|
|
|
|---|---|
| Jag har lyft toppen och satt tillbaks den med helt nya bultar... Men måste lyfta på paketet igen men nu är frågan... Behöver jag köpa nya spännbultar igen? jag har dratt dom efter det momentet som ska vara dvs 30 nm har jag för mig och sedan 90 grader och sedan 90 grader igen... Jag har ej haft på bilen lr nåt sedan dess... Vad är det som gör att bultarna ej går att återanvända igen? är det när de har utsatts av värmen som uppstår efter alla explosioner och allt tryck i motorn ? eller är det när man spänner dom bara? | |
Gasfot |
Jag är ganska säker på att du ska byta bultarna efter att du en gång dragit dom. Det heter inte sträckbultar utan anledning! |
| Jo jag tänkte också på det sättet men sedan kom jag också och tänka på vilket tryck och framför allt värme som bultarna utsätts för vid använding... Men men det är väl bara att ta det säkra framför det osäkra:) | |
Gasfot |
Jag jobbade som bilmek för många år sen och då skulle dom alltid bytas efter att man lossat dom. Nu är det ju 20 år sen men jag tror inte det är skillnad i dag för bultarna är gjorda av en metall som klarar en viss sträckning och samtidigt har en återdragande effekt vilket passar med det åtdragningsmoment som toppen ska ha. Jag tror det sitter sträckbult på i stort sett alla dieselmotorer för där är det betydligt högre kompression är i en bensinare. Lycka till. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.