|
|
|
|---|---|
|
En liten jämförelse som jag tycker är rätt så kul när alla gnäller på att sin bil drar så mycket bensin=) Jag bor i Stockholm och har 40 mil ganska exakt till mina päron. Förra året åkte vi ner med 4 pers, en hund på 30kg plus all packning,jag fick då en medelförbrukning på 1,12 med min 540 vilket jag var nöjd med vi låg o marschade runt 120-140 hela vägen. Iår har jag en 318i Touring -01 för att min bil är smälld =( Samma personer i bilen med samma hund och ungefär lika mycket packning. Åker med samma marchfart hela vägen och får en medelförbrukning på 1,06 vilket är väldigt roligt att se att skillnaden inte är så stor. Skillnaden på bilarna är ju ändå ca 2 liter i motorvolym och det skiljer ca 150hk och ca 300kg. God jul på er alla BMW-tokar Bad Boys (81) | |
|
Det bevisar ju bara hur lyckad v8an är. Roger. |
|
|
Dom stora Bmw motorerna är väldigt bränsle efektiva vid landsvägs körning men kör man mycket stads körning så blir skilnaden större till den lilla motorns fördel. |
|
Soton |
Jo visst men vi med 2.5 liter går o ler när ni ska serva era åttor... Det är väl ingen tillfällighet att folk fuskar o gör egen service på dom stora motorerna där endast fåtalet kan göra mer än byta oljan... Surt sa räven... 7 st fabriksnya BMW på 10 år! Nr 8 kommer i februari! |
|
Soton: Du tror inte vi ler när vi cruisar om er på låga varvtal när ni får jobba lite på höga varvtal för att få lite vrid i maskinen =)=)=) Varför skulle just V8 ägare fuska med servicen ????????? Köper man en V8 så får man ju räkna med att det kostar fett mycket pengar att både tanka och serva. Men som sagt att har ju delade meningar om allt. Det är ju väl det=)=) Mvh Niklas Bad Boys (81) |
|
|
Soton!! Vänta bara tills du inte har fri service så får du se att det inte skilljer så mycket mellan v8a och din lilla symaskin i service kostnad. Roger. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
V8 går ju bara på "tomgång" dvs lågt varvtal trots hög hastighet.En mindre motor får ju jobba betydligt mera. Jag kan ju tex jämnföra med min tidigare Volvo 740 på 118 hkr.och den 528 som jag kör idag. Det är ungefär samma bränsleåtgång, men 70 hkr mer i 528 med en prestanda som Volvon inte kommer i närheten av. Trots att Volvon var den sista med datastyrd förgasare (230K) dvs den bränslesnålaste 740 de byggt.0,85 bla.sommar. BMW drar i 170/3000varv ca 0,79 på plan landsväg. Vilket Volvon gjorde i 130 under samma förhållande. Stor skillnad här alltså ,trots en volymökning med bara 0,5lit.(totalekonomiskt är ju volvon billigare att äga. men livet är ju för kort för att åka volvo och det finns ju tyvärr en del praktiska skäl till det också (har alltid haft en hobbybil vid sidan av volvloägandet då det är det tråkigaste som finns.) Nu behövs det inte längre. MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.