AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.950

MegaSquirt Erfarenheter

SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
Är det nån som provat den på m10 överladdad? Jag tänkte bara ha ms bränsle och msd 6. Är det krångligt att få till det? Tar man signalen från spolen? eller en halgivare? Tacksam för erfarenheter.
St
26
StehagsBMW
E30-M20B23
Det ska funka på alla vanliga bilar med elektronisk insprutning typ L-jetronic o motronic. Nu ska du ävern ha annan tändning o de kommer osså o funka för ms har inget med tänding att göra ämer än varvtal som tas på spolens -pol.
Har gjort de på min polares S2. Gick suveränt
SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
Ok så man har orginalsprutet kvar på sidan om..
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Jag ska köra Mega Squirt på min 325 turbo också! Tänkte använda MSD 6al och msd spole... Men jag har tyvärr ingen erfarenhet av sådant överhuvetaget, som tur är känner man duktigt folk = ) Men är det enklast att installera MS enheten först,. få de att funka o sen koppla in den nya msd tändningen?? Eller blir det knäppt då?
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Bäckis är väl den som presterat bäst resultat med MS på sin "busbil".

Det låter som du ska styra tändningen också och då plockar du signal från en hallgivare i fördelaren t.e.x.
Är absolut inte krångligt, jämför man inlärningskruvan med de stora systemen så ligger MS ljusår före i användvänlighet.

/Per
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Christian:
Du kan göra det i steg men då kommer du ju ha kvar motronicet som antagligen får frispel när du börjar köra med Ms.....

/Per
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Jaha okej, låter som att jag istället skaffar ihop MS och tänd-delarna och börjar med allt på samma gång då!? Kanske är lika bra, något strulande med motronicen låter inge kul ; )

Tackar för tippset = )
St
26
StehagsBMW
E30-M20B23
Det är inget problem med att få ms att funka till motronic. Har funkat på alla bilar jag vatt lite involverad i.
SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
Men vart tar man singnal från eftersom msdn vill ha en tändpuls (tillslag) enligt de kopplingscheman jag har hittat så tar ms puls från minus på spolen. Dvs då lär man använda en hal givare av någon sort. Behövs det någon extra hådvara till ms för att få tex signal från fördelaren. Har man en msd och en ms ska man försöka koppla in dessa samtidigt eftersom du lär bort med mycke givare från motronicen tex spjäll, temp lmm... Msdn är ju inge konstigheter att koppla in. Det enda som kan krångla med ms är väl halgivarn...
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Du tar trigger signalen från en hallgivare i fördelaren. Ta förslagsvis föredelare från en bil med stum fördelare och redan befintliga utgångar på för trigger. Den kopplar du till ditt MS, som sedan ger en triggersignal till MSD boxen, det är ju så du gör för att kunna programmera en tändkurva, ditt megasquirt skickar olika signaler för olika grader förtändning kan man säga!
St
26
StehagsBMW
E30-M20B23
Min polare körde kadett turbo med megaspark. Då behövs hallgivare o nån annan hårdvara vet ej riktigt vad men det ska finnas på hemsidan http//www.ms-nordic.tk man måste även bränna om cpu:n
sp
185
spretten
X5 4.8is -04
316Ti -03
Det behövs en halgivare eller en optisk givare!

Det enda hårdvara du behöver utöver en vanlig Ms box med givare och så är ju en tämdmodul. Bosch har flera tändmoduler som fungerar med MSS om man inte har råd med en MSD-box förstås!

Att ladda ner MSS i en standard MS gör du med din hemdator på 10 sek. Ingen programmerare eller så behövs, bara en bygling på kortet.

Kör själv MS sprut på min 535a, men motronicen sköter fortfarande tändning och automatlåda!
SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
Ok med mss programmet kan man ställa tändkurvan ochså? Med andra ord så kan jag hiva motronicen. Svetsa viktera styra tänning och bränsle från samma program. Fins det en kopplings förklaring på det?
sp
185
spretten
X5 4.8is -04
316Ti -03
Ja!

Om du botaniserar bland länkarna på MS sidans FAQ.

Eller www.msefi.com
St
26
StehagsBMW
E30-M20B23
spretten: Var e de man ska bygla? Mellan vilka punkter? Behöver man inte bränna om cpu:n då? De gjorde min polare.
sp
185
spretten
X5 4.8is -04
316Ti -03
Precis bredvid jumper x7 står det H1. Det är där man byglar när man laddar ny mjukvara!
Det är så man bränner om den del av CPUn som ändrar den från en standard MS till MSS och liknande! Som i tidigare inlägg hänvisar jag till länkarna för respektive system för info om hur programmering och uppkopplingar skall göras.

Läs FAQn som finns på Länk

St
26
StehagsBMW
E30-M20B23
Kanon. Ska prova de med en gång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.