|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att skaffa bensinvärmare, nu undrar jag vad ni har för erfarenheter av dessa. Är det mycket strull med såna och hur mycket drar de? De kostar ju en del att köpa. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag köpte en begagnade bensinvärmare (Volvo flygmotors) till min Volvo740 för 900 kr på annons, det var en av de bästa investeringar som jag gjort(den var använd i 2 år kostade ca 6000 kr ny)fick tag i ett kopplingsscema på Branzells, köpte ett 80 amp.batteri orginal 55. Den värmer både kupé via orginalfläkten och motor med hjälp av en cirkulationspump. Vid minus -5 gradet 20 minuters uppvärmning så stod tempmätaren på nästan normal och bilen var avtinad.bensin förbrukningen ökade inte heller då det kompenserades av att alltid ha en varm motor.Använde motorvärmare hemma och bensinvärmaren på jobbet.Den funkade perfekt de 7 år som jag hade bilen och funkar fortfarande eftersom en släkting köpte bilen.Visst är det en dyr investering men en av de absolut bästa.Att alltid kunna sätta sig i en varm bil är värt rätt mycket det mår kroppen bra av och har man småbarn så blir användandet ännu mera nödvändigt.Idag finns det fjärrmanövrerade och oändligt med programmeringar,och de är säkert inte billigare heller men det är ju fråga om vad man själv prioiterar. runt 10.000 kan jag tänka mig ett en ny kostar idag?? MVH Hasso |
|
Jag har bensinvärmare i både 330:an och 540:an. Visst det var en dyr investering. Men med tanke på att man flyttar med den till nästa bil utslaget blir kostnaden inte så hög. Grymt skönt att kunna hoppa in i en varm bil och bara köra iväg när andra står och svär åt en med skrapan. Sen drar ju bilen mindre soppa också för motorn är uppvärmd. Du får räkna med en 15-20tkr monterad och klar med tex minicallstyrning(slår av på värmaren med mobilen). Har bara gott att säga, dock bör man köra ett par mil för att ladda upp batteriet alternativt ladda det med batteriladdare någon gång i veckan vid stadskörnign, start och stopp. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Monterade en begagnad bensinvärmare i min 540. Det bästa jag köpt, näst efter själva bilen. Skall du montera en begagnad värmare själv bör du vara "mer än händig". Köper du en ny föjler kopplingsskema och andra instruktioner med. Då kan man säkert montera själv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.