|
|
|
|---|---|
|
Kopierat från BMW Sverige's Motorsportsida. Under en GP-weekend finns det i racerteamet 100 personer - 70 kommer från WilliamsF1, 20 från BMW och 10 andra ser till t.ex catering. Testteamet består av ca. 60 personer för två bilar - 40 från WilliamsF1, upp till 15 från BMW samt fem personer för catering. 22 personer är involverade under ett pit stop i ett race: - tolv mekaniker (tre för varje hjul) byter hjulen. - en sköter snabbdomkraften fram. - en sköter snabbdomkraften bak. - en står redo med en speciell lyftanordning, om bilen kommer in med skadat nosparti. - två mekaniker kontrollerar lufttrycket för tryckluften till ventilerna. - tre tankar bilen. - en person står redo med en eldsläckare. - en man - the Lollipop Man - ger signaler till föraren - bromsa, lägg i växel, go! Williams reser till varje GP med ca.25 ton material. Detta inkluderar reservdelar, verktyg, hjul och depåutrustning. Dessutom finns minst tre chassin, i särskilda fall har teamet med sig material nog för att sätta samman en fjärde bil! Materialet transporteras till de europeiska tävlingarna i två stora transportfordon samt två lastbilar som ställs upp i parkeringsdepån, samt ett mobile home. BMW packar upp ca. 6 ton material vid varje tävling. Under 2004 kommer detta att innehålla bl.a sex motorer till tävlingar som körs utanför Europa och fem till de europeiska tävlingarna. Där finns också reservdelar och verktyg. BMW har ett stort transportfordon, en lastbil för teknikerna samt ett mobile home. Teamet använder 16 stora HP-datorer, 26 HP-notebooks och 100 walkie-talkies med head-sets vid banorna. 500 meter dataledningar och 300 meter elströmkabel läggs ut av BMWWilliamsF1 Team vid varje tävling. Ett team förbrukar upp till 1.200 liter bensin, mellan 60 och 80 liter motorolja samt upp till 30 liter växellådsolja under en tävlingsweekend. Om vädret är mycket varmt, dricker teamet upp till 3.300 liter mineralvatten och läsk. 40 torrvädersdäck och 28 "regndäck" står redo för varje bil under en raceweekend. Om vädret är exceptionellt på något vis, bestämmer teamledningen vid varje tillfälle vilka däck som skall användas. Chassi. Från design till tillverkning av en F1-bil går det åt 250.000 arbetstimmar. Ungefär 4.000 ritningar har genererats under konstruktionen av FW26. WilliamsF1 tillverkar ca. 200.000 komponenter varje år. Bilarna demonteras helt och utsätts för 200 diagnostiska tester mellan två tävlingar. Motor. Omkring 200 lämnade BMW:s motorfabrik i Munchen varje år 2000, 2001, 2002 och 2003. BMW-motorn består av ca. 5.000 delar - 1.000 av dessa är olika. Det tar runt 80 arbetstimmar att sätta samman en BMW-motor. 1.388 beräkningar gjordes under utvecklingsarbetet med BMW P83-motorn under dess "livstid." 1.950 CAD-ritningar togs fram för P83-motorn. Om dessa printades ut och lades i rad skulle det bli en 1,3km lång rad. BMW P83-motorn vägde under 90kg! BMW P83 är den starkaste motorn som hittills tillverkats i motorfabriken vid Anton Ditt Bogen i Munchen. Den gav över 900hk under 2003 och nådde ett högsta motorvarv på 19.200 varv/min. Varvtalet begränsades dock under tävlingarna till 19.000 varv/min. "Tomgångsvarvet" låg vid 4.000 varv/min. Intervallet för renovering av en BMW P83-motor har varit 500km. Den maximala kolvaccelerationen hos P83 är 10.000g. Den maximala kolvhastigheten var 40 meter/sekund. När varvtalet hos BMW-motorn är 19.000 varv/min. hinner motorn på en sekund avverka 316,7 varv och 1.583,3 tändningar ske. Motorns varvtal kontrolleras 9.500 gånger och kolvarna avverkar en distans av 25 meter och 550 liter luft förbrukas. Avgaserna når en temperatur av 950 grader och den maximala lufttemperaturen i det pneumatiska systemet (för ventilstyrningen) når 250 grader. Under en Grand Prixdistans på 300km har BMW-motorn omkring åtta miljoner tändningar (800.000 per cylinder) . Förarna växlar i genomsnitt 2.600 gånger under ett Grand Prix. I Monaco växlar de 3.100 gånger. När en bil kommer in i bandepån under träning eller tävling, tas oljeprover som därefter röntgas i depån. Proverna utsätts också för spectrometeranalys. Metallfragment i oljan ger viktig information om motorns status. Den supersnabba 130R-kurvan på japanska Suzukabanan utsätter oljesystemet för det hårdaste provet. Den transversala accelerationen ger ibland krafter på över 4g. Motorerna måste stå ut med att köras med full gas under ett varv på Monzabanan. Förarna. En F1-förare förbrukar ca. 600 kalorier under varje GP. Han tappar dessutom ca.2kg i vikt. Om en tävling körs i mycket varmt väder, förlorar en förare lätt 1,5 liter kroppsvätska. Temperaturen i cock-pit är normalt 50 grader. Pulsen håller sig normalt vid 190 slag/minuten under en tävling. Bilen. En F1-racer kan accelerera från 0 till 200km/t och till stillastående igen på mindre än 7 sekunder. En F1-racer kan accelerera från 0 till 100km/t på ca.2,5 sekunder. En F1-racer kan accelerera från 0 till 200km/t på mindre än 5 sekunder, motsvarande 140 meter. Om föraren "står på bromspedalen" i 200km/t stannar en F1-racer helt efter 55 meter (1,9 sekund). Föraren utsätts då för decellerationskrafter på upp till 5g. Det innebär att föraren, med en kroppsvikt på 75kg, pressas in i sitt säkerhetsbälte med 375kg. Kolfiberbromsskivorna värms upp till 600 grader inom en sekund vid inbromsning. F1-däcken värms upp till runt 100 grader. | |
|
Mycket intressant info! Ligger pulsen verkligen konstant i 190 under en hel tävling?? /Andreas _____ Länk |
|
|
wolw: Tycker inte att det låter speciellt otroligt med en puls på 190 under ett race flera andra idrotts män ligger där om kring B10Alpina: matnyttig läsning |
|
|
En vuxens persons maxpuls beräknas till 220 minus åldern. Dvs. jag som är 31 bast har en maxpuls (100%) på 190 slag. Att förarna skulle ligga på 190 i puls under 1,5 timme är medicinskt sett omöjligt. I övrigt är det imponerande fakta. 0-200-0 på 7s!! //Marin |
|
|
Pulsen låter inte helt otrolig, har för mig att motocross förare vid tävling ligger runt 200. /J |
|
|
Marin: Numera är det en annan uträknings variabel som gäller den du nämner används inte längre. |
|
|
starre Precis! Något sånt "komplicerat" som pulsen skulle väl aldrig någonsin avta proportionellt mot åldern?! |
|
| Men vad gör den 0-402m på? | |
|
pulsen är högst personlig. jag sprang maraton med genomsnitlig puls på 198 medans min tvilling bror hade endast 165. vi kom på nästan samma tid. annars högst intressant läsning! tanken som slår mig just idag är: allt detta och så går det åt helvete ändå :-) |
|
|
camata: Maxpulsen sjunker med åldern, men inte proportionellt mot åldern som du själv säger. Det går t.ex. i långsammare takt ifall man är vältränad. /Andreas _____ Länk |
|
PSRacing |
Tror inte riktigt på maxpulsen är 190.....i vissa utsatta delar av ett lopp kanske. De som har provat att ta sin maxpuls vet hur hjärtat nära på hoppar ut ur bröstet, blodsmak i munnen och man är allmänt vimmel kantig... I det tillståndet kan jag inte tro att man klarar av att ratta en F1:a. Betänk att killarna som cyklar Tour de France oftast ligger runt 170 och uppåt i backarna kring franska alperna, kolla in deras miner då de trampar på, ser inte ut som en "semester" precis... Och dessa killarna ÄR mkt vältränade. Men, men, men jag betvivlar inte att de ligger på höga puls antal, det e ju inte precis någon söndagskörning.... Elitidrottsmän e va de är, de goda F1 förarna. Helt otroligt vilket projekt att hålla igång ett F1 stall är , för att gå tillbaka till tråden... Detta var bara en subjektiv reflektion från min sida! MVH Patrick |
ormen |
Däcken måste vara mer än 100 grader, bara STCC däck var ju runt 80-90 grader, har själv mätt på banan... |
|
Maxpulsen kanske är 190 men det står att den normalt är 190 vilken jag tycker verkar sannolikt. Omm an springer hundra meter harman en puls på ca 190. Det kan man itne ha i ett par timmar i sträck. Mvh Daniel |
|
|
Torrdäcken håller 90-100 grader medan våtdäcken endast omkring 40 grader, intermidiate 60-70 grader. Om däcken går för varma bliztrar de, alltså kokar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.