|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Jag har en MC-sadel modell limpa i vinyl med lätt läderstruktur i ytan. På bakgaveln på sadeln finns en text tryckt i guldfärg på den svarta vinylen, och den texten vill jag få bort. Hur starka kemikalier törs jag ta till, thinner lär väl lösa upp färgen kanske, men då sannolikt även vinylen. Även trikloretylen är väl för starkt misstänker jag. I värsta fall om inget annat funkar får jag väl använda svart vinylfärg och måla över texten, men det lättaste vore ju om man kunde lösa upp färgen i trycket utan att vinylen missfärgas. Eller vet någon klok människa nån annan metod? Tacksam för svar Peli. | |
| Testa med T-Röd på ett ställe som inte syns för att checka om vinylen blir mjukare. Om den inte blir det så kanske trycket går bort med T-Röd. | |
|
Tja ! Jag har hittat lösningen på problemet, och tänkte dela med mig till er andra. T-röd funkade inte, löste inte upp den tryckta färgen alls. Men med en "punktrengöring" på sprejflaska för fläckborttagning som skulle lösa fläckar av tjära, bläck etc avsedd för främst fläckborttagning på bla. textilier funkade det. Har tidigare använt detta för bilinredningsrekond för att ta bort "sparkmärken" på dörrsidor, svåra fläckar i textilklädseln etc, och det visade sig att sprejen också löste upp den tryckta färgen hjälpligt. Visserligen krävdes ett ohyggligt gnuggande och lite fingertoppskänsla eftersom även vinylen började lösas upp efter en tid, dessutom luktade det starkt, tappade nog en hel del hjärnceller på kuppen, men slutresultatet blev ganska bra. Trycket borta till 99 % och en liten uppmjukning ytan av vinylen märktes men efter behandling med vinylbalsam ser det ut som innan, fast ytan den tryckta texten. |
|
bustorp |
Peli: En av dom hjärncellerna du tappade innehöll nog ett namn på denna produkten. Kan du se om du hittar det i dimman någonstans annars är det inte mycket till tips att dela med sig. Det är möjligtvis inte H81 Problemlösaren du har använt? BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
Tja ! Tack för det smickrande inlägget "bustorp" ;-). Jag hade inte produkten framför mig när jag skrev mejlet, så därför har du och alla andra kunskapstörstande fått vänta på mer exakta besked. Preparatet som jag använde hette DE-MARK "Punktrengörare", för borttagning av sparkmärken, tjära, tucshklotter, klisterrester, tuggummi etc, även för färgäkta textilier mm. Jag har tidigare som sagt använt preparatet med framgång för borttagning av sparkmärken på dörrsidor och för svåra fläckar på bilklädslar balnd annat, och det visade sig alltså funka även för detta alltså. Produkten finns så vitt jag vet inte att få tag på "vanliga" konsumentmarknaden, utan är väl vad som brukar kallas en "proffs-produkt", den innehåller Xylen mer än 60 % samt propan (drivgas) 5-10 %, och luktar som f-n när man använder det... Tillverkare Certified Laboratories i Sthlm, tfn 08-613 71 70. Hoppas du "bustorp" och alla andra blev nöjd med svaret. MVH Peli |
|
bustorp |
Det var så lite så. Tack själv. Xylen är ett snällare lösningsmedel så det kan man använda på vinyl utan att vara rädd för att det löser upp ytan. Givetvis med förnuft men det har ju alla BMW-ägare :). BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.