stanken.
Det luktar från regionen där stereon i vanliga fall sitter. Alltså i hålet. Har demonterat stereon sedan tidigare då den gick sönder för någon vecka sedan.
Kupéfläkten är inte boven, den luktar ingenting. Jag hade inte värmen i bilen på utan körde med max kyla så det är ine luftvärmen som hettat upp t.ex luftkanalerna.
I motorrummet och bagaget luktar det som vanligt, dvs. ingenting.

Min enda teori är att någon av stereokablarna kommit emot jord, men då borde säkringen ha gått tycker jag?! Har dock kopplat bort strömförsörjningen till stereokablarna nu. Kände efter med handen i stereohålet och kunde inte känna någon som helst värmeutveckling heller.

Skulle vara mycket tacksam för svar angående detta då jag absolut inte vill att min bil ska brinna upp.

Vad finns det där bakom som kan bli kortslutet och lukta bränt gummi?

Vore mycket glar för era teorier, måste använda bilen imorgon.

Mvh Carl
Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
luktar de äggfis =)
vet att en kattalusator luktar så om dom får jobba hårt. men de har du väl ingen på din bil?
Nej har inte katalysator. Bilen hade gått lugnt när de inträffade.
Luktar bränt gummi eller elektronik mest. Vad kan det vara?

Mvh Carl
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Överbelastad stereo? Min Sony är svår att hålla i bak efter en halvtimmes lyssnande - 4 x 50 Watt blir rätt varmt efter ett tag...

Mvh
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Du känner skillnad på bränt gummi och bränd elektronik?

Strömställaren till ljuset kortslöt på min första E30. Det luktade bränd elektronik i hela bilen långt efter jag lagade den. Testa och kör valfritt kretskort i en microvågsugn så känner du samma lukt. Då kan du avgöra om det är bränd elektronik eller något annat. ;)
rob_t_j72: Har tagit ur stereon för någon vecka sedan då den gick sönder, så det är inte den som luktar.

Haglund2306: Jo då jag känner skillnad på gummi och elektronik Läste el på gymnasiet, luktade bränd elektronik allt som oftast :-)
Men saken är att det är en blandning av gummi och elektronik, lite av varje, men mest gummi. Lukten verkar dock inte sätta sig i klädel och dylikt utan försvinner ca. 20 min. efter att man stängt av bilen.

Är ganska orolig över detta då jag inte vill ha en bilbrand :-/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.