AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.500

Tips på rostlagningsmetoer

$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Har en E34 med ett par rostfläckar som jag tänkte försöka fixa under semestern. Det är under det "berömda" tanklocket och
vänster bakskärm under baklyset, plåtvecket mellan skärm och bakre plåt. Rosten har tyvärr spridit sig ca 5cm in på skärmen.
Hur går man bäst tillväga. Givetvis börjar man att slipa plåtrent och sedan rostskyddsfärg, spackel, slipa spacklet, lacka och tillsist klarlack. Lacken är en en metalic, laxsilver.

1. Vilken typ av rostskyddsfärg rekommenderas, duger ex. Turtle
rostskyddsfärg. Skall den sprayas eller penslas?

2. Vilken typ av spackel? Duger ex. Plastic padding finspackel
och vilken storlek på slipappret rekommenderas.

3. Hur lackar man bäst för att det skall bli så små nyansskillnader
som möjligt. Metalic skall ju vara ganska knepigt sägs det. Skall
lacka med spray färg, köpt på Mekonomen. Skall man lägga flera
lager lack och slipa lite lätt mellan varje skickt eller lägga på flera skickt och sedan på med klarlacken ett par skick och finslipa mellan varje gång eller? Någon speciell sprayteknik, ex. att spraya genom en pappbit så att själva metalicen sprids ut bättre.
Har läst detta någonstans för länge sedan.

Oj då, många frågor blev det....

Mackan
bustorp
1: Jag föredrar spray.
2: PP duger.Börja slipa med grövre, avsluta med min.1200.
3: Sök på forumet. Läs "Rostlagning i regnväder". Där finns tips på 2 varianter.
Lycka till o ha inga stora förhoppningar om du är ovan.

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
$Marten:

Länk
Tips:Köp INTE lack i butik utan åk till en större lackeringsfirma som kan fylla på rätt nyans av din färg på sprayburk!Risken e stor att färgen du köpt på mekonomen har fel nyans....

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Såg att du bor i Sthlm..."Min" lackerare kan fixa rost o lack åt dig till ett mycket humant pris...Maila mig så ger jag dig nr dit om så behövs...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
bustorp
Dawwe:
Du måste ha haft otur med den färg du köpt på Mekonomen.Varför skulle deras färg ha fel nyans? Den blandas på samma sätt som "större lackeringsfirmornas". Enda skillnaden jag kan tänka mig är att Mekonomens personal inte har den rutinen på att blanda som proffsen. OBS! Detta gäller alltså de butikerna som fortfarande säljer egenblandad färg på spray. Dom minskar tyvärr i antal.

Min erfarenhet är att deras hemmablandade färg är mycket tjockare och täcker bättre än vanlig spray typ Multona (som också säljs på Mekonomen vad jag minns) o Auto-K. Många av de större bilmärkena använder just Auto-K som sin leverantör av bättringsfärg.

Vad gäller de senare färgtillverkarna så tycker jag att deras färger stämmer ganska bra över lag om man prickat in rätt nyans. Ett färgnummer kan dock ha flera nyanser o kan därför skilja t.ex. mellan 2 årsmodeller (det kan ha hänt dig, Dawwe). Det gör även BMW:s "originalspray". De är däremot åt h.....e för utspädda o har för dåliga munstycken på flaskorna.

Min erfarenhet av spray sträcker sig ganska lång tid tillbaka (ca.25 år) då jag alltid haft gamla bilar o alltid behövt bättra var o en av dom + att jag har "några år i branschen" s a s.
Men som sagt - otur kan vi alla ha.

Bustorp:Jag var o köpte bättringsfärg hos BMW i Solna till min Burgundyröda bil,en färg som har 3 nyanser!BMW hade endast EN nyans som bättringsfärg!!!!

bustorp
Dawwe:
Jag vet. Cirrusblå ( 189/5) som jag handlade 3 olika märken utav hade 2 nyanser men bara 1 av dom fanns på spray. Givetvis den jag INTE behövde. Man kan undra vad BMW tänker när de byter nyans o behåller färgnumret. Ingen j..el kan hitta rätt färg.

I det läget håller jag med dig att man ska åka till lackeraren då han har uppgifterna på nyansskillnaderna och bryter därefter. Men som jag skrev tidigare, har du fått rätt nyans (alltså samma som lackeraren kan bryta) så spelar det ingen roll vem som tillverkar färgen på spray. Då stämmer den.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.