|
|
|
|---|---|
|
Jag håller på att byta vattenpump i min 740ia -94. Tyvärr lyckades jag dra ur rören som går in i motorn! Har nån erfarenhet av om det brukar läcka om man bara trycker tillbaka dem igen? Eller ska man försöka att få in lite packningsmassa? | |
|
Jo, jag råkade också ut för precis samma sak och drog ur mellan pumpen och ackumulatorn när jag också bytte vattenpumpen för någon månad sedan. De går att få tillbaka dem i hålen i ackumulator utan att ta bort insugen om man lirkar in handen under insugsrören och pillrar tillbaka dem, det går! Så här i efterhand skulle jag dock ha bytt o-ringarna i båda ändar hade jag vetat att de fanns. P/N är 11 53 1 710 048 för de större samt 11 53 1 710 055 för de mindre. Två av varje sort går det åt, en vid pumpen och en vid ackumulatorn vardera. Skulle varmt rekommendera o-ringsbyte framför packningsmassa. Trots att jag inte bytte mina o-ringar så har det dock inte läckt något på min efter bytet. Mvh Björn |
|
|
...drog ur _rören_ mellan pumpen... skall det ju vara för att bli begripligt! |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Hur lossar man den stora vänstergängade muttern som håller fläkten? Går bara runt när jag försöker, och finns ju inget som går att hålla emot i.. |
| Ett hårt och distinkt slag med hammare modell större på u-ringnyckel 27 mm om jag inte missninner mig. Altnativt att tillverka ett verktyg av typ ett plattjärn och skruva fast i två av remskivans fästbultar som mothåll. | |
| storlek 32 ska det vara på M60 motorerna. | |
| Vill man ha extra utväxling kan man kapa en 32mm nyckel på mitten och leda den med ett längre plattjärn, man slår sedan uppe på plattjärnet och muttern shockas bort ! Det finns färdiga sådana specialverktyg att köpa men sist jag kollade kostade de ca 2000:- och det är kanske tveksamt om man inte kan göra ett själv för de pengarna och 10 minuters tid. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.