|
|
|
|---|---|
|
Hej. Finns det någon som är duktig på dieselpumpar? Jag har ett problem med min 525 TDS -92. Den blir fruktansvärt slö emellanåt. Jag har kommit på att om jag pillar på den svarta kabeln som går fram till sidan på dieselpumpen och avslutas vid en liten svart box ca: 20 x 50 mm. så fixar det till sig och bilen blir som vanligt igen. Men efter ett tag så börjar det om igen. Det är mycket irriterande. Jag lossade den lilla boxen för att titta vad det kan vara som glappar. Men den sitter fast i ett antal kablar som går in i pumpen och jag törs inte ta i för hårt. Nu kommer min fråga. Kan man ta bort den och vad gör det för nytta, finns den som reservdel. Snälla svara om ni vet något. Mvh Kjell Kjellebrell | |
| ETK verkar inte ha den där lilla boxen som servicedel. Bäst är nog att ringa din lokale BMW-dealer... | |
|
Det verkar som om du beskriver luftmassemätaren. Pröva att kolla den först. Den kan haka upp sig lite då och då. |
|
|
Kan d vara en tuningbox? Typ KCR Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Har kollat lite mera nu. Det verkar vara något som har med styrningen till automaten att göra. Jag skruvade tillbaka den lilla svarta boxen och fick väl inte dit den exakt som den satt. Nu lyser en varningslampa på växelindikatorn i instrumentpanelen. Den ser ut som ett kugghjul med ett utropstecken i. Om jag lossar boxen lite grand med tändningen på så hör jag något som låter som ett relä inne i pumpen. Andra änden på kabeln som kommer från boxen går till en ganska stor kontakt som sitter inne vid blocket.Jag tror inte att jag kan beskriva bättre än så här. Finns det någon där ute som vet. Kjellebrell |
|
| Är det inte en trimbox typ KCR du har..andra ändan av kabeln den stora kontakten går dill datorboxen på bilen | |
|
Ska försöka vara lite tydligare. Har tagit fram måttbandet nu. Boxen är 60 x 35 x 15 mm. Om man lossar boxen så är det öppet in till pumpen, det rann ut diesel då. Om jag drar fast den mycket löst så tänds inte varningslampan i instrumentpanelen. Men så fort jag försöker dra åt så tänds varningslampan igen. Kontakten som sitter i andra änden av kabeln har 7 stift, en i mitten och de övriga 6 sitter runt som i en ring. Låsningen av kontakten är som en plastmutter som man drar åt för hand. Den fasta delen av kontakten sitter i samma arrangemang som kablarna till glödstiften och kontakten till spridaren med kabel, m.m. Har hittat något som jag tror är ett artikelnummer 240 364 464 2. Kjellebrell |
|
|
Hur blir bilen när den blir slö?, känns det ungefär som om den stänger dieseltillförseln? Det gör det på min, men om jag svänger till åt höger så repar den sig tillfälligt, så det tyder på att jag har glapp någonstans. Det är ett mycke irriterande fel för man vet aldrig när det händer eller var det är glapp. |
|
|
När den blir slö så är det som om jag inte hade någon gaspedal över huvudtaget. Jag kan trampa på den tills f--n löser av mej. Men efter ett tag så börjar det att hända lite, och så småningom när jag får upp lite varv på motorn så går det som det ska, ända tills jag måste stanna. Då börjar det om igen. Eftersom det är automat på bilen så kan jag ju inte hålla varvet uppe som på en manuell. Kjellebrell |
|
|
Det låter som om du hade samma symptom som jag.Och är den blir orkeslös går ekonomimätaren ner på noll. Jag undersökte min bil lite nu i kväll och jag hittade en lös kontakt. Bredvid säkringsboxen sitter 2st runda kontakter med skruvanslutning, min ena var lös, det var den som siter längst från kupen.Jag vet inte om det hjälpte på problemet för jag har inte provkört ännu men jag ska köra 33mil imorgon och lika långt hem på onsdag så jag kan lämna en redogörelse på torsdag. |
|
| Kjellebrell: sladden du pratar om går från kopplings dosan (på blocket under insuget) till pumplådan är till elektronikien (gasen)på pumpen. det kan ju vara så att elektroniken är slut eller rent av pumpen.el så räcker det med justering... sen är det väl så att denna elektronik har med uppförandet på automaten att göra oxå . Finns det ingen duktig dieselmek nära dig?? linkan | |
|
Länk Mvh |
|
|
Nu har jag kört ca 70mil och det fanns inte en enda tendens till att tappa orken.Jag har kört både på torra vägar och i ösregn, men den har gått bra hela tiden. Är det nån som kan säga vart kabeln går som kommer från den kontakten.Kontakten är ca 5cm i diameter och sitter bredvid säkringsboxen. |
|
|
Har haft en 525 tds 93 med samma fel. det är ställdornet som har gått. en metall grej som känner av gasläget och styr pumpen, den nötsav eller blir skadad oftast på tomgångs varv. På Bmw säger dom att du måste byta hela pumpen 13000:- men far till nån lokal diesel åckrare så fixar dom de för typ 3000:- Min bil gick inte att få att varva tillslut men om man rullade ner för en backe och släpte upp kopplingen så att den motorbromsade upp varven så gick han fint......men man fick inte gå under 900 rpm. Sprängarn vet nästan allt! |
|
|
Har du fått någon ordning på pumpen kjellebrell? Som jag har förstått det har du antagligen nåt glapp i kabelanslutningen till pumpen (plastdosan).. och har du varit och skruvat lös den kan lödningarna där ha skadats, blev den sämre efter att du hade lossat dosan? ta gärna lös det ÖVERSTA locket på pumpen och kolla anslutningarna, du kan även se om kolbanan som reostaten går mot är sliten, om så är fallet kan det gå att spänna den litegrann om man är försiktig... |
|
|
Med översta locket på pumpen, så menar du inte själva fästet för ställverket eller? De finns alltså en inspektionslucka av nåt slag om jag förstått 524TD rätt. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
| Ja längst upp är det ju ett lock som man kan öppna å titta i, Det är ju dumt att lossa hela ställverket eftersom de kan vara svårt att få till inställningen igen, om den inte som min är plomberad... | |
|
När jag lossade boxen så skadade jag nog anslutningarna till det sk. ställverket så det slutade med en ny pump för 17000:- inkl. arbete. nu går den bra igen. Tack så mycket för alla tips o trix. Kjellebrell |
|
| den lilla svarta saken du pratar om sitter fast lödd om jag inte mins fel i pumpens elektronik del går att lossa skrovarna på den men inte mycket mer ett tipps är att inte pilla i den allt för mycket då du lätt kan skada elektonikdelen i pumpen | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.