AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
795

Skumt fel på M3 e36 3.0

Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
idag när jag skulle ta en sväng blev jag inte så glad. Vrider om nyckeln klick! inget händer! det låter som ett relä som slår ifrån i samma ögonblick som jag vrider om nyckeln, ganska högt ljud från motorrummet. Hela bilen blir strömlös men det konstiga är att strömmen återkommer när jag öppnar och stånger dörren nästan varje gång. Ibland klickar det "rytmiskt" från vad jag tror är styrboxen. Och startspärrs indikatorn vid vxl spaken blinkar i takt. Efter jag öppnat och stängt dörren 20ggr och testat så startar den som vanligt. Kan tillägga att jag har 2st startspärrar, original och en eftermonterad. Den eftermonterade har en diod som skall lysa grönt innan man kan starta och jag har väntat till den varit grön vid samtliga tillfällen innan start så det är förmodligen original startspärren felet är hos OM det nu är det som spökar. Är det dåliga batterier i nyckeln? Den har ingen räckvidd alls när man låser upp, men det kanske den inte ska ha heller? aja ska köpa nya battierier imorrn så får vi se. Tacksam för svar som kan hjälpa mig förstå vad som är fel.

MVH Pelle
ps Är det som jag tror att nyckeln sänder en kod till startspärren vid start??
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Misstänker att startbatteriet är dåligt!

Kan bli exakt de fenomenet om en eller flera celler i batteriet har gett upp. (hände på min förra bil - en cell hade "dött" (intern kortslutning) och efter byte till nytt batteri fungerade allt som vanligt)

Prova att ladda batteriet under natten, om det inte tar laddning är det slut och behöver bytas.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Men bilen startar ju och går som vanligt utan problem bara inte detta reläet slår ifrån när jag vrider på nyckeln. Samma sak hände för 1,5 - 2mån sen men har inte återkommit förrän nu hade batteriet varit dåligt så hade det hänt oftare kan man tycka. Och det har hänt emellan feltillfällena att bilen har stått en hel vecka men ändå har det inte varit urladdat. Jag tror inte det är batteriet men man vet ju aldrig.
cane
Jag skulle misstänka den eftermonterade startspärren, min DEFA spärr gjorde så att min bil blev stående 2 veckor innan jag listade ut att det var imobilisern det var fel på.... har aldrig haft ett larm som funkat längre än ett par år, kanske otur, men samtidigt litet talande...
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Det visade sig Johan B var rätt ute =) felet var hos startbatteriet, eller inte själva batteriet men - kabeln satt lite löst, så nu funkar det! tack för hjälpen!

MVH Pelle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.