AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.179

Hvorfor har ikke svensker enda flottere biler? :D

Sida 2 av 3
852
Sörpan
325xi -02
Robert L: Att kör bil i Norge är rena underhållningen, jag blir glad av alla kurvor... :D

...men annars håller jag med dig, att så många betalvägar kan ge så lite har jag (och norrmännen) svårt att förstå. Men asfalten är jämnare i Norge.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Norge är ju världen 3:e största oljeexportör så om man bara använde upp pengarna direkt så skulle alla kunna leva i oljeshejk-lyx utan att jobba alls. (bara Saudi och Ryssland är större)

Nu vekar ju Norge stoppa in alla pengarna i globala fonder istället för att ha i framtiden.
Ol
261
Ola-gut
86` M535 Turbo
Norge sitter med maaange milliarder på bok, og har fortsatt dårlig veistandard, og DYRE familiebiler.. Kommer egentlig ikke på noe positivt med norge i forhold til sverige, som jeg VET av iallefall..
Ehm norskarna e ett konstigt släckte.
Jag bor o jobbar i Strömstad, staden har ca 10k i antal invånare..på sommaren så är d ca 60k...om man kollar på omsättningen...och alla e norskar. Dom flesta uppförsig bra....men på vägarna så e d en annan femma...för dom så ska dom som kommer från vänster ALLTID lämna företräda...även om du ska ut på en huvudled....d e inte skoj må jag säga att köra bil i std på sommaren...vissa av er kanske vet...
Sverige har skitbra priser på bilar o dyl...därför kommer dom till oss...i norge e priserna höga...MEN deras löner e oxå höga. En Macedonken pojke tjänar över hundra spänn i timmen...utan ob...plus att d e norska pengar...
Dom bråkar om vad dom ska göra med sina oljepengar..om dom ska fixa saker som e dåliga eller spara dom till sämre tider...
Jag har svårt att förstå hur dom tänker....

Annons i tidning i Kairo:
"Hem önskas för vänlig Labarador. Äter allt. Älskar barn"
Visa användare
251
simon_76
BMW (projektbil)
En fundering bara på tal om priser...
Någon som vet hur danmark ligger till prismässigt mot sverige?vad står danska kr i?
Tittade nämligen i en danska typ "motorbörsen,fyndbörsen" och just bmw då! Vilka priser 90k för en gammal 535:a som kostar 35k här typ,ja det fanns massa sjukt dyra bilar bmw 850 minns ej årsmodell 90-92 ca..runt 200!! Fast sen såg jag en 850 för runt 100
Jag vill minnas att nypriserna var lägre i Danmark..eller har jag fel?

Just real M-power
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Nypriserna i Danmark är lägre, innan alla skatter läggs på. Just tack vare/på grund av skatterna priset på själva bilen är lägre där. Köper du som dansk bil i Danmark har du inget nöje av det låga bilpriset, då skatterna läggs på och gör det hela riktigt dyrt.

Sex på alla fyra, roligast så!
Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Jag har också undrat, fast åt andra hållet, varför norrmän ofta har så flashiga bilar. Svenskarna är redigt sunkiga vid jämförelse.

___

En, men en BMW.
Sverige har väl fortfarande västeuropas näst äldsta bilpark (Finland har äldst). Var i Italien för två månader sedan och såg inte många bilar tillverkade innan 1995 ute på vägarna.
Här är det mer regel än undantag att det står några gamla Sierror eller 240 i vartenda gathörn.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
att finland har äldst bilpark är jag tveksam till, var i finland på semester, å helsikes vad finnarna har fräscha/nya bilar, fler nya kärror än här i vårt avlånga land (procentuellt sett) sen så skrev dom upp marken vid samband med emu-inträdseln så dom fick det lite fetare vad jag vet ;) men det är dyrt som svensk att turista i finland dessvärre :(

___
Mvh
Patrik N.
Patrik Nilsson:

Tyvärr har du nog fel. Kärrorna är både äldre och sämre utrustade än i Sverige. I Finland heter det, när man ser svenskregistrerade bilar på vägarna, att "jo du, svenskarna dom har råd"...

Nu vet jag förstås inte i vilken stad du har turistat men överlag är det nog så här. Finland blev omkört av Grekland för ett par tre år sedan i fråga om ålder av bilpark, och torde fortfarande ligga på sista plats.

En skattesänkning på nya bilar för 1½ år sedan har dock ägt rum och sedan dess har nybilsförsäljningen legat högre. Så kanske går man mot bättre tider...
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Var i Finland för två år sen och såg på rallyt. Så jag var i lite udda byar och så. Å nog har de äldre bilpark än Sverige alltid! Ofta är bilarna lite snikigare än svenskarnas också. Dvs om Svennen har en 2,0 har finnen motsvarande fast 1,6:a. Typ.
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
*host* Dyra bilar och skitdårliga vägar i Norge? OH YES!
Men, dom har inte den där äckliga extra avgiften på Dieselbilarna. Det är bra det:-)

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Vägarna är inte dåliga i Norge - de är bara smala. Vägarna i Sverige däremot är så förbannat usla att man tror det är fel på bilen ibland.

___

En, men en BMW.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Norska vägar är kul, kurviga och med fin asfalt. Det är kamerorna som förtar lite av nöjet. Men, det finns ju inte så många norrmän, så man ska väl inte köra ihjäl dom som finns :)

Kollade på norska tullens hemsida för att bringa lite klarhet i import till Norge, och om det skulle vara värt att annonsera bilen i Norge. På Audin blev importavgifterna 71 906 NOK inkl. moms. Då är ändå 199 037 NOK (Japp, nästan tvåhundra lakan) avdragna för att bilen är begagnad, verkar räknas från datum för första registrering. Notera även att norska kronan kostar ungefär 1,10 svenska, dyrt blir det :) Kan förstå att en likvärdig Audi 100 kostar från runt 110 000:- NOK, jag blir helvetes glad om jag får ut dryga 30 000 här hemma.

Avgiftskalkylatorn finns på Länk Plocka fram regbeviset och knappa in din bils data, så får vi se vem som blir värst. Hög vikt, stor motorvolym och mycket effekt skattas... HÅRT!

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
För övrigt finns en extra importavgift om bilen är utrustad med AC eller klima. Vi svenskar ska nog inte gnälla :)

".. Kommer egentlig ikke på noe positivt med norge i forhold til sverige, som jeg VET av iallefall.. "

Ola-Gut: i vet då en sak som är bättre med norge.. Jenterne ;)...

bor i Boden i Norrbotten, och hit kommer många norrmän på semester av nån anledning (inte mig emot ni är trevliga som tusan, och har mtk snygga tjejjer) så jag vet vad jag pratar om.. är nåt spec med norska tjejjer. ;)

/mvh jocke

Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Norska vägar är INTE bra. Dom är smala, slitna, lappade och spåriga. Iallafall här i Oslo/akershus området. Rent av skamligt.

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag var och hälsade på min kompis i Trondheim. Han sa att om han kör min bil i Norge och polisen tar han så har dom rätt att beslagta bilen. 200 tusen borta i ett nafs :)

D-diddy
varför skulle inte en norrman får köra i en svenskreggad bil???
David.

"The unattainable is invariably attractive"
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Därför att annars kan man säga att bilen är Sunes i Sthlm och alltid köra en billig svenskreggad bil och komma undan dom höga skatterna i Norge...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.