|
|
|
|---|---|
|
I senaste numret av vi bilägare så begagnat-testas 5-serien. Och där står då bla att man ska akta sig för importerade bilar då en undersökning visat att hälften av importbilarna har skruvade mätare.... Var har man fått den siffran ifrån? Tycker att det låter som "bull"..... /B | |
| Läste ett test om 3-serien oxå i samma tidning för nåt år sedan. Där antydde dom samma sak om mätarfusk oxå. Fördommar kanske. | |
|
Finns lika många i Sverige som fifflar med mätare ,det är upp till köparen att bilda sej en uppfattning om varan överenstämmer med med pris,skick,miltal etc. Generellt så är ju en direktimportad bil mer utrustad och med mer miltal av samma årsmod och det behöver inte vara avskräckande för en köpare om bara bilen ser vettig ut och är regelbundet servad Personligen köper jag bara bilar i tyskland VISST ibland är det väl inte riktigt som man tänkt sej men priset avgör även om det finns små skavanker ,lite högre miltal än en bil av samma årsmod hemma i sverige.För dom flesta så är det priset i slutändan som avgör |
|
|
Jag litar utan tvekan på den siffran, skulle den inte stämma misstänker jag att den är ännu högre. Den stora skillnaden tror jag ligger i att bilar som ska exporteras till Sverige redan av handlaren i Tyskland kan få "justerat" mätarställningen. Detta medför att den som åker ner och tar hem bilen har en bil med lite mil utan att ha gjort något olagligt. Att fiffla med mätaren på en bil som redan finns i Sverige eller har funnits i Sverige ett tag är lite "ljusare" och lättare att genomskåda. Dessutom är det olagligt, vilket inte hindrar alla men i alla fall en del... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
stefannorr |
Jag tror som Jesperado,minst så mycket skruvat,en svensk bil är ju lättare o kolla via service,besiktning m.m,men de är klart den går ju skruva tillbaka inför varje besiktning men de gäller då att man inte haft bilen på service eller annat innan så milen finns registrerade. Men vill man kolla en bil så är de ju inte speciellt svårt om man orkar anstränga sig. Kanske därför som de är en massa skitfel här på forum på vissa bilar,dom kanske inte gått de 10-15 000 mil som ägarna tror utan de dubbla. |
|
Nja det där med bilar som visar 12000 på mätare men gått 24000 är vanligen ganska lätt att upptäcka p.g.a. av märkliga slitage mm Det som är betydligt svårare är ju att se om bilen gått 4000 eller 8000 och jag tror det är där mycken skruvning förkommer, skräck exemplen på 10000-15000 tillbaka skruvningar är nog mera ovanliga, orsakerna till skruvning kan t.ex. vara leasing kontrakt samt att en bil som gått 9700 är mer lättsåld än en som gått 10500 vilket gör att man kanske justerar lite för att få ett bätttre pris etc ( dock lika moraliskt felaktigt i mina ögon) Det man snarare skall passa sig för är dom som sätter justering mera i system t.ex. genom att 1500-2000 mil, serva som skall (hemma eller i "smyg" och utan att stämpla i boken) köra 1500-2000 till,backa mätaren 1500-2000 serva (gärna då på BMW) och stämpla i serviceboken eller dom där man enkelt kopplar ur hastighets och vägmätaren ( t.ex. Volvo 700) och låter bilen rulla 1500-2000 mil på mätaren men då kanske verkligheten är en annan... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
Tigerr |
kul för alla de som ska sälja sina importerade pärlor. in artikeln har jag för mig att det stod att mer än hälften av alla importerade bmw e39 har skruvade mätare.. kan det verkligen vara så illa.? och varför just importerade.? folk är väl tillräckligt försiktiga med sånna bilar ändå.. verkar isf smartare att skruva en svensk bil.. OM man nu håller på med sånnt SK*T.. |
| ha ha jo de e ju ingen kioskvältartidning dendär vi bilägare...volvo vinner nästan alla tester...undrar om testpanelen e 55+ husvagnsägare =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.