|
|
|
|---|---|
|
Har läst en hel del i forumet om olika kommentarer angående om man skall/kan/vill köra 95 eller 98oktan i en 330/E46 motor... Det intressanta är att t.om. BMWs säljare säger: Asch, kör du 95oktan, det är dumt att köra 98, behövs inte.... MEN, läser du instruktionsboken så står det tydligt och klart i den: Motorn i din BMW är anpassad för oktantal 98 !!!!! Hmm? Någon 330 expert som vill säga sin åsikt ännu en gång ? ;) | |
|
Ja det är förbyllande, och mitt tips är att du ska testa själv och dra slutsatsen. Som i allt. Forumet är ju bra att höras om andras åsikter osv. Men man ska inte tro på allt som står på internet :) Mvh Kristian |
|
|
En modern motor med knacksensorer ger i kontrollerade laboratorietester alltid mer effekt och/eller lägre bränsleförbrukning med högre oktantal. Det beror på att tändningen ställs om så att motorn får högre verkningsgrad med högre oktantal. (98 oktan innehåller inte mer energi, men gör att motorns tändtidpunkt kan läggas närmare kolvarnas övre vändpunkt och då blir förbränning mer effektiv = högre verkningsgrad) I praktiken kan det vara ganska små skillnader, men högre oktantal ger i teori och praktik alltid bättre verkningsgrad. Hur stor skillnaden är, är en annan femma... I vissa motorer märker man stor skillnad mellan 95 och 98 oktan, i andra är det svårt eller omöjligt att märka någon skillnad om man inte gör riktiga laboratoriemätningar. Då högre oktantal inte kan skada din motor är det bara att testa själv! Tycker du att motorn går bättre/drar mindre bensin med 98 oktan, tanka den bensinen. Om inte kan märka någon skillnad, tanka den billigare 95 oktaniga bensinen... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Samma gäller 328an E46 va? | |
|
Gäller alla moderna motorer med knacksensorer! (vilket innefattar M52TU i 328i) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det som är lite skrämmande (eller är det ?) är att mer trimmade/optimerade motorer oftast kräver 98oktan, annars kan de t.om. ta skada... Jag ägde en Honda S2000 innan, och den motorn lyckades man nog skada om man körde 95oktan. Klart, BMW 330 motorn har betydligt mindre effekt/liter, men iaf, det oroar mig lite så jag tänker köra 98:a :) |
|
|
Nja, det är lagkrav på att alla de bilar som säljs nya, skall kunna köras på 95 oktan! Däremot är det riktigt att högkompressionsmotorer och andra högtrimmade motorer utan moderna knacksensorer, kan ta skada av för lågt oktantal. Högtrimmade turbomotorer brukar tillhöra de känsligare motortyperna. Det finns alltid en nedre gräns för hur långt tändningen kan justeras och det är därför bland annat BMW anger att man bara i undantagsfall skall använda bensin ner till 91 eller 92 oktan. Med för lågt oktantal kan även en modern motor ta skada om bensinen är sämre än vad styrsystemet kan kompensera för... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Varför riskera, kör på 98... Hur går bilen förresten ? Får man provköra snart ? ;) | |
| I Kroatien vid havet så började min M30 (utan knacksensor) att knacka i uppförsbackarna med 95 Oktan, men när jag tryckte ner gasen helt så försvann det som tur var... | |
|
Jag kan bara instämma med Johan! Jag har kört väldigt mycket på 95 i min 330 utan några problem under vintern. Sen i våras har jag tankat 98 för att utvärdera skillnaderna. Vid ren landsvägskörning kommer man någon mil till på 98 oktan är väl min slutsats. Inbillningen att motorn går jämnare med 98 finns med, men de är troligtvis ren placebo. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Har testat 95 åtskilliga gånger men kört annars på 98. I Italien prövade jag dessutom Shells "Ferrari F1- serie" bensin på 100 oktan som fanns då. Förväntade mig underverk, men fick mest mindre kvar i plånboken.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Hej! Tog en sväng med en Subaru Impreza WRX STi -03. Den motorn kräver verkligen 98 oktan. Det är en påtaglig effektskillnad om man tankar 95. /Jonas |
|
|
Vad är förvirrande? står det i instruktionsboken att du ska köra på 98 så är det väl bara att göra det... Prisskillnaden är ju försumbar iaf. |
|
|
Det är väl ffa turbobilar med hög kompression som mår bra av 98 oktan. Min kompis har en 9-3 2.0t som tjänstebil och råkade tanka 92-blyfri i Danmark där han jobbar. Bilen gick inget vidare av det... mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
| Skulle bara påpeka att man kan ställa tändningen TIDIGARE med högre oktantal. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.