AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
760

Försäkring kan skrivas på vem?

Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
En fråga....

Anta att en "Göthe" som bor i norrland ska åka ner till Stockholm och köpa begagnad bil. "Göthe" har ordnat finansiering genom en bank och själva finansieringen blir klar när "Göthe" har skrivit på papperen på bilfirman i Stockholm..

Göthe vill att försäkringen ska stå på en förälder så att det blir billigare.. Är det möjligt och hur ##%¤ löser sig det?

hehe.. hoppas nån har lust att svara! ;)

BMW4EVER!
Icket:

Finns en tråd om vad som kan hända vid en olycka om bilen är skriven på någon annan:

Länk
ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
Tänkvärt.
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Tack! Läste nyss den tråden..

"Göthe" kommer nog teckna en halvförsäkring som står på sig själv nu.. ;)

BMW4EVER!
Har oxå läst den där länken ang tecka försäkringen på nån annan.
Men jag tar en del inlägg med en nypa salt eftersom jag tycker en hel del historier härinne är lite typ: "Jag hörde av en polare att bl bla bla" sen kommer inte den riktiga sanningen fram ibland osv.

Det är ju en sak om man skriver sin M3:a på sin 95-åriga gammel mormor som bor i djupaste skogarna i småland och sedan smäller "hennes" M3:a i STHLM en lördags natt 03:00.
Då kan jag förstå att man kan få problem.

MVH jimmy

ma
279
martin_gbg
330i Cabriolet M-Sport -08
det är väl inte omöjligt att ha "sin" bil på farsan så länge man bor hemma?? inte ovanligt att man "lånar" någon av pappas bilar när man ska någonstans? tror inte det blir något problem med försäkringen isf..

/Martin
fbolagens skrämselpropagande börjar ge avkastning :)
"Slöarton"
instämmer! det va dit jag ville komma.. =)

MVH Jimmy
martin_gbg: Du har rätt i vad du skriver men du glömmer en viktig sak, farsan skall meddela om någon under 25 år kommer att bruka bilen. Detta lyfter premien rejält för farsan...

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Men ändå inte i närheten för en som vill ta en försäkring på sig själv.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
k1mzo: Så bara för att man är 45år så får man inte ha baslåda och krimskrams i bilen?

Dessa "jag har hört" ger jag inte mycket för...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det blir vanligare och vanligare att försäkringsbolag tillsätter egna uteredningar i de fall man misstänker att den huvudsakliga brukaren av fordonet inte är den som tecknar försäkringen.
Tidigare såg man det inte som något stort problem, men numera skiljer det såpass mycket på premierna beroende på ålder, bostadsort mm att fusket blivit vanligare. Detta medför naturligtvis att försäkringsbolagen förlorar massor med pengar (eller tjänar mindre massor med pengar än dom kunde gjort), vilket dom inte accepterar.

Vanliga metoder för utredarna är att "förhöra" folk i bekantskapskretsen, kollegor mm. Var brukar bilen stå parkerad, hur ofta körs den till vilken arbetsplats mm. mm...

Detta är inte information som jag "hört på stan", utan jag har nära bekanta som jobbar med denna typen av ärenden direkt för försäkringsbolagen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.