|
|
|
|---|---|
| Hejsan! Undrar ifall någon snäll själ skulle kunna förklara eller hänvisa till en sida som förklarar hur ett fläcktmotstånd fungerar? | |
|
Om vi tänker på samma sorts fläktmotstånd/fläktkoppling (även kallad Viscokoppling) så fungerar det såhär: I kopplingen finns en vätska vars egenskaper är sådan att när den är kall/ljummen så är den stel (har hög viskositet). Så länge vätskan är kall och stel finns det ett motstånd i kopplingen. När vätskan däremot värmts upp (av motorn) mjukas den upp, och blir mer lättflytande - varpå motståndet släpper och fläkten kan snurra fritt. Hoppas jag inte ljuger dig rakt upp i ansiktet nu :-) Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
| Ehm...men på vilket sätt skulle en fläkt som bara funkar på högtsa fungera i alla lägen om man tar loss den o slipar lite på en liten fjäder? (kanske skulle sagt d från början..gäller 325i E36 -91) | |
|
Kalle hansen> Är de inte precis tvärtom de fungerar. När man läser det du skrev så får man uppfattningen av att fläkten kyler som mest när bilen är kall för att sedan avta när bilen blir varm? Borde de inte vara tvärtom. När vätskan värms upp så stelnar den och fläkten börjar därefter snurra fortare? Eller du kanske menade att fläkten kyler mer när den snurrar fritt och alltså inte följer motorvarvet? Lite funderingar från min sida bara... Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
| Kanske skulle sagt d oxå att jag snackar om kupé fläkten... solly! | |
|
Mr_fatise, Jag kanske uttryckte mig lite förvirrande, men det jag menar är alltså att fläktkopplingen tillåts "slira" när motorn blivit varm. När den slirar så snurrar fläkten fritt, varpå motorn kyls ned! Sålänge motorn är kall roterar inte fläkten. Men nu var det ju inte riktigt det lethal_kim ville ha reda på :-) Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
| Ha ha ha ha...nej d e sant...men man lär sig av sina misstag ;) | |
|
Kalle Hansen> okeej, då är ja med! Ett fläkt motstånd fungerar som ett vanligt motstånd, fast du har flera anslutningar med olika resistanser, man kan se det som ett antal seriekopplade motstånd där du kan mata med spänning mellan varje motstånd och på så sätt reglera hastigheten! Förstår du, eller ska ja förklara ännu närmare? Kan säkert fungera på andra sätt också, om man nu har steglös fläkt eller liknande! Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
| Ok..föstår lite bättre nu..lite....men hur gjälper d om man tar ut motståndet o slipar med fint sandpapper på en liten fjäder? | |
|
Kika här för en instruktion : Länk Hade jag varit dig hade jag dock bytat ut det, de brukar få återfall när de väl börjat strula. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
kan man tappa effekt om fläkten "slirar" för mycket, alltså inte är speciellt hel? Har lite strul med min bil att den liksom tappar effekt (slirar) när man accelererar när bilen blivit varm (när fläkte börjar låta som en 740). Det känns nästan som bilen slirar sig fram och det låter så oxå. Vad tror ni om detta? |
|
|
Jamen, om fläkten slirar så lär den väl kyla dåligt.Och det är ingreppet i kopplingen som styr hur mycket viskofläkten skall kyla! Så här är det: Fläktkopplingen (viskofläkten!) är till sin egenskap känslig för värme och förändras av värmen som den utsätts för! När den är kall så snurrar fläktenkopplingen lätt utan direkt motstånd, dock snurrar den alltid med ett visst grundvarvtal när motorn är igång, allt annat är fel! Den kyler alltså lite även när motorn är kall! När sedan motortempen ökar och temperaturen kring kopplingen höjs så greppar koppling in och blir trögare i sitt moment, kontentan blir att fläktbladen snurrar mer med motorns varvtal och därav det höga fläktljudet, detta brukar den bara göra när motorn börjar bli för varm och endast tills den kylt ner motorn och luften runt om, därefter så släpper kopplingen efter och den går ner i varvtal igen, och låter mycket mindre igen! Dock är den alltid i rotation så länge motorn går! >Vad gäller fläktmotstånd som frågan var från början, så kan det uppstå oxid o dålig kontakt på kontaktstyckena, därav kan det hjälpa att slipa rent dom och ge en ren o kontaktbar yta igen! Däremot så ett vanligt motstånd av trådtyp ((ser ut som små spiralformade metalltrådar av olika tjocklek (den är därför fläkten går på olika varvtal) på ett litet kontaktstycke, som alltid sitter monterat i värmepaketets intagsluftkanal!)), dom brukar även brinna av i trådarna och då är det bara att byta, är det ett "svärdmotstånd" alltså för steglös fläkt så kan det uppstå kallödningar på kortet och det kan hjälpa att löda om alla lödpunkter. ///Magnus |
|
|
Nu börjar det likna nåt. Tilläggas kan kanske att vissa fläktmotstånd har en liten inbyggd bimetall som bryter kretsen (som en termostat) om det av någon anledning blir för varmt, t.ex om motorn kärvar eller om luftflödet minskar pga igensatt filter eller liknande. I annat fall skulle motståndsspiralerna börja glöda och utgöra brandfara. det är nog denna bimetallbrytares kontakter som behöver rengöras i vissa fall. De fläktstyrningar som arbetar steglöst, i bilar med klima osv är det ett effektsteg (transistorer) som oftas lite felaktigt kallas för fläktmotstånd. Helt rätt att det kan förekomma lödfel osv på dessa, rätt vanligt i all möjlig elektronik där det är stora tempväxlingar osv. FP |
|
D-diddy |
Folke: sitter detta effektsteg på samma ställe som fläktmotståndet gör i en bil med klima (dubbel klima) David. "The unattainable is invariably attractive" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.