AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
707

Idiot säker 540

ha
112
hape
850 E-31
540 E-39
Funderar på att köpa en 540 E-39a. Kan man begära i Tyskland att få koppla upp bilen mot dator för att checka av den dolda mätarställningen. Är den mätaren idiotsäker eller går det att manipulera med den oxå? Vill inte ha en V8 som har gått 40 000 mil.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Den sk. dolda mätarställningen sitter i LKM enheten (åtminst. i 750-96). En 750-96 som jag var spekulant på hade fått sin LKM enhet utbytt under 1999, men mätarställningen skilde sig inte från det lagrade i LKM. Vilket måste innebära att man kan lagra om värdet. Om det är gjort (bara kan göras) från fabrik i boxen när den beställs eller om aukt. BMW verkstad har gjort det har jag ingen aning om.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Kolla denna sida:

Länk

där ser du att det skiljer en hel del i priser mellan skruvning av olika mjukvaruversioner på E39. jag är osäker på vad "Knöpfe"(=knappar) betyder egentligen, men jag vet att nyare BMW har dubbla kilometerräknare. Kan det vara det som avses med en eller två knappar?

Så, kort sagt, datorkoll är ingen total säkerhet! Det är lätt att ändra även omd et kostar pengar, så en kombination med kontroll av garantiservicar är att rekommendera.

Mvh Johan (BMWPower)
ha
112
hape
850 E-31
540 E-39
Jag är inte så bra på tyska. Men det verkar som att det går att manipulera med den dolda mätaren oxå eller?
Någon mer som vet något om detta ämne?
ha
112
hape
850 E-31
540 E-39
Är det någon som sitter inne med lite info om mätarna på E- 39an? Tar en fråga till medan jag andå håller på att skriva. Är benutrymmet i baksätet större på E-39an än E-34an? Eller måste jag köpa en 7a för att få plats med mina långbenta vänner?
Robert.O
Det går finfint att manipulera alla typer av mätare. Den info, samt erfarenhet jag har säger mig att de flesta BMW är justerade på ett sätt som speglar priset. Det är dyrt att få bort alla bevis om en fejkad mätarställning så det görs nästan uteslutande på nyare , dyrare bilar, när bilen har ett par år på nacke är "svensson handlaren" där med sin lilla mätar justerare och pillar. Det är nog inte så vanligt vare sig här i sverige eller i Tyskland att privat personer efterjusterar sin mätare , det sker oftast på uppdrag av en potentiell köpare eller säljare.

Studera gärna gamla Motorbörsen , gärna från 88-89 , det är mycket lärorokt. Sällan går bilar över vad de gått när de var ca 2 - 3 år gamla (7 serien primärt)

R

Om du ska åka till Tyskland och köpa en BMW så rekommenderar jag att du handlar av en auktoriserad BMW-firma, där är risken att du hittar en manipulerad bil minst.
Mest skruvade bilar hittar du här hemma i Svearike, det är vanligare här än där, det är Svenskarna som myglar med importbilarna.

// MM
ha
112
hape
850 E-31
540 E-39
Har tänkt att åka till Tyskland och hämta 540n. Va och kikade på en kompis 540 (E39), otroligt läcker bil. Är på jakt efter en manuell (6vxl). Det är väll så att man får lägga ner lite jobb att följa upp historiken på bilarna, men jag tror att tyskarna är mer måna om att sköta och serva sina bilar, så jag tycker att det lönar sig att importera fortfarande. Har en 540 touring 6vxl (95a) till salu om någon är intresserad.
Läs importguiden här på bmwpower, där står en del intressant.
Visst är de Tyska bilarna välskötta, själv skulle jag aldrig köpa en sv.såld/misskött bil !! ;-)

Om du tänker på skick och utrustning så är det fortfarande lönt att åka till Tyskland, men inte om du vill köpa billigt, Sverige är mkt billigt just nu, kan va värt att undersöka först, men då krävs det även grundlig kontroll av mätarställning o dylikt.

Jag har varit ner ett antal vändor till Tyskland och Belgien, men gjorde mina 2 senaste kap här hemma !

// MM
jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Om du nu var och kolla på en polares bil. Kunde du inte ha tittat in i baksätet oxå. Du tänker bara på 0-100 tider och på vilken utrustning bilarna har. Om du vill så kan jag bli med och sitta i baksätet, sedan kan vi byta plats ifall jag skulle bli din chaufför nån gång.
fr
115
frisen
525ia Touring -93
Hur gör man för att kolla denna "dolda" mätare?
Kan alla BMW-verkstäder kolla sånt?
Räcker det med den nyss diskuterade "hemmavarianten" av avläsare?
Det gäller en 530 från 95 (e34)

Jonas F

st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Den dolda mätaren sitter i LCM, ljuskontrollmodulen, och infördes från 97-98 års modeller. Det finns allså ingen sådan på "din" 530 -95.

Mvh, Steaman
Ang. "mätaren" i LCM:en.
Har för mig att den inte skall gå att manipulera. Dvs man kan säkert byta ut hela modulen och lägga in ny mätarställning, men det menas nog att endast BMW skall göra detta, och intyga i boken osv. Tror det blir nåt ofrånkomligt tillägg förutom mätarställningen som sen kan spåras och som då skall stämmas av mot bilens dokumentation.
Att ändra i den "synliga" mätaren är som bekant ingen omöjlighet, att sedan ändra i eller helt byta ut LCM går nog också för den som har resurser, men det blir som sagt "spår efter inbrottet", och sen gäller det då att ordna motsvarande "sanningsenliga" intyg i papprena osv.
Allt enligt ett par av de firmor i Tyskland som pysslar med instrumentering osv, bl.a Tacho-programmierung. Nu är det en tid sen jag fick infon från en av dessa, men det bör nog fortfarande gälla.

FP
Robert.O
Tänkte på det folke skrev att de blir " åverkan " vid manipilering av Ljusmodulen, vilket är sant den är plomberad, den "synliga mätaren "justeras via service indikatorns "plugg in" så där syns det inte. Vad gälller de äldre E34 orna finns det också plombering som måste brytas för att komma åt chippet där kilometrarna räknas..Så det så..

(lycklig ägare till en där plomberingen sitter kvar..)

R
54
107
540Niklas
540Touring -98
Japp det stämmer att chipet sitter med plombering
så ska ni köpa e34 lossa instrumenthuset sitter med
2 små skruvar på ovansidan vik ut huset så ser ni om
plomberingen sitter kvar.

Kanon för att kolla om mätarn är skruvad.

Mvh Niklas

Support 81
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.