AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.176

Topp E36 328.

Hej! Någon som kan lite om toppar här?
Hade en inne på renovering, byte styrningar + fräsning av säten.
Så tokfin ut när den hämtades men efter ett tag upptäckte jag ett stort misstag de har gjort!!!

De har slipat bort värmeskyddsbeläggningen på avgasventilerna!!
Stellitbeläggningen alltså! (nåt slags salt som bränns fast i ugnar)

Vad göra?
Hur nödvändigt är denna beläggning?
M.V.H.
Upp!!

Ingen som kan toppar/motorer här??
M.V.H.
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Är ingen expert på detta men det låter ju som att det är bra att ha värmeskyddsbeläggningen kvar på ventilerna, jag skulle inte våga testa utan. Det är väl lika bra att byta avgasventilerna.

/Erik - BMW CS #05162
"My car got the famous G-Power deeptone"
Jo, det tycker jag med.
Men de på Dixners som gjort jobbet påstår att de alltid gör så och det fungerar lika bra ändå...
Vet inte vad man ska tro.
M.V.H.
hmm.. bränns det nåt salt i ungnarna?..

kan inte vara nåra andra bilar som har detta då.. dom 2 motorer vi renoverat och trimmat i vintras

Nissan 200sx s13 och mercedes 2.3 16v hade då inga belägningar, annat än sot och sånt, dom slipade vi då helt rena.

men kanske är annorlunda på bmw aldrig haft upp en sån.

vars har du fått reda på att det ska sitta den där beläggningen original?.

/mvh jocke

Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hepp........

På vissa motorer har man någon typ av ytbehandling på ventilens säte.... Den enda jag vet i BMW programmet är 745 M30 motorn. De är tillika natriumfyllda...

Men tja, i princip så måste man köpa nya ventiler för att ha nytta av ytan. En gammal ventil är troligen så dålig och ojämn så man MÅSTE slipa den för att få den bra!! Då försvinner beläggningen!!

Jag körde utan, och tja, säg iaf 700hk... No probs!!

//Jesper
Natriumkylning fungerar inte så bra på moderna ventiler i fyrventilsmotorer pga att skaften är så tunna.
Därför belägger man de med något, tex stellit i detta fall.
Syntes mycket tydligt, Saab använder sig också av samma metod och de ventilerna ifrån en 2,3i -94 so jag hade med o visade puckot såg skrämmande lika ut!
Det är därifrån jag lärt mig detta och det är INGEN som helst tvekan om att dessa avgasventiler också är sådana!
När man slipar in ventilerna så slipar man ju bara på anliggingsytan och den är ju sklart inte belagd med denna skrovliga beläggning!
Ventilarna såg helt OK ut! Var tydligen bara styrningarna som var slut! Bilen slukade mängder med olja :)
redigt oljiga/sotiga förbränningsrum alltså.

Stellitbelagda ventilar känns enklast igen på att de är lite brunaktiga i nyansen när de är rena och de är lite skrovliga på ytan, NÄSTAN som sandpapper fast lite mjukare yta.
M.V.H.
Mi
117
Micke325
325i -94 Limo
skönt att höra. När jag bytte packning på min 325 e36 så tyckte jag ventlierna så riktigt trista ut, speciellt dom på avgassidan, bruna och skrovliga som sandpapper... Men så ska det tydligen vara då. Då va dom väl i lika bra skick som resten av ventilerna.

Oj då, gammal tråd...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.