AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
860

Döda instrument e30 måste ha hjälp!

Hej tempmätaren och varvräknaren är döda och tankmätaren har börjat bete sig konstigt.
Är det si batterierna som är slut elr kan det vara ngt annnat fel??
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
börja med att kolla om batterierna ser fräscha ut...antagligen gör dem inte det...
kolla om kretskortet ser fräscht ut också...för det kan spöka i det också...kostar ca 1500:- kr nytt hos BMW...

Bara det bästa, åt det bästa

BMW CS #5075
Har köpt nytt kretskort på bmw nu (1000:-) för mitt var helt söndererjat.
Saken är den att Varvräknaren och tempmätaren har börjat fungera men väldigt ryckigt och konstigt. ekonomi mäteren fortfarande helt död. Vad göra blir tokig snart!!!!!
Extremt tacksam för svar!
Ärligt talat: Jag hade exakt samma fel på min E30. I mitt fall handlade det endast om tre döda 7.5A säkringar.
SI-batterierna har ingen egentlig koppling till övriga instrument, endast för klockan och minnet i serviceindikatorn. Däremot kan gamla batterier läcka lite och ärga osv på kretskortet, detta måste rengöras och dåliga lödningar måste fräschas upp. Dåliga lödningar är vanliga på främst spänningsregulatorer som blir lite varma och på kontaktanslutningar och en del tyngre komponenter på kortet. Omlödning brukar fixa felen.

FP
Min erfaranhet säger att kolla säkringarna precis som mr_smooth säger. Byte av en st 7,5A gav min varvräknare nytt liv.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Testade att lyfta ur de säkringar som jag bytte för skojs skull igår kväll. Gissa vad som hände? Jo, ekonomimätaren gick upp och ned som aktiebörsen...
Nu fungerar allt utom ekonomimätaren. Kan det va ngt annat fel på den. Hur fungerar den?? Vacum???
förresten vilka säkringar bytte du har kollat alla mina de ser hela ut iaf??
Inte vacuum, mera sofistikerat med input från motorstyrning, insprutning mm.

FP
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Var sitter säkringarna?
jp
464
jpn
523im -99
carlsson535< under huven på vänster sida i en låda typ!

B-M-W
Ro
19
Rolfson
M3 E30-89.
318 is - 90
700 Sport Coupé-60
3,0csl (modelbil)
Det finns en rund elkoppling i motorrumet (sitter i bakkant på motorns v-sida ovanför startmotorn) skall ej vara svår att hitta. Kolla ev oxid och kablar. Jag har råkat ut för både oxid och kablar som gått av där, då blev det tillt bland instrumenten.
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
ok tänkte bara om det fanns nån i instrumentet eller liknande
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.