AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
864

BMW utrustning+servicekostnader

mange_lomma
Hejsan! Jag har kollat på en begagnad BMW 523i touring och i annonsen står det "Klimatronic" och "Parktronicsystem" samt "Hifiakiv". Jag vill gärna veta vad detta innebär. Jag vill även veta om servicekostnaderna är dyrare fårn 96-98 äm -99. Jag har hört med en BMWförsäljare som sa detta. Om det stämmer, isåfall varför?

MVH/Magnus
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Med Parktronicsystem men säkert säljaren PDC = park distance control och Klimatronic är klimatanlägning. Hifiakiv? Möjligt att bilen är utrustad med HK-ljud. Att servicekostnaderna för e39 skulle vara dyrare 96-98 skulle vara dyrare vet jag däremot inge om.
Nja högst marginella skillnader då tidiga E39 har tändstift med tätare byte intervall sen tror jag att man under resans gång även "förlängt" service intervallet något på E39an... men summasumarum är E39 tämligen billig att serva jämfört med t.ex. Volvo och Saab

HiFi aktiv innebär TROLIGEN att bilen har DSP och aktiv subwoofer ( sitter bak till höger i touringen i så fall)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
:-) G-M

Har upptäckt att jag inte har DSP i min, vilket jag trodde. Trots att jag har aktiv subwoofer. Kallas vis HiFi Professional. Eller för att vara petid Navi Professonal RDS
52
447
528:n
528i -96
E39 Manuell är nästan oförskämt billig att serva när garantin gått ut...Man behöver nya tändstift bara var 4 tusende mil. Kör mina över det och dom är alltid ok. Olja (Syntet)och filter runt vart 1500:e mil. Luftfilter som tändstift. = Byt olja o filter 1 g per år och gör en större service bara vart 3:e år med t. ex bromsvätska o dyl. Däremellan bara lite översyn av bromsar m.m.
Mycket billig bil att serva enligt min åsikt.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
528:n: Glöm inte att byta kylvätskan och olja i växellåda/bakaxel bara, själv hade jag nog bytt bromsvätska vartannat år.

Sant att e39an är billig att äga, bromsarna håller LÄNGE vid normal körning....

Hifiaktiv är stora ljudpaktet med aktiva högtalare.

/Johan

-Hellre en rak fyra än en sned sexa-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.