AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
443

soppa problem

Mr_T
semester tider...och va händer?.... bilen packar ihop. bilen går men den får bara soppa på ena cylinder raden (vänster) den andra sidan är helt torr. har kollat pump och gnista men tyvärr. soppan kollad på trycksidan av insp men det finns inget tryck eller soppa i slang resp rör till spridare.... står handfallen så jag hoppas på några tipps från er. (skulle åkt till spanien i morse men det sprack) MvH MR_T

Mr_T
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Går soppapumpen på den sidan? Det kan ju va så att reläet till den pumpen inte drar så att pumpen ej får spänning. Då kan det va tex reläet eller insprutningsboxen. Kan kanske va motorstyrningen som bestämmt sig för att den cylinderraden inte är OK och därmed stängs den av. (kan kanske hända om du har dåligt batteri och spänningen sjunker för mycket vid start, jag vet inte riktigt hur detta systemet funkar.

Kommer det soppa fram om du tvångsmatar pumpen med ström?
Gör det inte det låter det ju som stopp i röret/filtret (vatten eller smuts i soppafiltret)

Bara några tankar från
Mats J
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Hej Mr_T
Tog ur pumparmaturen på en av mina tidigare 750. Min avsikt var att kolla pumpen eftersom jag hade samma problem som du beskriver. När jag lyfte armaturen upptäckte jag att den bestod av två sammanfogade pumpar. En för varje cylinderrad. Vet inte om det gäller för samtliga årsmodeller men jag bytte de bägge mot ett beganat set från skroten och därefter gick den klockrent igen.

Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.