AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
755

E39: Gurgel/kluck bakom instrumentpanelen

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
I dag när jag satte mig i bilen och satte på tändningen så hör jag att någonting gurglar eller kluckar innanför instrumentpanelen. Det låger som en vatten i en ej full plastdunk som man rör på Misstänker att det har någonting med kliman att göra. Hör det också när jag kör nu när jag uppmärksammat ljudet. Klimatanläggningen fungerar som den ska och kyler bra. Någon som kan precisera vad det är? Kan ju inte vara det att det behövs påfyllning av köldmedel för då skulle den ju inte kylt.
Kolla dräneringarna från såväl luftfilterboxarna som från evaporatorn så det inte är mer eller mindre stopp där som gör att vattnet blir stående...

Kan också vara rester av jätteregnskuren när vi hämtade din bil som gömmer sig kvar under mattorna...... *EG*

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jag rengjorde luftfilterboxarna när jag gjorde motortvätten, men hur kollar man evaporatorn?
Var det inte du som undrade hur många öl man får in i en E-39a.
Kanske så har du glömt kvar någon pilsner:)
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Åh är det där skon klämmer. Ja, det kluckar ju faktiskt som en ölflaskas innehåll så kanske säljaren till bilen har läst ölbackssträngen och vill överraska mig i efterhand :-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle tro att det är värmepaketet som kluckar!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Är det någonting att oroa sig över och enkelt att åtgärda själv?
Finns en liten dränerings slang från evaporatorn som mynnar i trakterna av vxl lådan lite damsugare/ståltråd där kanske sen som "OljeShejken från Växjö" säger: lufta ur kylsystemet efter konstens alla regler och har du tur kan det vaar nån liten luft blåsa som far runt runt runt....

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mitt värmepaket kunde klucka lite i vintras.
Det var strax innan jag märkte att kylaren var färdig att bytas....
Efter bytet har det inte kluckat något i min bil....bara från bagaget när jag har kört öl. ;o))

Förlorar du kylarvätska?

Om du inte förlorar kylarvätska, kan du prova med att sätta på full värme på kupéluften när motorn är ordentligt varm, för att få full cirkulation i värmepaketet. Då kan eventuell luft troligen försvinna.
Om du ställer bilen med fronten uppåt i en brant uppförsbacke går luftningen av värmepaketet troligen snabbare/bättre.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Har inte hunnit se efter om jag förlorar någon kylarvätska ännu. Har haft bilen sen i fredags. Ska testa dina tips och återkommer med besked om det försvinner.

GM, vi får nog ta en kopp kaffe du och jag och se på när oljeshejken jobbar :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.