AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
417

318I-87 Vad ska man göra? 2:a motorhaveriet på kort tid

Är helt knäckt. Bytte nyligen topp och kam på bilen vilket tog många timmar på grund av att vi aldrig gjort det förut, och kostade många kronor (4000) Bytte därför att bilen kokade och oljan var som karamellsås.Efter mycket om och men så skruvade vi ihop bilen med den inköpta beg. toppen med nya packningar och allt och man trodde att allt skulle vara frid och fröjd men ack..
Nu har den börjat att ta in vatten i oljan som på nytt liknar karamellsås och det luktar avgaser i kyllarvattnet vilket väl måste tyda på att att även den här toppen gått åt helvete. Eller kan det vara blocket på min bil som inte är tätt? Är hur som helst jävligt trött på alla dessa klena grejer som verkar sitta på iallafall äldre Bmw.

Vad ska jag göra? Börjar förlora hoppet.
Tycker nog det känns som om du har problem med blocket, för ni planade väl toppen ordentligt innan ni monterade tillbaks den, samt "rengjorde" motorn från all gammal sörja?

Jag tycker inte det är rättvisande att säga att gamla BMW är klena... M10 är väl snarare känd som en mycket driftsäker och hållbar motor om den bara sköts rätt!

Lycka till, och tappa inte hoppet :)

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Toppen var plannad enligt den gamla ägaren, gjorde också rent noga med smärgelduk innan monteringen. Hur ska jag kunna veta om det är blocket som är dåligt? trodde inte att det gav med sig i första taget?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ett motsvarande helt beggat block kan inte vara speciellt dyrt på skroten.

Om inte det hjälper så kolla även att läckaget inte kommer från den beggade toppen eller att den nya toppackningen är hel...

En spricka mellan kyl o oljekanaler i blocket är ofta omöjlig att se.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.