|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
vill du ha en soppa snål bil som dessutom är rolig att köra så köp 318is och har du råd och kan lägga ut det extra för en 325 så får du ju en 6a med det härliga ljudet och bra botten vrid och bra topp, B-M-W |
|
|
Äh, bensinförbrukningen är inte SÅ farlig på 320i. Visst kör du bara offensiv stadskörning så... men är det blandat och inte med allt för tung högerfot så ligger det runt litern på min. Och det är ju inte så farligt. Man kör ju inte BMW för att man vill ha lägsta möjliga bensinförbrukning? Och 320i ÄR snabbare än 318i. Se bl a modellguiden för fakta. Men rör det sig om Svensson-körning så är 318i att föredra, 320i skall VARVAS. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Runt litern på en bil med 130 hästar är alldeles för mycket om man dessuto kör defensivt. Tycker jag! Jag kör bmw för körglädjen och att man får mycket mer för pengarna i denna prisklassen jäntemot en gammal rostig mazda! Men om det nu går att kombinera med hyfsade bensinkostnader, why not? =) Som en följdfråga, rent motormässigt, passar delar från äldre än 88 de e30 som är nyare än 88? |
|
|
Låter som det är en 325i du ska ha isåfall. Jag lutar själv åt en, men vi får se. Mina krav är skyhöga så det är svårt ;) --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Hej jag köpte 320 för att jag ville ha 6:an.. men mycket vill ha mer. nu vet jag inte vad du har för krav, men hade jag varit dig så hade jag nog köpt mig en 325:a. jag har bara ägt min 320 i snart 3 månader och börjar redan bli sugen på en 325:a... men det får bli om ett år eller så när jag studerat klart, då ska jag nog sattsa på en läcker 325 E30, dom e ju döläckra ;) personligen så betalar jag gärna lite mer i månaden och har bil jag kan njuta av att köra.. provkör alla modellerna och se vilken som passar dig bäst! Lycka till! |
|
|
Helga: 318is 16v har inte servo i standardskick. Dock M-technicchassie, M-tak, M3-klädsel och skivbromsar runt om (325-bromsar utan eller med ABS). 318 med M42-motor brukar benämnas 318is medan 318 med M40 brukar benämnas 318iS efter vad jag har förstått. M42-motorn är absolut inte mindre driftsäker än någon annan E30-motor. Tvärt om har jag fått för mig. |
|
|
jag har också hört att m42 motorn ska hålla mycket bra kanske tackvare kedja istället för rem?? (bland annat) och precis som haglund säger så benäms 318 med m42 318is och 318 med m40 för 318iS (dock står det inte iS på pappret) och jag vet inte om det gör det på 318is men det kan nog haglund eller nån annan 318is ägare svara på! B-M-W |
|
|
Det är förvirrande, det där med 318iS.... Saken är den, att när M40-motorn först kom (-88 har jag för mig) så fanns 318i både med gamla M10-motorn (105 hk) och M40-motorn (113 hk). För att skilja på dom kallades 113-hästaren för 318iS i försäljningsbroschyren och prislistan, men i själva verket heter den också 318i. Året efter försvann M10-motorn, och då började man kalla 113-hästars M40 för 318i.... 1990 kom den 'riktiga' 318is med M42-motorn (som bl a har kamkedja och 4 ventiler per cylinder - M40 är tvåventilad och har kamrem). Den 'riktiga' 318is åker lätt ifrån en 320, och är klart alertare än de 6-cylindriga 320/325 på vägen tack vare att den inte är lika framtung, plus att den har sportchassie som standard. /// Gunnar E. |
|
|
Det skiljer som sagt bara marginellt mellan 318is och 320i. Se modellguiden för FAKTA och inte spekulationer. Dessutom är ju en fyra ingen riktig motor ;) --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Olof: På papperet skiljer det som du säger inte mycket mellan en 318is och en 320. Däremot i praktiken..... Dels är det lite högre effekt i M42:an än i M20B20, dels har den ett bredare register och är framför allt lättare! Och fyran är definitivt snålare. Det är väl inte att 'spekulera'...??? Att sedan sexan i mitt tycke har ett betydligt trevligare ljud, och en 'roligare' motorkaraktär, det är en annan sak. Har själv ägt 3 st 320i E30 genom åren, härliga bilar! Men 318is är snabbare, särskilt när det svänger lite! /// Gunnar E. |
|
|
Snålare är den säkerligen. Jag vet att den har bättre bottendrag och som du säger bredare register. Men 320i har en extremt skön spets i registret 4500-6000 varv ;) Betvivlar dock inte att 318is 16v är rappare på bana. Tycker själv att 320i är slö över låga varv, och kommer förmodligen byta upp mig mot E30 325i -88 eller senare, eller en E34 525i med 24v-motorn, inom de närmaste månaderna. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.