|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har planer på en e30-bil från 88a och uppåt. Vilken är den mest prisvärda? Vill ha lite tryck i bilen så 316-318 går bort. Så antingen 320 eller 325 eller 318is. Hur LÅTER en 318is i motorn? Är det jämförbart med en 318 eller låter den bättre. Raka sexan låter ju smått underbart! Kan man lita på modellguidens bensinförbruknings-anvisnigar? Det är inte så himla logiskt om man bara tittar på siffrorna? Årsmodell att rekomendera, typiska fel att kolla efter förutom rost? Är 318is verkeligen en "brukssäker" bil, känns som dom rasar hela tiden (vet inte varför jag har fått för mig det). Är dom kanske "överladdade" och slits ut i förtid? Har 318is samma försäkring som en 318? Kan man använda vanliga 318-delar till en is? Många frågoor blir det?! Sorry! Jag har sökt och läst men vill ha en diskution jag själv kan delta i och ställa följdfrågor i. ps. Är det olagligt att ha helröda baklysen? ps2. Finns det någon färg som liknar krom? Hypersilver eller nåt? Tack på förhand | |
|
Jag tycker att en 320i är det bästa valet. Du bör hitta en RIKTIGT fin för 20 000:-, för motsvarande 325i får du hosta upp runt 35 000:-. Inget snack om saken att en 325i går mycket snabbare än en 320i, men jag tycker inte att det motiverar prisskillnaden! 320i är en underbar bil, som dock behöver höga varvtal innan motorn vaknar! Lycka till! Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
Det var faktiskt ett förvånande svar. För att spinna vidare med frågor, hur kan det komma sig att 320 drar MER än 325?? (källa:modellguiden) Just inköpspris hoppas jag inte ska spela så stor roll. Vill hitta en bil med "små-fel" på som jag lagar själv för vrakpris. Är det en väldigt dum ide? |
|
|
Ja, klarar man sig utan ljudet från sexan så tycker jag helt klart att du ska leta rätt på en 318is. Billig försäkring och bensinsnål bil. Dessutom går de förmodligen bättre (snabbare) än en 320 också ///BMW - Was sonst! |
|
|
Ursäkta mina noob-frågor! Men hur är det möjligt att få ur 30 extra hästar ur en motor med samma förbrukning? Läser om alla som chippar sina 318is, drar den mer när den är chippad?? |
|
|
Anledningarna till att 325i drar mindre bensin än 320i är: * Annan utväxling * Bättre bottendrag i motorn, den behöver inte ansträngas lika mycket för att prestera likvärdigt. Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
| Thank you! | |
|
den drar ungefär lika mycke tror jag, har lite problem me tomgången på min så de e lite sisådär, men en is e väldigt rolig å köra, väger inte så mycke och som sagt billig å försäkra... och en 320 drar du me din chippade is, har jag gjort iaf. ha de gott ___ låter mer än de går :D |
|
| Hur är det med "driftsäkerheten" på en is dÅ? Är det bara bullshit att dom går sönder hela tiden utan dom kanske e lika tåliga som vanliga bmws. Tänker främst på motorn då! Är 318is förutom motorn exakt samma bil som318? | |
|
Få ut 30 hästar extra kostar en hel del på en sugmotor. Satsa i så fall på 325 direkt och räcker inte 170 hästar så satsa på M3 istället. Tycker du ska köpa 318iS eller 325. Beroende på hur ekonomiskt du vill åka. 318iS är hur som helst en kul bil. |
|
|
Hehe en m3 hade ju inte varit fel men det kan jag bara drömma i nästa liv om! Finns det några riktlinjer för hur mycket mindre än IS håller än en vanlig? Är det bara suget så slits mer? Vill inte behöva skrota mitt nyfunna klipp! Är väldigt sugen på en IS ifall reservdelarna e lika billiga som en 318. Är det samma? 325ans försäkring var bara jobbig, skrotet till den också antar jag. Och det är ju "bara" 35-40" hästar mer i en sån. |
|
|
320 är en mellanmodell, lika långsam som en iS, törstig som en 325 och en rolig motorkaraktär. Inga egentliga fördelar utöver en 318iS (tro mig har haft en som första bil). Skulle satsat på en 318iS eller en 325. De mesta utom motordelar är samma som på en vanlig 318 med M40 motor, delarna är marginellt dyrare. iS motorn (M42) håller bra, har dessutom ingen kamrem vilken behöver bytas stup i kvarten vilket är fallet på M40. Sköter du bara servicen noga så är det en mycket problemfri bil. /Johan -Hellre en rak fyra än en sned sexa- |
|
|
is:n har väl m tecnic chassie? ___ låter mer än de går :D |
|
|
318is 16v är 0,7s snabbare till 100 km/h än 320i. Själv väljer jag hellre en rak sexas underbart vrålande ljud vid 6000 varv än 7 extra hästar och två cylindrar för lite. Men det är ju förstås subjektivt. Annars är det som Kalle säger: 320i känns slö på låga varv och behöver VARVAS för att den ska bli riktigt kul att köra. Gör man det, så får man en hyfsad knuff i ryggen strax innan varvstopp. Men någon racer är det ju inte. 129hk duger dock gott till vardagskörning och lite gasande på slingriga landsvägar. 325i lär vara roligare, frågan är om man vill betala merkostnaden. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
| Felet med 320in är ju bensinförbrukingen dock :( Har med min första 318 nu kört 900 mil på 4 månader och det känns inte stopp än nånsin. Det blir en slant!! | |
|
320 är enligt mig helt onödig att inhandla, den är inte snabbare än en 318 med M40 motor, dessutom har M40 motorn en mycket mer användbar karaktär (vridstarkare på låga varv), M40 drar betydligt mindre bensin. Vill man ha mer drag köper man en 318is eller en 325:an. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
En 318 iS har samma chassispec och bromsar som en 325a med lilla m-paketet. Betydligt busigare bil än 320 och väldigt entusiastiska ägare. Det är bara att kolla den superlånga länken. Mr C |
|
Helga |
Tänk också på att en riktig 318 iS kom som 1990 års modell. Den har bl.a styrservo. En riktigt kul bil men lite låg utväxling. Var ju menad som GTI bil. Den vanliga 318i benämns oftast som 318is. Varför vet jag inte. 316i, 4 cyl, 8v, 101 hkr. Mycket smidig motor. 318i, 4 cyl, 8v, 113 hkr. Går mycket bra och bensinsnålt 318iS, 4 cyl, 16v, 136 hkr. Kul körmaskin med sänkt chassi 320i, 6 cyl. 12v, 129 hkr. Härlig sexa men lite tunn i botten 325i, 6 cyl, 12v, 170 hkr. Ännu bättre sexa med bra vrid & topp Alla med katalysator. Hade detta från -88 utom 325 som hade det på sin -87. Samma motor som 525i, 88 - 90 Hälsn Helga |
|
Varför skall alla utelämna BMW 323i i jämförelser såsom ovan?? Nog för att de inte är lika vanliga som 320/325 men det är en mycket bra mellanmotor. Trevlig gång (som de andra) och hyfsat pigg. Glöm inte den gamla hederliga 323an! |
|
| Jag vill inte ha den för att det är "gamla modellen" och jag vill inte ha den för jag tycker nyare är finare!! Helt enkelt, inget med motorn att göra :D | |
Helga |
Japp helt rätt. Sista årsmodellen på en E30, 323 var -86. Utan kat så klart. 143 hkr utom årsmodell -83 med 136 hkr. Ingen aning varför. Helga |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.