|
|
|
|---|---|
LEL |
Körde på landsvägen och plötsligt small det bara till (hurra) måste ha kört på en is klump som brukar bli bakom däcken.. Så nu undrar jag hur man byter olje tråg är det komplicerat , behöver man lyfta ur motorn? eller är det bara att lyfta upp bilen och byta. Behöver man några special verktyg? vad kan det ungefär kosta att köpa ett oljetråg på skroten/svårt att få tag i Någon som har 528 - 85 delar hemma type olje tråg gärna Göteborgs området |
|
Det är inte speciellt svårt... Lossa muttern till motorkudden så du kan lyfta motorn lite på avgassidan. Vill minnas att du måste ta bort servofästet oxå... Litet spärrskaft med förlängare och 10mm hylsa är inte fel att ha då det är några bultar som håller tråget. Du behöver troligast en torx-hylsa oxå till täckkåpan mot växellådan. Tror det är nr 12 men är ej säker.... MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
LEL |
OK man får väl åka till skroten i mellan dagarna. och sen får man väl dunka upp bilen.....osv |
|
Lycka till!!!! //Cosmos E28 Power!!! |
|
|
Jag har spräckt ett tråg en gång på min fd 535 E28. (Tack Vägverket!). Det gick utmärkt att svetsa ihop. Det var iofs bara en spricka ,men jag tror att ett nytt tråg kostade över 3 loppor, svetsningen blev en hundring till kaffekassan istället! Har du inte för stor skada kanske det går att laga på plats! OO=00=OO |
|
LEL |
är det inte type lätt metall, gjutjärn eller något sådant , det är väll besvärligt att svetsa?? men det vore toppen om man kunde svetsa |
|
Det går att TIG-svetsa om du har tur... Men det brukar vara svårt att få det tätt.. Kolla upp om du inte kan få tag på ett helt tråg först... MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
Hade en spricka i oljetråget på en MB från 70-telet som jag tog metallspackel och fyllde igen sprickan med... Det funkade kanon, i 1 vecka sedan sprack hela motorblocket pga att lagren som vevaxeln var lagrad i var slut... Men det går nog bra med plastik padding eller metallspackel, eller liknande skulle jag tro... |
|
|
Hej igen! Problemet om man försöker "spackla" ihop sprickan är att det är svårt att få tillräckligt rent innan spacklingen. Men det är ju lite speciellt att svetsa, men inga problem för den som vet vad han gör! OO=00=OO |
|
redbull |
Jag byte tråg på min m535 (3:gången) tackar åxå vägverket för det.... det var inga svårigheter alls.. bara åå göra som david säger.. ifall du inte har nån torx hylsa går det bra med en vanlig 12 kantshyllsa nr 8 eller 9 tror jag, men dom brukar sitta rätt hårt... ska du laga tråget rekomenderar jag att svetsa... men ta väck tråget isåfall väldigt svårt att få det tätt annars.... tråg brukar vara lite knepiga att få tag i det går bara med dom som satt på e28:an (528, eller 535:a) you are in my mirror |
| Grejen var att jag tog loss tråget blästrade av allt och satte spacklet från insidan... Men det är klart att det bästa vore att svetsa eller byta ut tråget... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.