|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
Steffe |
Har för avsikt att åka till Nürburgring ("ringen") under sommaren 2002 för frikörning. Är det någon som sitter i samma tankar?? Eller har lite funderingar/erfarenheter att dela med sig så här i väntan på?! Vi kan samla ihop ett kul gäng och rida ringen o dricka Bitburger en helg i sommar...! |
| Låter kanon kul. Jag bor ca 1 1/2 timme från ringen så hör av dig om du åker så kommer jag upp. | |
|
Tänkte fråga om Porschar oxo fick hänga med, sen kollade jag upp din e-mail. Jag vill oxo hänga med! Hade också tänkt att åka i sommar, detta låter helkul. Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag. |
|
Steffe |
Hej boys, självklart spelar det ingen roll vilken bil man åker. Vi kan nog ha kul ändå fast vi inte åker samma märke. Skulle gissa på ett det kommer att bli ganska blandat; Mitsubishi, Porsche och givetvis BMW. När är ett bra datum? |
|
Känns väl lite svårt att boka datum mer än att säga i juni-juli nån gång än så länge. Jag åker när som helst, bara det är fint väder. Men vi måste absolut jobba vidare på detta. Bestämmer man slutligen ett datum och verkligen åker så kan jag tänka mig att det blir rätt många som hänger med. |
|
| Låter bra, för mig passar det nästan när som helst då det som sagt inte är så långt:) Maila eller hör av på något sätt, nummer etc kan ni hitta på www.robertgustavson.com | |
|
Hej! Låter kul, var där nere i somras och blev väldigt biten. Kanske jag kan få permis nån gång i sommar (lumpar i sommar) och hänga med. Om ni inte redan kolllat in Länk och www.bmwdriver.cjb.net så skulle jag göra det för mer info om boende och allt annat. Kommer snart att lägga ut min berättelse om turen i somras på min sida... Måste bara rekommendera en pub i Nurburg som heter Pistenklause, underbar stämning och motorsport-affischer över hela stället. Autografer från alla tänkbara F1-piloter över hela taket, en sann motorsport-fantast får tårar i ögonen.... robgus: Måste vara underbart att bo så nära helig mark... MVH bmwdriver 318iS 1988 BMWCS#4324 www.bmwdriver.cjb.net |
|
|
Intressant, jag kommer att följa utvecklingen! |
|
Steffe |
Är övertygad om att ett stort intresse finns. Skall gå förarkurs där i höst. Kan knappt bärga mig. Kollar därför på filmen sen förra kursbesöket -00 samt vänner som varit dels på kursen, dels på friåkning nu -01 och vad dom bandat på sina besök. Bo bör vi göra i byn tycker jag. Förslagsvis svenskstället "Zur Burg" eller varför inte Pistenklause. Det är ju i byn man får den där härliga motorsport-atmosfären, och antalet pubar är godkänt. |
|
Jag har varit och kört på "ringen" några gånger och skall ner i april igen.Ta och hitta ett gesthaus i den lilla byn Adenau istället.Byn ligger mitt i banan,mycket vackert!Jag brukar ta svensk-stället Blauecke. 8 e`bättre än 6 |
|
e-b |
Är på helt klart! Juli skulle vara bra för mig. |
|
- Steffe. BMWs kurs eller Porscheklubbens, eller?? Vad kostar det? Hur länge? Egen bil ett måste va? Jag är absolut på en Ringen-tripp! Med ett litet getöga på vädret låter april kanon. (Om det är ett stort lågtryck över området kanske man skall avvakta. Ringen blir ju ännu otäckare när det är vått!) Jag måste bara få på de Koni jag har för avsikt att förvärva! Mvh / Micke R (I eftermiddag kommer jag förmodligen ha bilder inscannade från senaste besöket!) |
|
Colin |
Var där i höstas & fick mersmak. Det vore inte fel med en gemensam Nordschleife-tripp. Allt under 3.5 liter är Briggs & Stratton.. |
Steffe |
Micke R; Nej, kursen är i Scuderia Hanseats regi. 12 grupper. 25 bilar i varje. 1 grupp Svensk o en nordisk (ibland mest Svenskar). 4 dagar. Pris ca 2400dm = 12000:-. Mest Porsche men oxå mycket BMW. En del annat typ Ferrari. Bil får du bestå med själv. Måste vara gatreggad o försäkrad. Efter kursen åker du MYCKET bättre. Du lär dig tygla bilen med full koncentration även när det går fort, och skulle bakvagnen drifta så hoppar inte hjärtat upp i halsen. Sedan får du se så mycket potenta bilar att du inte ens bryr dig på hemvägen/autobahn om du ser en F40, GT3 eller RSR. Vädret på ringen är dock osäkert på våren. Säkrare sommar o höst. Jag återkommer med länk på öppettider på nordslingan. |
|
- Steffe. Det låter ju suveränt! 12 papp är mycket pengar men va fan, man lever bara en gång! Jag har kört några varv och man inser snabbt att om man skall köra riktigt fort så måste man öva! Mina favvolänkar: Länk Här går att ladda ner F.Ekbloms varv i en GT3. (GT3:an hade krökta länkarmar bak för killen som ägde den hade åkt av några dagar före Ekblom skulle ut. Men det sket han i och körde i alla fall! Det är därför lite sladdrigt på sin ställen, bra tid ändå! Kolla framförallt utgången ur Aremberg ner i Fuchsrörhe - det är inte mycket marginal på vänster sida!) www.nuerburgring.de Mvh / Micke R Vita Grenrör - Röda Ändrör! |
|
|
Verkar som alla varit där redan!? Bara jag som är ny i gemet? låter som en kul idé annars men alla här verkar ju redan ha rejsat där några gånger så en annan e väl som en snigel i motvind då eller nått ;) Me Be M3 Wannabe! =) |
|
|
- M3wannabe. Klart du skall haka på! Det är bara nyttigt att vara ödmjuk inför ringen! De riktigt erfarna ringrävarna brukar tala om att man först efter kanske 100 varv (somliga säger 300 varv) börjat glimta till att förstå sig på banan. "Rejsar" gör man hursomhelst inte i första taget. Det är mer som att köra inspirerat på den roligaste landsväg du någonsin sett och vara garanterad att inte möta någon. Däremot stirrar man sig blind i backspegeln - det finns alltid någon som är snabbare! (Ett tips är att köra PC-spelet Grand Prix Legends för att få åtminstone en gnutta känsla för bansträckningen. Sannolikt kommer du inte känna igen dig i verkligheten men - det är bättre än ingenting. Filmer från den länkade sidan ovan kanske kan ge lite också, jag vet inte?) MEN haka på! Mvh / Micke R Vita Grenrör - Röda Ändrör! |
|
|
Micke R Man är juh helt klart sugen låter som en sak man måste testa på juh. Fritt blås utan möte är aldrig fel. Har kört genom hela tyskland å österrike så är bekant med autobahn men dock med min förra bil honda prelude 2,3i -92. Visst den gick bra men väldigt ofta kom det upp stora bmw vidunder i backspegeln ;) Att få köra av sig lite i ringen låter verkligen kul hoppas man kan hänga på när det blir dags hade varit kul & träffa lite folk härifrån forumet oxå. Ska checka in lite av dom där filmerna fast då blir man väl ännu mer jättesugen ;) Ha de bra! Mvh / Peter Me Be M3 Wannabe! =) |
|
|
Grabbar!Jag e lite sugen att höra hur snabbt ni har kört på ringen?Själv har jag lyckats med blygsamma 9.30,men det var med mc:n dock.Jag har aldrig kört där med bil,men eftersom jag skall ta mc:n på kärra till våren så tar jag nog ut bly-vagnen på några varv. Ju fler desto bättre det e alltid kul att tjöta över nån öl efter slutfört dagsverke! 8 e`bättre än 6 |
|
|
- Aikio. Tjöta över en öl låter som en god idé. (9.30 är i mina ögon allt annat än en blygsam tid förresten) Men när det gäller tider på ringen så finns det väl inget ämne som ger upphov till så mycket disskussion...för varifrån skall man mäta....? För om man skall avse en "riktig" tid så "måste" det ju gälla ett helt varv!? Eller? Dilemmat är att de får man ju som vanlig dödlig inte köra. Man måste ju alltid in mitt på rakan.... :-( Med andra ord anser jag att man endast kan tala om ett "riktigt varv" NÄR/OM man får hålla fullt från Galgenkopf, förbi Döttinger Höhe, under Antoniusbüche och bort till Tiergarten. Dvs att endast när banan är avstängd för turister och man får köra ett helt rent varv utan påtvingat pitstop vid Restaurant Grüne Hölle kan man tala om ETT VARV. När jag varit där och kört har vi räknat från Antoniusbüche (då har man ju hunnit komma upp lite i fart) till ingången i Schwalbenschwanz (för att ha en bra punkt som alla kan jämföra med) och då satte jag "rekord" i somras med 10.30 som bäst. (Tidigare besök har skett i motorsvagt tillstånd varför 10.30 är min bästa tid!) Tiden kan säkert putsas en hel del. När vi var där i somras var det 33 grader varmt i luften och det gick inte att gå barfota på asfalten för den var så varm. Med andra ord smetade däcken innan jag kommit ur Hatzenbach på första varvet. Det var såphalt med överhettade däck... I sommar skall det dock bli andra bullar.... :-D Mvh / Micke R Vita Grenrör - Röda Ändrör! |
|
|
Jag körde mitt fjärde varv i somras på ca 11.59,7 med min 318 (BTG) Åkte även runt med en tysk (fd racerförare) i en BMW M1 (300+hk) på ca 8.30 ,oerhört snabbt! Privatkörare (i alla fall engelsmännen) på ringen brukar mäta varvtider mellan Bridge (Antoniusbrucke) och till Gantry (stålställningen som går över banan i utgången på Galgenkopf) ==> Bridge To Gantry = BTG. För att få en "verklig" tid får man lägga till 20-40sek beroende på fordon. Kolla in www.nurburgring.org innehåller mycket vettig info. Jag har en lista med varvtider på min hemsida där man kan skicka in sin tid om man vill det www.bmwdriver.cjb.net MVH bmwdriver 318iS 1988 BMWCS#4324 www.bmwdriver.cjb.net |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.