|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder! Vad kan jag göra för att få mer hästar i min 325i e36 -92 utan att stoppa i turbo lr kompressor? Vore kul o få nåra vettinga svar! | |
|
som du själv heter.. lustgas e nog d bästa då. utan turbo eller kompressor är är det egentligen bara marginella effektökningar med chip o sånt, vad jag själv läst och så om. Sugmotorer e inge bra om man vill trimma.. bättre me en turbo.. mvh Daniel "E46 Coupe snart kanske om jag hittar nån" |
|
| jo de e sant. Men om ja bygger i turbo så kan jag ju inte besikta bilen! | |
|
Klart att du kan! Bara att ta dig ett par timmar före och efter besiktningen på att (de)montera turbon..! |
|
| jo de kan kan man ju göra! Men om va händer om farbror blå stoppae en o vill titta under huven? | |
|
Det har jag ingen kunskap/erfarenhet utav, men det värsta som skulle hända är väl att de belägger körförbud på fordonet tills du besiktigat den igen..? Inte vet jag! Sen vet jag inte hur resten av byråkratin sköts, men jag ANTAR att de behöver tillstånd (rannsakningstillstånd) för att glo under huven... Men om du är snäll (och öppnar huven) så kanske de är snälla tillbaks (och låter dig köra iväg utan större komplikationer). Om du är elak (och jag har rätt i mitt antagande om tillstånd) så får de inte kolla under huven så kanske de är elaka och kan inte göra så mycket åt saken... =) |
|
| Men om du har rätt och det bara blir körförbud så är det ju inte hela värden men om lappen ryker är det ju inte det roligaste! | |
| Sen så kan försäkringsbolaget krångla om du har turbo på bilen och du råkar ut för nått. Vet om folk som inte fått ut nått från försäkringsbolaget pga att dom hade turbo. | |
| Okej..O det vill man ju inte riskera! | |
|
Sen kan du få lite mer hästar om du bytar till vassare kam, portar topp och byter grenrör. Men det är inge stora effektökningar men det är iaf märkbart. Vet inte om det kanske går att plana toppen på dom å så att högre komp kan uppnås. Vet iaf på min 535:a så är det så gott som ingenting som kan tas av så man måste i men andra kolvar om kompen ska sänkas. Men man kan få lite extra fart på sugisar å men då kostar det. Tex så vet jag en som trimmade en 535:a som jag har med vassare kam, portning av topp, högkompkolvar, bättre grenrör och motorn körd i rullande landsväg och inställd så bra som möjligt. Kanske soppa tillförsel förbättras å, kommer inte riktigt ihåg. Tror resultatet vart 248hk på bakhjulen. Hade han haft tex en 745i E23 som han lagt ner lika mycket pengar på så hade han haft 400+hk :) Lite billigare att trimma med överladdning. |
|
|
Börja med att "blueprinta" motorn som alla seriösa motortrimmare gör. Förutom att motorn blir betydligt stryktåligare, tål den högre varv + att du får en effektökning som kan vara ganska betydande beroende på vilken motor du har. Pratade motortrimmare om detta förra veckan. Killen där hade balanserat upp en M5 3,6 motor och sa att till och med en sådan motor är inget underverk när det gäller balans precis. Jämför med en V***o motor så är den iofs rena underverket... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
| Kan nån förklara vad "blueprinta" betyder? | |
|
jajjemen, som vanligt har frågan tagits upp tidigare =) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.