AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
804

Onormalt däckslitage M3 cab?

Henke M3cab
Tjena! Köpte nya bakdäck till min M3-cab för ca 2 månader sedan. Har kört ca 300 mil. Nu är däcken slut. På vänster sida har det slitet onormalt mycket på insidan av däcket, medan på höger sidan så har slitaget varit värst på mitten.
Gjorde fyrhjulsinställning strax efter däckbytet. Har inte kört onormalt hårt. Däcken är Marshal Power racer II 225/40/18. Är det däcken som är skit, eller är det något annat som kan vara orsak till det "onormala" slitaget?

Mvh/Henke

Agge
Vad har du haft för lufttryck i däcken?

Mvh
//Agge

Henke M3cab
Kollade lufttrycket idag -2,5kg
Sa till de som lade på däcken att det skulle pumpa i 3kg. Men inte kan väl det halva kilot vara orsaken?

cane
skulle nog kunna vara så att marshal däcken är dåliga. Fast det beror väl på vad man menar med att man inte kört onormalt hårt... går ju att elda upp de dyraste däcken rätt fort om man vill!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Marshal känns inte som ett däck man sätter på en bmw, allra minst på en M3:a.

Mina Dunlop SP 9000 225/40 - 255/35-18 har gått drygt 500 mil nu, ser ut som nya fortfarande. Kör dock inte bana eller lägger lakrits med jämna mellanrum...
ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
det verkar som din bil är mycket sänkt eftersom den sliter på insidan /- \ står dina däck så här kanske?? 2,5 e lite litet du kan ha i 3,0 i dina däck!!
PS viste inte man kunde ställa bmw bak !!!!! var justerar dom det någon stans???
Henke M3cab
Jag har inte lagt några lakritsar och inte kört på bana. Bilen är inte sänkt. Är förmodligen däcken som är kass. Ja, jag vet att det ska vara 3kg i däcken, sa det till dem som bytade däcken. Men det har bara pumpat i 2,5kg.
På M3:an är där en hel del justeringar bak. Har inte kollat nogrannare på det, vet inte exakt hur det sitter.

ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
då ska du reklamera däcken med en gång!!
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Jag kör med 2,7kg å har lagt ut mycket gummi med många däck å dom håller längre än 300 mil!

Min bil Länk
Agge
Låg kvalitet på däcken i kombination med för lågt lufttryck är nog orsaken. Cabben är ju ganska tung, så ett halvt kg kan göra ganska mycket för livslängden på däcken. Kör på 3,0 nästa gång.

Mvh
//Agge

ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
Ja men 300 mil på insidan då måste däcken luta innåt!!!
Inställningarna som kan göras baktill är Camber, Caster och Toe in.

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

//cruZZe
Ena däcket har slitits på mitten och lufttrycket har varit för lågt...
Skummt!
M.V.H.
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Detta har diskuterats förrut och för lite luft kan leda till slitage mitt på däcket. Luften slugnas utåt i fart och så slits däcket mest på mitten.

/Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096

Länk
Henke M3cab
Har bytt till originalfälgarna nu. Tycker bilen känns betydligt bättre att köra med dem. Vad kan de bero på, är det däcken som är orsaken eller möjligtvis fel på fälgarna?

ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
beror nog på att dom e smalare antagligen eller ???
235 o dom du har nu e 205 eller nått??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.