AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.007

M5 -99 --> -01 vad gäller?

NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Tittar lite oseriöst efter en M5 -99 --> -01 som söndagsbil.

Vad jag har lyckats utröna är att:

Block, honingsmetodik och kolvringar uppdaterades -01 mån6.
Påföljd för de tidigare modellerna är hög oljeförbrukning. (Å självklart alla de påföljder det blir med dåligt täta kolvringar.)

Eftersom blocket verkar enbart ytbehandlat i loppen, utan foder så är ett felaktigt lopp = nytt block. (Någon som provat att omfodra blocket?)

Om detta fel existerar är bilen ointressant.

Vanos saknar backventil på de första modellena, vilket medför att den går utan oljetryck första varven = oljud = skönhetsfel!? Inget hinder.

Koppling "sönderslirad" = Enkelt byta. Inget hinder

Bränslepump förbrukningsvara, fabrikationsfel!? = Enkelt byta. Inget hinder

Nu till min fråga.
Några andra "minor" som man skall se upp med?

Självklart märker man, vid provkörning, om det är ett vrak men det är de smygande felen jag undrar om.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Är lite intresserad av att veta var du har fått den här informationen:

"Block, honingsmetodik och kolvringar uppdaterades -01 mån6.
Påföljd för de tidigare modellerna är hög oljeförbrukning. (Å självklart alla de påföljder det blir med dåligt täta kolvringar.)".

Står det med i någon katalog om uppdateringar eller liknande? Är väldigt intresserad av att veta var du har hittat infon. Eller har du läst det på något forum?

//Schnitzer

*Svenska M5 E34 Registret: Länk
*Svenska M5 E39 Registret
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Kikat runt på forum samt tittat i etk vilka datum man gjort uppdateringar på kolvringarna.

Att motorn på de tidiga årsmodellerna drar olja (tydligen väldigt beroende på riktig inkörning = korrekt slityta i loppen och ringar) är väll mer eller mindre allmänt känt, som jag greppat det!?

Block garantibyts/byttes, om jag inte är felinformerad.

Just det som omnämns är inte konstigt om man skulle gjort en "majja" på, hos BMW.

Det är väldigt komplext med material i ringar, material i loppen, honingsmetodik, ytfinhet, hårdhet, osv osv.
Jag besitter ett antal kompendier från Mahle som "ytligt" avhandlar detta, och det är inget en lekman direkt greppar :)
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Någon som äger M5 E39 borde väll känna till ett och annat?
koppling samt lufmängdsmätare. framför allt dom senare verka kunna gå sönder ofta, annars inga andra fel på min skönhet.

" Varför bara ha 1 st, när man kan ha 2 st"

Macc
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Enligt BMW dokumentation så ligger uppgraderingen av bättre bearbetning av cylinderloppen from januari-99 och förbättrad kolvbestyckning from februari 2000.
I augusti 2000 uppgraderades Vanosen med en tryckackumulatoravstängningsventil för att hålla oljan kvar i Vanosen för att slippa klapparnade ljud vid start. bilar tillverkade
mellan september till november 2000 har även fått en uppgradering av denna ventil
Dessa har också eftermonterats på en del M5or tillverkade från seriestart. Luftmändmätarna är en "svag"punkt som även vilseleder verkstäder med bristande kunnande om M5 att byta motorn till taklukan istället :)) nje inte riktigt sant, men det har förekommit att vanosenheten bytts felaktigt pga LMM fel vilket inte är gratis för kunden.

///MVH Hasso
Länk
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Perfekt, tackar för svar!

Några fler tips å trix?

Vad är intervallen för inspektion II (Så man kikar efter en som det är utförd på)

Är det någon av servicetillfällena som blir extra dyra pga. något byte? (typ kamkedja)
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Jag vet inte om M5:ans intervaller är samma som för övriga M bilar, nämligen när 1500 liter bensin gått åt, eller om de har kanske 2500 liters intervall. Tror det är samma som för övriga M-bilar. Då kan man snabbt räkna ut vilka servicear som borde vara gjorda.
De görs i följande ordning: Oljeservice, insp I, oljeservice, insp II, oljeservice, Insp I....

/B
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Är det inte 1000 mils-intervall mellan varje oljeservice och inspektion?

//Schnitzer

*Svenska M5 E34 Registret: Länk
*Svenska M5 E39 Registret
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Om det är som jag tror att det är samma för M5 som för övriga mM-modeller så kommer sevice indikatorn att indikera för service när 1500 liter bensin har gått åt. Vilket i M5:ans fall borde bli ungefär 1000 mil.....

/B
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Åsså kom då ett lämpligt objekt, exakt som jag vill ha den.

Länk

Dock nämns inget om oljeförbrukning och de andra svageterna som nämns i tråden.

En stackars koppling är ju inget att snacka om, den byter man ju på en eftermiddag, med ett par folkisar och Monster Magnet i radion :)
Trasigt svänghjul är ett spöke på bilarna också, detta hör ihop med att kopplingen är slut. När kopplingen slirar uppstår friktionsvärme och eftersom svänghjulet är av dubbelmasse-typ förstörs den del som fungerar som ryckutjämnare. Det är vad jag hört iaf.
någon som vet hur det är med koppling på m5 01- har hört från en säljare som sa att många kör sönder kopplingen på just m5 och då bytt koppling och svänghjul.
är det då någon som bytt till ett lättare svänghjul?
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
När jag läste om svänghjul av dubbelmase typ så undrar jag vad detta innebär. Gör detta att motorn slutar driva om något blir för varmt ?

Ägaren till den M5 jag tittat på skröt utförligt om hur detta hade hänt vid en banträff på anderstorp efter en 20 varv, man fick sila mycket av tugget från honom och jag undrar om detta bara är en massa skitprat ?

//Sibbe
Pe
77
Peter U
M5 2000
NPe jag tycker att du skall titta seriöst efter en M5:a, det är en kanonbil. Funkar både till vardags och när vägen är fri...
Leta gärna efter feb 2000, då har du inga problem med oljeförbrukning. Jag behöver inte fylla något mellan servicarna. Koppling är som sagt en svag punkt om bilen provkörs av amatörer / ovarsamma, med sportknappen intryckt, då kommer vridet för fort innan kopplingen greppat ordentligt.
Efter feb 2000 skall du nog fokusera mer på skick och dokumentation än fundera på kolvringar. Motorerna har visat sig vara mycket stryktåliga. Utrustning också viktigt, satsa på fullutrustning med NAVI/TV, DSP, dubbelglas och hela listan förtickad. Det blir nog lättare att sälja en dag...
Jämfört med min 525 -01 är ekonomin helt ok, men jämfört med en Golf kanske det är lite dyrare, men det är det värt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.