|
|
|
|---|---|
|
Köpte nytt på bmw för mitt var helt söndererjat. Varvräknaren och tempmätaren började fungera men väldigt ryckigt. Bränsleförbrukningsmätaren fortfarande död. Kan det va fel på kortet elr behöver bilen tid på sig att ladda batterierna?? Tacksam för svar om någon vet | |
|
beror på...det finns 2 olika sorters batterier...dels dom "vanliga" långa batterierna som man skall ladda innan man monterar dom, sen finns det vissa instrumenthus som har mindre batterier med lödöron istället, dessa är laddade när man köper dom löst (vet inte hur det funkar om man köper komplett si-kort) och skall räcka ett antal år... bytte instrumenthus ett antal gånger på min f.d e30 och har stött på båda sorternas batterier...det skall gå att montera dom vanliga batterierna utan att ladda dom först, bilens elektronik skall då ladda dom, men det tar ju rätt så långt tid, så då är det nog rätt normalt att mätarna inte funkar eller bara funkar på halvtid (om du nu har dom vanliga batterierna). Vet inte hur långt tid det skall ta att ladda dom, har för mig att det stod att dom skulle laddas 14 timmar första gången man laddade dom (då dom inte är laddade när man köper dom) och sen montera i. Dessa batterier var inte så dyra, runt 60-70 kr tror jag, däremot kostade dom mindre batterierna 200 kr, men då skall dom ju räcka ett tag också... MVH Johan K |
|
|
jag köpte ju hela kretskortet nytt på bmw. det ska väl inte va så att jag ska bryta loss batterierna därifrån och ladda dem??? Och dom sa inget om laddning |
|
|
Finns det någon här som bytt batterier/kort. och i så fall har det börjat fungera på en gång?? Pratade nyss med en gubbe på bmw resrvdelar och han "hade för sig" att det kan bli så att man får köra med bilen flera veckor innan det böjar fungera till fullo beroende på vilka batterier som sitter i kortet. Kan detta vara trovärdigt eller är det fel på kotet elr kanske hela mätarhuset trasigt. Vore bra om någon annan varit ute för samma problem så jag vet vilken ände jag ska börja rota i Tacksam för svar!! |
|
|
Jag vet andra här på forumet som monterat oladdade batterier, och det har tagit ett tag innan det fungerar. Tror dock inte det var veckor det handlade om, snarare dagar. Du kan ju prova att söka om du hittar något. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Om det inte börjar fungera efter att du kört lite; kontrollera lödningarna baktill på själva mätarna. I mitt fall var det lödningarna bak på hastighetsmätaren som var dåliga. Lycka till! Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
| oki får vänta och se. Det kanske tar veckor för mig kör typ bara bilen på helgen. (Firmabil på veckorna) Han sa att de laddades bara när tändningen var påslagen. Det där med batterier i huset är väl kanske inte det bästa som hänt!!!? | |
| Kalle Hansen: iinnan jag bytte var varv temp och ekonomimätare döda. nu funkar temp ok och varv räknaren åker jojo så fort jag varvar över 3000. ekonomimätaren är stendöd. | |
|
Löd om alla in & utgångar på stora kortet. Så kommer det med all säkerhet att fungera. rodge dodge BMWCS # 5251 |
|
| allting har börjat fungera nu utom ekonomimätaren kan det vara något annat fel på den kanske?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.