|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Det snackas en del här på forumet om hur många BMW-modeller faller i pris, och att de egentligen borde kosta mer om man ser till komforten, bruksvärdet och prestandan. Som f.d. e32-ägare känner jag igen mig här, otroligt mycket komfort och prestanda till en liten peng. Tyvärr så är reperationskontot lite för stort, inte alla som tänker på det. Så min fråga till er BMW-fantaster är: Vilken BMW-modell är mest prisvärd just nu? Min röst går till e39 och e38. E39 börjar dala i pris nu när nya 5-serien har kommit, men samtidigt kan man få en hyfsat ny premiumbil för ganska lite pengar (jämför Volvo!). E38 är en jävligt skön bil, tyvärr kommer den nog gå samma öde tillmötes som e32, för dyra omkostnader, därför är det inte säkert att den är så prisvärd trots allt. | |
|
Jag tror som du K-O att E39 är den mest prisvärda just nu, kan hitta fina bilar för runt 100k med inte för mycket mil och med bra utrustnning. Mvh Johan |
|
Gasfot |
När jag letade efter bil i februari så framkom efter en sökning på en säljsite att det fanns ca 20st E39, 530 -01/02 och nästan 800st Saab 95 Aero Kombi -01/02 för motsvarande pengar! Vilken tror ni faller fortast i värde? Klart att det blev till att köpa en E39:a pga både priset, värdeminsknig, utséende och komfort! |
|
Gasfot, jag tror att aeron tyvärr kommer att hålla värdet bättre, jämför gärna Aero 94or med 530 94or....Håller med K-O om att e39 och e38 just ger absolut mest för pengarna. /Simon |
|
| Håller med simon_en: Aeron (kombi!) håller värdet bra mycket bättre än en BMW E39 (speciellt en importerad sådan). Men e39 och även e38 är väldigt mycket bil för pengarna just nu. | |
| Instämmer båda angående Aero Vs E39 och angående E39 som mest prisvärda bmw. | |
Gasfot |
Vi får väl se, troligtvis finns det massor av 95:or till salu då det är dags att byta nästa gång och det påverkar ju priset en hel del. Just nu så är bl.a. Volvo V70 och Saab 9000 iskalla för att det finns så många av dom. Oftast går det att se en koppling till uppgången av tjänstebilsförsäljningen ett visst år och sen räkna framåt. Själv blev det enligt andra (opartiska) ett bra köp då jag fick loss den till ett bra pris då jag handlade den lite "bakvägen" på finansbolaget. Men som sagt, Aeron är en bra bil i folks ögon så vi får se. Finns för övrigt ingen som gör någon bra bilaffär över tiden utan det handlar bara om vad man är beredd att betala för att åka! |
|
Simon: Lite fel att jämföra 9000 Aero med 9-5 Aero. 9000 Aero är ingen dussinbil som 9-5 Aero. Fullsmetade 9-5 Aero kommer nog att hålla värdet bättre än en 530i -01/02, nu finns det tyvärr många "snikutrustade" Aeros. /Johan Riktiga män kör sedan. |
|
Gasfot |
Märkte att 95 Aero med utrustning var svårt att hitta utan dom var, undantaget skinn, ganska "basutrustade". 530:n har ALLT... |
|
Visst är E39:or prisvärda just nu, men hur är det med kvalitén egentligen? ------ Länk Länk |
|
|
Gasfot, är V70 iskall....???? Vad har du för belägg för det? Det begärs ju hemska priser för V70!!! Olja, snik 9-5 aero kommer väl att vara ungefär som snik 530, dvs svårsålda. /Simon |
|
| När en bilhandlare får en V70 i inbyte så är det bara att slicka sig om munnen. Den lämnar i regel hallen lika snabbt som den kom in. Detta gäller den "nya" generationen V70 inte det som kom efter 850. | |
|
Jag är ingen expert, men tänker ändå uttala mig. Jag ser BMW som mycket mer svårsåld bil än en V70 eller 9-5. BMW ägarna är galna i utrustning när det gäller bilar i andrahand. En BMW utan skinn är nästan som en ny Volvo utan AC. En snikvolvo eller saab är betydligt lättare att sälja än vad en snik BMW är. Det är sällsynt att en gammal gubbe kommer och köper en BMW. Han har ju kört Volvo sen 63 och då går det bara inte att byta märke. Sen så hämtar många BMW köpare själva i Tyskland för man får mindre rost och lättare att hitta just en bil med den utrustningen man vill ha. Till skillnad från Volvo köpare som hellre köper på firma får att dom får en s.k garanti i 6 månader. Schnelle fart, Härliche fart. Länk |
|
|
E38 måste vara den mest prisvärda modellen. En E38 kan väl inte vara SÅ fruktansvärt mycket dyrare att äga/serva/reparera än motsvarande E39? Den är ju överlag billigare i inköp, och i mitt tycke klart snyggare! Nästa gång det blir dags att byta känns det som om en E38 eller en E34 M5 står högst på önskelistan... Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
stefannorr |
Grodan> Vet inte om e 46 har någon bättre kvalite en e 39 inte va ja läst på 3 serie forumet i alla fall. |
|
stefannorr// Jag bara undrade, det var absolut inte nån E39 vs E46. Din 523-E39 håller säkerligen högklass, jag menade inget illa, cool ner. ------ Länk Länk |
|
|
Allt beror juh även på lite vad man är ute efter och prioriterar. Tittar man åldersgruppen 18-25 år så är nog dom flesta inte ute efter komfort, utan mer sport. Personligen tycker jag nog att både E39 och E38 är extremt privärda bilar i just komfortsegmentet. Ska man däremot ha en mer sportig bil vetefan om inte E36 är det mest prisvärda just nu. Man får tex en E36 M3 i priserna från 90 till 140k vilket enligt mig är bra pris på såpass prestanda. "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
|
V70 hinner nog knappt in i bilhallen innan den e såld igen, dem går som smör i solsken. En saab däremot skulle jag inte ta i mina händer, trots att 95 kombi är den snyggast saaben genom tiderna. Att våga är att förlora fotfästet en stund, att inte våga är att förlora sig själv. /Stefan F |
|
|
Jag säger utan tvekan e38 fruktansvärda prisras just nu. De är ju snart billigare än motsvarande e39 med samma maskineri. Tror inte heller att driftskostnaden skiljer fruktansvärt mycket om man jämför 540 och 740 tex. Försäkringen vet jag ej men e38an är billgare där än min gamla e32a i alla fall ganska sjukt faktiskt. BMW CS #5139 |
|
|
När jag skaffade min fd 528i 97:a hösten 00 var ägandekostnaderna grovt uppskattat ca 500kr extra/månad jmf med en 728, försäkringen var det största skillnaden, ca 350kr/månad, horribelt. /Simon |
|
|
Jag måste nog påstå att M3 E36 är den mest prisvärda BMW:n ur mina ögon sett, om man jämför med andra Sportbilsmärken, vad hittat du då som går att jämföra med en M3:a för under 150.000 ( om mil etc. är ungefär detsamma ) ?? Men, det beror ju föstås också helt på vad man är ute efter för typ av bil !! Först gaaaasa...sen bromsa... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.