|
|
|
|---|---|
|
Har just bytt motor i 520:n till en M20B25 motor med portat topp och 272 Shrick kam. Fungerar mkt bra och gav stor skillnad i effekt och körbarhet jämfört med M20B20 motorn. Funderar nu på att även byta bakaxelväxeln för att sänka motorvarvet en smula. Nu som tidigare ca 4000rpm vid 140km/h med 4,44 i bakaxelväxeln, vilket är onödigt mycket med tanke på att effekten efter motorbytet är högre. Om jag inte har fel så har 525:ans bakaxel 3,73 i utväxling, vilket torde sänka varvtalet med ca 750rpm i 140 km/h. Har blivit erbjuden att köpa en 525:as bakaxel med komplett kardanstång som sägs vara klar att bulta dit utan modifieringar. Stämmer verkligen detta? Menar att 520:ns kardanstång är 76mm i diameter och 525:ans är på 91mm. Hur kommer detta att passa ihop med en 520:ns växellåda/hardyskiva? Någon som vet? Tacksam för svar. | |
|
Om det skiljer 15mm i grovlek på kardenstängerna så är det nog stor risk att medbringarna är annorlunda... Ett alternativ KAN ju vara att byta ut medbringaren du har framför hardyskivan, men jag vet inte hur pass "bolt-on" det är. |
|
|
Ja, kan vara ett alternativ. Fick också höra idag att det går att dra av medbringaren från den gamla bakaxelväxeln och montera denna på den nya bakaxelväxeln. Sitter visst bara påpressad på den ingående axeln till bakaxeln. OM detta stämmer kan jag ju behålla nuvarande kardanstång. Kan kanske vara en god idé att passa på och byta packboxen också. Eventuellt även på utgående axlar (hö vs. vä). Någon som har gjort detta byte av packboxar? Goda/dåliga erfarenheter? Appropå utväxlingar i bakaxelväxeln så är ju som bekant 525:ans utväxling på 3,73 jämfört med 520:ns 4,44. Någon som har provat kombinationen 525:ans bakxel med en 520 låda? Menar att det blir ju totalt sett en högre utväxling än en standard 525:a årsm 88-90, då 520-lådan har högre utväxling på 1:an, 2:an och 3:ans växel än 525:ans låda (4:an och 5:ans växlar är ganska likvärdiga i utväxling på både 520 och 525). Kanske ska köpa en 3-serie bakaxelväxel med ca 3,90 i utäxling i stället?? |
|
|
Jo, medbringaren sitter på splines så det är bara att dra ut! =) Ang. packboxbyte så kan du göra det mycket enkelt; dra ut samtliga medbringare och VOILA!, där sitter dem! Bara att bända ur dem och dit med nya. Men det är väl onödigt att byta om de inte läcker..? En liten fågel i örat säger att det är några hundralappar... Ang. utväxling så är det ju helt en smaksak; Om du vill ha ett lägre varvtal vid marschfart så är det ju bra med lägre utväxling, men då faller ju acc.tiden också! |
|
|
Jo, du har helt rätt, ingen anledning att byta packboxarna om de inte läcker. Vill minnas att de kostar ca 105:- styck på BMW. Javisst, lägre varvtal i marschfart är önskvärt med hänsyn till att den för närvarande varvar 4000rpm i 140km/h på 5:an. Intet ont i det i och för sig, men det blir aningens "surrigt". Är dock bara osäker om 525:ans bakaxel med 3,73 i utväxling blir för hög jämfört med nuvarande 4,44..... dvs. att det kommer att bli riktigt usla acctider med 3,73 bakaxeln. Ja, det är ju bara lite skruvande, så när jag väl har bytt kan jag testa det reella resultatet. |
|
|
Z-motor....vilken motor har du i bilen nu??...är inte så hemma på motorkoder....:) Är det från 525??...om ja,hur krångligt är själva bytet?....nu menar jag,motorfästen,elen...osv......går den igenom bes? Bara allmänt nyfiken....har skaffat mej en 520 nu & motor funkar mkt bra,men den är ju en aning slö......:) Mvh |
|
|
Tjena, Motorn som sitter i kommer från en 525-89 (M20B25). Passar utan några som helst modifieringar i 520:n. Detta under förutsättning att utbytesmotorn kommer från just från 5-serien årsm. 88-89 då kan du använda samma styrbox och luftburk med luftmängdmätare. Väljer du att ta en M20B25 från 3-serien vill jag minnas att du måste knacka ut rambalken på högersida, samt få med styrbox och luftmängdmätare. Så satsa på att få tag på en motor från 5-serien med bra komp & kamaxel. Själva bytet tog cirka 8 timmar och det är en väsentlig skillnad i vrid & körbarhet för en billig penning. SBP ser normalt inte skillnaden om de inte mäter grovleken på insugningsrören (10mm grövre på M20B25 än M20B20). Enda sättet att se skillnad på motorblocket utifrån är siffrorna 84 som är instansade under grenrören (står för 84mm cylinderdiameter - går inte att se när motorn är monterad). Däremot kan en rutinerad besiktningsman ha tänkbara kommentarer om att bilen går bra mycket bättre än vad den bör göra med en 2,0L motor... |
|
|
Hm....intresant.....mkt bra info där.....hur passar 520 avgas?.... Vore trevligt om du hade tid att skriva ner vad som behövs vid ev. byte??.....kan det stämma att om man tar vevaxeln från en tds så får man 2.7 liters motor??...har för mej jag läst detta någonstans....om jag fattat detta rätta: M20B25 = 525 motor M20B20 = 520 motor eller? Ska se vad som händer efter sommaren....just nu måste jag prioritera e32:an lite grann. Hur många hk har du ca i din bil nu? Måste vara stor skillnad mot org. bilen....:)? |
|
|
Z-motor Glömde tillägga i mitt senast inlägg att det ju faktiskt finns en omvandlingssak här på AutoPower, om du är intresserad utav att veta teoretiskt hur resultatet blir. I menyn till vänster > Diverse > Omvandlingstabell. |
|
|
Camata, Jo, jag har kikat på den omvcandlingstabellen, mkt användningsbar. Ska omvandla några fler alternativ innan jag monterar 3,73 bakaxeln. Kanske ändå att en axel med 3,91 i utväxling är bättre avpassad för 520-lådan. Mvh, Z |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.