AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.844

elfläkt startar inte E39

Ante25
idag när mitt exp.kärl pajade så började tempmätarn att gå mot det röda men elfläken startade ändå inte. Hasso har du nåt bra tips?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Expansionskärlet på 540 är en "svaghet" så det är mer eller mindre normalt att det ger sig så småningom.
Att fläkten inte startade kan ju vara av olika skäl, fläkten kärvat ihop, säkring trasig, tempgivaren trasig, reläfel är väl de 4 enklaste alternativen att börja med. Eller så var givaren inte i kontakt med vatten pga låg nivå ???.

///MVH Hasso
Länk
Ante25
så här var det mer exakt:
Idag när jag skulle koppla av släpvagnen från bilen så hade jag bilen igång, när jag kliver in i bilen igen ser jag att tempmätaren börjat röra sig mot rött,(fläkten startar inte, inget läckage) när jag kör iväg 20 meter för att parkera så har den nästan hunnit in i röda fältet, då stannar jag bilen. DÅ börjar det forsa ut flera liter kylarvätska.

Skruvar lös kärlet och hittar en STOR spricka på ena långsidan, precis som om det höga trycket har sprängt kärlet p.g.a att fläkten ej startat. Fläkten har funkat bra tidigare och går lätt att snurra på. Sitter tempgivaren i kärlet? var sitter reläet?
Undras om inte fläkten är övervakad i en 96:a? På senare E39 är den det iaf, testas varje gång man startar och jag tror man får ett felmeddelande om den inte funkar. Det är ju inte säkert att tempen var så högt uppe så att fläkten skulle startat kanske, annars gäller säkert Hassos tips.

FP
Ante25
ingen som vet var fläktrelä och tempgivare sitter på 540 e39?

kom just på att batteriet har varit svagt senaste tiden, kanske för svagt för fläkten ?
Givaren bör sitta på ena sidan av kylaren, är jag nästan säker på att det sitter under/framför handskfacket tillsammans med en kraftig säkring för fläktmotorn.
Skyddet under handsfacket går att dra neråt/bakåt utan verktyg, sen ser du bl.a tre reläer ett par säkringar osv.
Batteriet borde inte inverka på detta, så fort motorn är igång så är det generatorn som gör hela jobbet.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Folke. en 540 har istort sett ingen laddning alls på tomgång, de ligger precis på gränsen till att komma över 600rpm./därför ska alltid ACknappen vara intryckt för att höja rpm med ca 150rpm.
Termostaten kan ju spela dig ett spratt också, det kan vara den som inte öppnade så du fick övertryck i kylsystemet, så det är inte säkert att det är fläkten som spökar, men de borde hoppat igång, den skulle åtminstone snurrat med reducerad fart från början den går ju aldrig för fullt utom när det behövs.

///MVH Hasso
Länk
Ante25
har nu beställt nytt kärl, lock, och fläktrelä. Dom trodde det kunde ha varit fel på locket när kärlet sprack och det verkar ju rimligt. Varför fläkten inte startade är ännu oklart,men batterispänningen var bara 10,6 volt i garaget.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Sätt batteriet på laddning i 24 timmar det måste hålla minst 12,7 V när det är fulladdat redan vid 12,3V så börjar det spöka i ABS bland annat. Kolla så att alla celler lever som dom ska och mät syrahalten så den är lika i alla celler 1,28 vid fulladdat ca
Eller kanske dags att investera i ett nytt minst 90A krävs.
Varta blue dynamic 100A går att få i utan problem.

///MVH Hasso
Länk
Ja
760
JanF
530i-93
Du måste har mer fel än bara relä.

Den vanliga kylfläkten kyler motorn utan problem om viskokopplingen är OK, jag har aldrig fått upp tempen så mycket att elfläkten behövs, (den går bara pga av AC kopplingen)

Detta trots köring vid medelhavet i sommarhetta.
52
205
528Mora
528iA -97
JanF: Går din elfläkt också igång så fort du har AC igång, alltså så fort man trycker in ”snöflingan”?

Länk
Ante25
tror inte alls jag har mer än ett fel, elfläkten har endast startat vid varmt väder +20-25 grader och kö/stadskörning precis som det skall vara. vi har ju inte samma bil, det ser säkert annorlunda ut på e34:an. dessutom har jag aut.låda så motorn får "jobba"lite mer hela tiden
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
E39 fläkten går oavestt om AC är på eller ej , den styrs även av kylvattentemperaturer mm så E34 är inte jämnförbar.

///MVH Hasso
Länk
Så här funkar det på senare E39: Fläkten startar inte automatiskt när AC:n är igång, men börjar varva upp efter en stund när bilen står stilla och fartvinden saknas. Fläkten är steglös liksom AC-kompressorn så det är från fall till fall hur mycket den varvar upp. Jag har inte lyckats köra motorn varm så att mätaren går upp mot det röda fältet, men troligen ökar fläkten varvtalet då för att kyla extra. Viscokopplingen bör också låsa då luftströmmen genom kondensor/kylare blir tillräckligt varm osv men allt beror ju på omgivningstemp, ev. fartvind, hur hårt kompressorn jobbar, automat/manuell låda osv.
På tidigare E39 är allt samma förutom att fläkten går med två fasta hastigheter.

FP
Ja
760
JanF
530i-93
Ok, man lär sig något nytt varje dag. E39an måste vara rätt anorlunda mot andra bilar då. Jag har haft många bilar med kombinationen av elfläkt och vanlig fläkt (visko eller fast)

På ingen av dessa bilar har jag lyckats anstänga dem så att elfläkten behövt gå in och hjälpa till trots körning med stora tunga släp, kökörning, körning i aplerna eller körning i sommarhetta i Italien.

Den vanliga fläkten har alltid varit nog för att temperaturen ska vara 100% stabil.

Enda fallet jag sett att elfläkten behöver gå in och hjälpa till är när viskokopplingen gett upp.

Orkar inte vanliga fläkten hålla normaltemp på kylarvattnet på en E39 vid normal körning utan elfläkten behöver hjälpa till?
Jag var kanske otydlig: När AC:n är till och man står stilla så börjar fläkten arbeta på låg fart efter en stunds stillastående.
Detta styrs ju inte bara av värmen i kondensor eller kylare utan av trycket i AC-systemet, som iofs följer värmen i kondensorn.
Utan AC har jag inte heller fått min fläkt till att starta, och den har inte heller arbetat för fullt tror jag. Viscokopplingen har jag inte heller lyckats få att låsa mina två BMW. Jag kör väl för snällt?
På ett par andra bilar tidigare Golf resp 850 (utan AC, resp med AC:n frånslagen) har jag över huvud taget aldrig hört elfläktarna snurra utom någon enstaka gång efter att motorn stannats på Volvon. Obs, dessa bilar har ingen vanlig remdriven fläkt alls.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.