AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.222

Ska jag skratta eller gråta?

Y4
97
Y4C0B
325i -90
Min styvfar har stått som försäkringstagare på min bil sen tre år tillbaks (BMW originalförs) betalade 5500 helförs/helår. Så länge var allt fri och fröjd. Men nu när han har avlidit sitter jag i skiten rent ut sagt. Har lagt ut på bilen hittills ca 180 tusen inkl bilköpet (renovering av motor, trim, fälgar väghållning mm) det är inte det som är problemet. Han hart haft skulder som jag nu måste lösa ut på den gamla bilen (Volvo s40 host och stön) som kanske löses lätt via en försäljning. Men tänk om det inte gör det. Ville kolla vad det kostar att försäkra bilen.
Är 27 år, bor i småstad, garage, inte inblandad i trafikolycka senaste 6-7 åren.
Trygghansa: Hel 14000 kr/helår, Halv 11000 helår
Folksam: Hel 11000 kr/helår Halv 9500 helår
BMW original: Hel 9000kr/helår Halv 5500 helår

Kan inte entusiastförsäkra den heller för jag har inte varit medlem i BMW klubben i ett år.

Bilen har alltid varit i suveränt skick utan att överdriva.
Nu måste jag säga att jag förstår att de höjer premierna hela tiden men för folk som är verkligen rädda om sina bilar och gör vad som krävs för att hålla sina fordon (ögonsten) i toppskick och inte ute och rejsar hela nätterna måste ha en möjlighet att försäkra sina fordon.

E30 FOR EVER!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
En av anledningarna till att premierna är så höga kan ju vara att många "fuskar" med försäkringen och låter någon annan stå för försäkringen för att komma billigare undan?
Pengarna ska ju in någonstans, och detta medför att alla andra får betala mer, nu är det kanske din tur?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Fr
135
Fre4k
E46 330T M -02
E36 325C -92
Förstår egentligen inte ditt inlägg... bara att göra som alla andra ( som inte skenförsäkrar sina pärlor ) : Betala den höga premien eller köpa något mer ekonomiskt.

I verkligheten är jag perfekt, men det är sällan jag är där.
Y4
97
Y4C0B
325i -90
Jeppe: Fuskar man även om man bor i samma hushåll? Nu har jag inga problem med höga premierna om man har en bruksbil. Men personer som har en en bil som inte används till vardags och är väldigt måna om den. Det borde ringa en klocka för försäkringsbolagen? Eller resonerar jag fel?

E30 FOR EVER!
Ja visst fuskar du (sen i ditt fall får du troligen lite extra "straff" för ditt kortsiktiga ekonomiska vinst intresse, då bilen inte din utan den ägs ju numera av din avlidne styvfars dödsbo där den är en tillgång som skall redovisas ( svårt att mygla då han troligen varit registrerad ägare på den...) så har du riktig otur kan du få betala arvskatt på bilen alternativt om dödsboet, som du säger, har skulder: tvingas dödsboet sälja bilen för "marknadsvärde" (25-35000) för att kunna betala eventuella skulder....)

Så den gammla sanningen at snålheten bedrar visheten visar återigen var just en sanning......

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Y4C0B: Det är den huvudsakliga brukaren av fordonet som ska stå som försäkringstagare, oavsett familjeförhållanden.

De möjligheter som finns att försäkra en bil som annat än rent bruksfordon är olika former av entusiastförsäkringar. Platsar bilen inte in där får man nog betrakta den som bruksfordon, oavsett i vilket syfte just du äger den...

Jeppe

Y4
97
Y4C0B
325i -90
Jaha nån som är sugen på en bil för 40 00 kronor :)

E30 FOR EVER!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Att behålla en bil försäkrad om sommaren och ställa av den om vintern är ett sätt till att priritera sina utgifter. Det är en fråga vart man väljer att lägga pengarna. Själv har jag lagt 40kr på två limpor bröd att mata fåglarna idag och det var sällsynt billig investering i lugn och ro:))
Asken
gl
52
glader
bmw525ia msport touring -03
nej

bimmer ska de va annars får de va!.....
Låter som en trevlig och av fåglarna uppskattad sysselsättning Asken!!!

/Simon
Y4
97
Y4C0B
325i -90
MEn nu vill jag sälja bilen för 40000 kr... punkt slut. Eller så kan moderatorerna ta bort det här inlägget.

E30 FOR EVER!
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jesperado:
Hur menar du att det skulle bli dyrare för personer mellan 20-30 att försäkra sin bil bara för att många i den åldersgruppen "fuskar" och skriver bilen på personer i andra ålderskategorier? Det borde snarare bli billigare då de (förmodar jag) högre kostnaderna belastas de äldre försäkringstagarna...

Y4C0B:
Nu ska du inte sälja din ögonsten! om du hittills lagt ut 180.000 så måste det vara värt att lägga "ynka" 5500 på en halvförsäkring
?!?

/Andreas
_____
Länk
Du vill sälja bilen, men på pappret tillhör bilen dödsboet...alltså kan du inte sälja den. Du äger ju inte bilen eller fattar jag trögt ? Bilen ska tas upp i bodelningen där man räknar ihop tillgångar och skulder i dödsboet.

Henrik
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
wolv: Jag syftade inte just på premierna för människor i åldrarna 20-30 år, utan premierna som helhet.
Ju mer folk fuskar genom att betala lägre premier än de egentligen borde och tar ut försäkringspengar de egentligen inte har rätt till desto mer förlorar försäkringsbolagen. Denna förlust måste täckas på något sätt, vilket brukar medföra höjda premier. Visst kan premierna punkthöjas just på de försäkringstagare/försäkringsobjekt där förlusten märks, men premierna stiger även över hela linjen...

Jeppe

Henrik72: Du har helt rätt. I och med att bilen står på den avlidne så tillhör den dödsboet. Därför kan inte Y4C0B sälja bilen eftersom han inte äger den. Om nu inte Y4C0B känner för att lura någon stackare förstås.
Då fuskar jag och min sambo oxå egentligen, jag står som ägare på hennes bil, varför ska man betala 2-3000:- xtra när vi delar hushållet. Även om hon brukar bilen mest.

Fast iofs så är det kanske lite skillnad mot far/son försäkring
Men å andra sidan hur ska man kunna bevisa att inte fadern är
huvudsakliga brukaren om man bor i samma hushåll.
Det har ju ingen betydelse om sonen skulle smälla bilen, han har ju i så fall bara lånat den.

Det är däremot en helt annan sak om mormor 30 mil bort skulle äga bilen.
Länk

För att slippa läsa hela tråden som ( f.ö. är den sjätte längsta på forumet) komem rhär ett citat från den:

"Fadern får ingen ersättning från If för den bil sonen totalkraschade. Han anses nämligen inte vara bilens verklige ägare och brukare och därmed sakna intresse i saken. If har pekat på att faderns årspremie uppgått till en dryg fjärdedel av vad sonen skulle ha haft.

Det aktuella bilen totalförstördes vid en olycka hösten 2000 med den registrerade ägarens 25-årige son som förare. Fadern hade hos If Skadeförsäkring AB tecknat en vagnsskadeförsäkring och vände sig till domstol sedan bolaget nekat honom ersättning.

If pekade på att försäkringen enligt villkoren endast gällde för försäkringstagarens intresse. Fadern saknade sådant intresse eftersom han inte var bilens verklige ägare och huvudsaklige brukare, menade If.

Bolaget hade i samband med skadeärendet fattat misstankar om de verkliga ägarförhållandena. Bland annat hade sonen skött kontakterna med bolaget trots att han vid olyckan hade skadats svårt. Han hade också vid sina kontakter omnämnt bilen som ”min bil”.

Fadern hade ombetts att komma in med verifikation som visade att det var han som betalat bilen. Han hade då uppgett att pengarna kom från hans jaktbutik. If konstaterade att årspremien för faderns försäkring av bilen hade varit 2 322 kronor medan motsvarande för sonen skulle ha varit 8 330 kronor.

Fadern förklarade bland annat att han och sonen gemensamt hittade den annons där bilen bjöds ut för försäljningen. Sonen hade sedan åkt och köpt den för hans räkning med pengar han skickat med. Enligt fadern hade bilen utnyttjats av hela familjen.

Han hade efter olyckan blivit mycket irriterad när han förstod att bilen var totalförstörd. Därför bad han sonen ”fixa detta”. Det var anledningen till att sonen haft hand om kontakterna med If.

Både tingsrätten och hovrätten är överens om att det är fadern som har att visa att han hade ett försäkrat intresse med avseende på bilen. De anser emellertid att han inte lyckats med saken och gillar därför hans talan.

Hovrätten anser bland annat att fadern inte förmått styrka sitt påstående om att han betalat bilen. Rätten pekar också på vad sonen uppgett vid sidan kontakter med If.

Redan den omständigheten att sonen fick sköta dessa kontakter trots att han skadats i samband med olyckan tyder för övrigt på att fadern inte ansåg sig ha något intresse i saken, skriver domstolen.

(Göteborgs tingsrätts mål T 9045-01, Hovrättens för västra Sverige, avd. 3, dom 2002-10-24 i mål T 1632-02)"

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Y4
97
Y4C0B
325i -90
Behöver jag tillägga att bilen har varit avställd i två år?
Hmm ja jag är för snål.
Eller lat att i två års tid tänkte skriva över bilen på mig men inte gjorde det.
Men det spelar ingen roll nu. Nästa vecka så kan jag skriva över bilen på mig efter boupptäckningen är klar. End of discusion.

"Fuskar" gör varannan snubbe här på forumet för de har trimchips hit fälgar dit och turboagg på sina bilar som de måste demontera för bilen ska kunna besiktigas. Jag skiter fullständigt i vilket vad folk gör med sina bilar. Bara de tycker det är kul och är medvetna om konsekvenserna.

Hjälplösheten kom över mig och skrev ner vad jag råkat ut för. Det ångrar man lite nu i efterhand men men....
Hoppas detta kommer till nån nytta för nån men vad vissa skriver in utan att veta all fakta kan jag bara gratulera. Att trampa på nån som ligger nere redan är alltid lätt.

E30 FOR EVER!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.