|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Enkel fråga, som förhoppningsvis nån duktig människa sitter med ett svar på... Jag har sökt lite, men hittar inga bra svar på det här. Kan jag på nåt sätt ta reda på om det är "stopp" i mina katalysatorer? Borde ju gå att mäta trycket i avgassystemet innan kattarna. Hur mycket tryck ska det vara för att räknas som Ok, på en 525 från -93. Har nämligen lite misstankar om stopp i systemet. Bilen går som den skulle vara förstoppad. Dessutom ett mycket tystare och mer pysande avgasljud... Och drar asmycket soppa. Har plockat ner avgassystemet efter kattarna, och lyst in i dom bakifrån. Därifrån ser dom hela ut. Bilen går lika kasst även utan den sista biten av avgassystemet... Nån som vet hur jag kan kolla kattarna utan att kapa rören? Det finns ju ingen fläns att dela på framför kattarna... En annan teori är lambdan, som verkar vara en svår sjukdom på E34:orna. Finns ju massor att läsa om det här... Men varför skulle avgasljudet ändras så drastiskt? mvh/ Tommy | |
|
det låter som du har stop i katten men skruva bort avgassystemet från grenröret och testa. hade samma problem med morsans toyota men efter lite plågning av motor i några kilometer så lossnade inanmätet. och bilen skick ass bra sen dess, och den gick igenom bilprovningen galant... BMW Extreme Performance! M-power! |
|
|
det låter som du har stop i katten men skruva bort avgassystemet från grenröret och testa. hade samma problem med morsans toyota men efter lite plågning av motor i några kilometer så lossnade inanmätet. och bilen skick ass bra sen dess, och den gick igenom bilprovningen galant... BMW Extreme Performance! M-power! |
|
| Har du kört en DIS hos BMW på din bil? Där brukar det synas vad som är fel. Har du kollat kamaxelgivaren? | |
|
Njaä, eftersom lamdan sitter alldeles innan kattarna, så kan jag inte köra med bara grenröret. Tror inte att det är att rekomendera iallafall. Låt säga att en verkstad ska kolla om det är stopp i kattarna. Inte river dom bort och kör med bara grenröret för att "testa"... Det måste finnas ett smidigare sätt. Att tryckmäta innan kattarna måste ju vara kanonbra, men det måste ju finnas nå riktlinjer för vad som är bra, och vad som är dåligt mot-tryck... Och ja, det är kollat felminne hos en BMW-firma. Inga fel funna. Men nu har "mina" verkstäder väldigt mycket att göra, dessutom semesterstängt, så jag har lite tid att pula själv... Söker därför råd och rön... mvh/ Tommy |
|
|
Det finns speciella mätverktyg som man skruvar in i lambdasondernas hål och sedan mäter trycket före katalysatorn (högt tryck = igensatt katalysator). Exakta gränsvärden vet jag inte i huvudet, men det går nog att ta reda på....men värdena är ganska meningslösa utan mätverktyget! Om alla verkstäder har sådan utrustning är kanske mer tveksamt, men auktoriserade BMW-verkstäder bör ha det! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har lyckats hitta ett inlägg om det där, och där står även ett mätvärde. Men jag vet inte vad det gäller för bilmodell. Gäller det allmännt? Kolla här: Länk Angående om BMW verkstäderna kan kolla det, så kan dom säkert, om dom bara haft tid... Verkar vara enorm press och mycket semesterstängt nu den här perioden... Dessutom så är jag en sån person att kan jag konstatera fel själv, så känns det bra, och dessutom billigare... mvh/ Tommy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.