|
|
|
|---|---|
|
Hur mycket kan man minska bränslet med Smt 6? Kör(försöker) med Volvos gröna(465cc/min) spridare i min m20b25. Har minskat med -25 på tomgång ända upp till 2500 varv men bilen startar iallafall inte! Skall man minska ännu mer, räknas det i procent? Om man sätter i dubbelt så stora spridare, skall man då minska med -50 eller tänker jag fel | |
|
Du ändrar ju i ...fuel zero caliration så du får den o starta...då ändrar du grunden i hela mappen sen finlirar du i staplarna...glöm inte ställa ner minimum varvet till 500 varv för annars kommer den gå som en jojo på tomgång....bötja inte joxa i staplarna innan du ändrat de ja sa/skrev.... /Robban Länk |
|
| Kör du med Lmm? Pröva med att spänna den några kugg isåfall...i övrigt gör du först som robban skriver.. | |
|
Hur fungerar Fuel Zero Calibration? Hur kan den starta av det? Måste lamdan vara inkopplad i smt då? |
|
|
NU förstår jag hur Fuel Zero Calibration funkar!! Tror jag!! Ställde Fuel Zero Calibration på -127 alltså max vad som går, men ändå blev det bara -5 ner till 0 i rutorna Hur "nollar" man hela systemet igen? Alltså till original inställningar som var innan man började pilla? Tänkte börja om helt från början. Ingen som har översatt den Engelska manualen? Jag måste vara en av de sämsta på Engelska, fattar inget! Spänner man Lmm medsols eller? |
|
|
hmmmm , de ska ju inte synas i staplarna för du ändrar ju bara grundinställning där för att få tomgång lixom....sen finjusterar du altl i staplarna bara....tror om du ställer den på -127 för den åt h-lv-te får lite sås testa me lite mindre....du får labba lite såru får tomgång påren...är allt rätt kopplat du har kontakt mellan boxen o dtyrenheten..? syns på datan annars..... /Robban Länk |
|
|
Hmm, -127 i anolog zero låter mycket. Jag körde 380 cc spridare i min M20b25 och fick då ställa analog zero på -8. Då kunde jag ha bränslemappen nollad vid tomgångsvarv och den gick bra. Hade spänt lmm ca 4 kugg då. (535 lmm.) Om du kör med orginal lmm, så skulle jag föreslå att du spänner den rejält. Dels för att du kommer att bottna den, sen för att den då ger mindre utslag på tomgång och du har möjlighet att få en större utspridning i mappen på dellast, fullast. /Andreas |
|
|
Jag skulle testa bara att sätta den på -127, skall inte ha det så sen! Märkligt att det blev -5, -4 , -3 osv i mina rutor efter att jag justerat i Fuel Zero. Har ni andra tips också, på vad ni har ändrat/justerat på era Smt. |
|
|
Det du ställer in i analog zero eller Global setting syns inte i mappen där du justerar sedan...den utgår alltid från 0 (även om du ställt -127,+10 eller vilket värde du än valt i grundinställning) det betyder bara att 0 i mappen är lika med -127... att du har -5,-4,-3 i rutorna beror på att du ändrat dom just till dom värdena..äru med? |
|
|
Japp, det är jag med på! Men när jag gick in i Fuel Zero had jag helt andra värden än det blev efter! Verkar som det smugit in en annan mapp där? Jag är ju inte helt hundra på hur detta funkar ännu, men hoppas det ger sig efter hand! Tack så länge, har ni fler tips! skriv gärna ner de här. |
|
|
Någon som fått bilen att gå bra bra med Smt, jag börjar bli mycket skeptisk! Hur i He***te får ni bilarna att starta och gå på tomgång?? Min måste bogseras igång alltid oavsett värde i Fuel Zero, har provat allt mellan +10 och -127. Bilen funkar bara med värden mellan -50 och-127, allt under -50 dränker motorn med soppa. Tror ni att lmm kan vara kass? Har provat att både spänna/slacka lmm, ingen skillnad Hur vet man att lmm är "nollad" det kan ju vara någon som spännt/slackat den innan mig |
|
|
Problem att starta kan bero på trigg-signalen från tändpulsgivaren. Hade samma problem, löste det med en omkopplare som kopplar signalen direkt in i org. ECU när startmotorn går. Min startade bra när den var kall men inte när den var varm. Vid bogserning gick den i gång. |
|
|
Precis som min, startar klockrent vid bogsering men inte på startmotor! Dock är jag helt utan tomgång! Provade att stoppa i fingret och öppna spjället lite i lmm medans vi malde, då startade fanskapet direkt! Efter det Slackade jag lite på fjädern i lmm för att slippa stoppa i fingret varje gång den skall starta, vilket resulterade i att den bottnar vid 4000 varv så jag höll på att skalla ur framrutan!! Har provat att bytt mängdmätare, ingen skillnad. Någon som kör med, 465 cc/min spridare, 535 lmm, och smt6 som kan dela med sig av lite inställningar i smt, jag hoppas ännu på att det är handhavandefel av mig, annars hamnar smt under storsläggan. T-FRASSE: du ledde alltså triggersignalen förbi smt in i ecu vid startögonblicket? Slog du över till smt sen ? |
|
|
Japp, tittar jag i smt programet så har jag ingen signal när jag kör med startmotorn Kör med mapp sensor i år och ingen tomgångsmotor, ställer tomgången direkt på spjället, ingen tomgång när bilen är kall, men det kan jag leva med. Körde med lmm förra året med den bottnade direkt. |
|
|
Jag körde mapp sensor och 391 spridare och smt6 förra året. Med 0,5 bar. Funkade perfekt. (efter att man klurat ut hur smt:n funkar...:) Bilen drog 0,9l/milen när man gled omkring. Hade kvar min tomgångsmotor och monerat dit en skilld insugslufttemp. givare. Perfekt tomgång varm som kall. Mvh: Anders Elenius |
|
|
Precis som Anders skrev, så fungerade min också mycket bra. Har du tomgångsmotorn kvar? Det blev jag tvungen till, annars fick jag den inte att gå på tomgång. Startade alltid kall och kunde jävlas lite varm, men det var bara att hålla fullt spjäll vid start, så hoppade den igång. Jag hade alltid bra tomgång dock. Kall som varm. Om den startar när du pillar upp klaffen lite, så prova att inte backa soppan så mycket på tomgång. Har du kollat så att SMT:n får rätt drivspänning även när du kör på starten? /Andreas |
|
|
hur fungerar det att montera mapsensor? vad ska man använda för sensor? var sätter man den bäst? hur kopplas den in? etc... mvh sjöblom |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.