AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.098

hur demonterar man den fyrekrade ratten på en 528i E28-86?

någon som kan beskriva utförligt hur man får loss den?

//////MVH
1. Tag en liten mejsel eller liknande och snäpp/bänd försiktigt bort emblemet i mitten.

2. Tag ett spärrhandtag och hylsa (tror det är 13 eller 15, men inte helt säker) och skruva loss muttern.

3. Klart!

Svårt va? :)

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
danke kalle ska köpa en tre ekrad från en E30 går det på min?!

////MVH
Japp, den ska passa rakt av!

Mvh,
Kalle
_____
hur mycket kan man lägga ut på den ... den jag ska köpa den av begär 500:- ,har tänkt köpa ett öppet luftfilter system men har märkt att stål plattan som sitter under originala luftburken har en liknande jord punkt ,vågar inte byta systemet pga av den ,kan man skruva fast punkten någon annanstans?

/////MVH
Om det är en originalratt i bra skick tycker jag 500:- är ett ok pris!

Jag hade skippat det öppna luftfiltret helt och hållet, det leder förutom ett i bästa fall fräckare insugsljud, bara till att mer skräp dras in i luftmängdmätaren och sedermera motorn. Dessutom kommer du att få reducerad prestanda om filtret inte monteras korrekt och avskärmat - bortkastade pengar i mina ögon, men du gör så klart som du vill :-)

Hur man ska göra med jordpunkten vågar jag inte ge mig på att gissa, då finns stor risk för kortslutning ;-)

Mvh,
Kalle
_____
ok det låter väldigt klok men det är det att jag har hittat en annat ställe att sätta den på behöver bara göra rent den så det leder bra!

har hört att det finns någon sort smedel som man har på det öppna luftfilter (K&N)så damm och sånt inte kommer in?fick höra det från en anställd från micro

////MVH
jag undrar om den tutan på den fyrekrade ratten passar direkt till den treekrade?

//////MVH
jag försökte ta loss den nu tog bort 21 mm mutter samt de två skruvarna som är "bakom "ratten , jag har tagit loss rattstångens kåpor oxå sitter likadana som den "bakom" ratten... men det känns som om rattens övre del sitter fast fortfarande ????
det sitter en bricka bakom den 21 mm muttern ,men den kan väl inte ha nånting med rattens övre del att gör har ännu inte lyckats ta bort den (brickan)......

kan nån skriva exakt hur man tar loss ratten ?

///MVH
Hej Mual!

Hoppas jag inte lurat dig angående ratten! På min E30 var det som jag beskrev - bara att skruva loss EN mutter och därefter lirka loss ratten. Tutan har en kontakt som du helt enkelt drar ur och sedan trycker på plats på den nya ratten.

Angående luftfiltret så finns det medel som man ska smörja in filtret med, men det kommer ändå släppa in mer skräp en ett standardfilter, främst är det de farliga "större" partiklarna som inte fångas upp. Den där oljan man smörjer in filtret med har för övrigt en tendens att "läcka" in i luftmängdmätaren, var på luftmängdmätaren går sönder=dyrt.

Mvh,
Kalle
_____
tjenare heheheh ok , men nån som har skruvat isär sin fyrekrade ratt på en E28-86 som kan skriva utförligt vad man måste göra för att få loss den ,läs mitt förra inlägg som jag har skrivit och hjälp mig med det som jag måste göra :)

mycket tacksam för alla svar som jag kan få!

////MVH
Hmm...Min sitter också bara med en mutter, men det är ju splines där kanske är där den har fastnat? Jag har ju iofs Den tre-ekrade ratten.

Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW.
bustorp
Mual85:
Ta bort märket, Lossa muttern ( 21 mm) några varv bara och sen tar du tag i ratten och rycker o lirkar bakåt (ganska kraftigt) så släpper den. Axeln är konad o splinesad, därför kan ratten sitta som f-n.
Sen lossar du muttern helt + sladden till tutan. Anledningen till att du bara ska lossa muttern lite först är att du ska vara rädd om tänderna när ratten släpper.

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
ursäkta om jag kanske inte kan mycket :( men vad är splines för nåt det "känns som det är det som är problemet :)..........

/////MVH
bustorp
En sorts frästa spår eller vad man kan kalla det som finns runt rattaxeln o motsvarande spår i rattnavet. Ta bort ratten först så ser du att det inte är splinesen är ett problem utan en bra lösning för att fixera ex.vis en ratt så att den inte kan glida på axeln. Vindrutetorkararmar brukar sitta ungefär likadant.
Om du mot förmodan inte orkar rycka bort ratten så finns det avdragare. någon polare har säkert en sån eller vet någon som har. Det är inte svårt alls.

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
tack för hjälpen grabbar ,fick loss den...
allting var för att rattlåset var på :(
hehheheh det var därför jag kände att det var nåt som tog i nu när ni skrev att man ska vara lite hårdhänt hoppas inte har på verkat de övriga system i bilen har skakat om den rejält ....
tänkte bara och prova att dra i den efter avslagen rattlås och vips fick jag den fejan! :P

thanks grabbar!

/////MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.