AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.140

Kamaxel problem är det vanligt på en tds

La
38
Lakso
525 tdsa -93
Hör ett slammrande ljud när jag öppnar oljelocket misstänker att kammen är sliten. Nån som vet om det är mycket jobb med att byta kam(Behövs det något speciall verktyg )

Tacksam för svar tänkte ta mig till tyskland nästa vecka på en liten bilsemester.
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Finns risk du misstar dig en diesel slamrar och rasslar ganska bra särskilt om du lyfter på locket som du gjort allra helst om den är kall
La
38
Lakso
525 tdsa -93
Har lyft av ventilkåpan tyckte två nockar var lite slitna körde igång motorn tyckte det slammrade mycket kring kammen vet inte om det är mycket eller lite men i mina öron är det nog mycke.
ye
82
yel_low
530DA Touring -02
kanske kamkedjan? de brukar rassla när de e dags att byta den.

det är juh annars hydrauliska lyftare på tds:en, mig veteligen aldrig kamproblem.

//Nicke
La
38
Lakso
525 tdsa -93
Det kommer inget märkbart ljud från kedjan men däremot från kammen eller lyftarna, mest troligt tror jag att det är kammen den härdade ytan ser lite nött ut på två av nockarna.

Vet nån hur man får kammen på rätt ställe igen? Som jag förstår så axeln konisk och har ingen kryskil eller nåt liknande..
Li
209
Lindqvist
524 td pickup.. -84
525 Tds -92 -02 M5
525 tds -93
stämmer sitter på kona. det finns en tolk för att på kammen rätt igen. tror dock inte det är kammen hur mycket har bilen gått? är kedjorna bytta? när? dom brukar slamra.

Det fräckaste med Diesel är att man ser röken när motorn tar i!!=)
La
38
Lakso
525 tdsa -93
Bytte motor i vintras köpte en begad på skroten veven hade gått av. Kan inte tro att det är kedjan eller kedjorna som låter har stått och låtit bilen gå med ventilkåpan borta. Motorn jag köpte vet jag inte så mycket om, kompprov var taget på den och miltal fanns men det vet man ju aldrig om det stämmer miltalen alltså.
Att kammen ska vara slut på en TDS låter konstigt.. dom har juh hydraliska lyftare osv, dom kammarna hade juh den senare härdningen och höll väääääldigt bra.. men som sagt, inget är omöjligt.

/mvh jocke

Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
är det inte ett kluckande ljud du hör? isf så är det från vaccumpumpen, och den SKA låta så.
Kamaxeln går aldrig ner på en TDS, det var vanligare på den gamla 2,4 l maskinen

MVH Göran dieselmeken Lindgren
La
38
Lakso
525 tdsa -93
Det är ett kluckande ljud jag hör kanske inte har något fel på bilen..
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
kammen på tds är nog outslitbar, kamkedjan är oxå ovanligt, vist låter det en massa då du öppnar på olje locket men så ska det vara, tror inte att du har nått fel på bilen bara tuta och köra

Joakim Eriksson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.