AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.198

Kamkedjeras,vad har hänt?

Jag har precis köpt en 740-94,som kamkedjan gått av på!Är det nån som har någon erfarenhet ang. detta?Köpte bilen för att plocka delar ifrån,men tycker att den är för fin för att skrota!
Tacksam annars för tips på en motor till salu!!!!

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Antingen så har bilen rullat "otroligt mycket mera" än vad mätarställningen visar?(vad visar den?) o därmed orsakat slitage och därmed haveri till slut(ovanligt att det händer med kedja enl. min erf. av M30 motorer hur som helst, trots massor med mil).
Finns dock vissa som menar att just denna V8 motor som vi pratar om bör man kontrollera lite extra ang. kamkedjerassel(uttänjd kedja/def spännare osv) innan köp.

Eller så finns naturligtvis möjligheten att en eller flera av oljepumpens bultar lossnat(troligare orsak) och åkt in i kedjan...Ganska vanligt att oljepumpsbultarna lossnar helt eller att dem är på "G" att göra detta på "din" motor..

Tipset blir då att kontrollera i "sök inlägg" här på forumet och läsa om detta(oljepumpsbultar) som många har erf. av....

Lycka till!

Mvh Janne.
Ante25
hur långt har bilen gått?
Bilen har gått 19000.Men säkert har den gått mkt mera!Vet om bilar som gått omkring 15000,som är "svensksålda",med shyssta
mil,som man varit tvungen att byta kamkedja pga oljud.När man jämför kedjans längd,så är den c:a 1 länk längre.

Jag har verkstad själv,så att riva motorn är inga problem,men det som jag är intresserad av är om toppar,ventiler m.m tagit stryk ordenligt?Det är lättare och smidigare i såna fall att skaffa en annan motor direkt.
mach170,

Bara nyfiken, gick kedjan av före eller efter köpet?
if
92
ifredda
E61 525d Touring LCI -07
troligtvis efter, eftersom han skulle ha den som reservdelsbil....
Jag köpte bilen med vetskap att kedjan var av,fick den mkt,mkt
billigt.Jag tänkte ha den som donator till en annan E-32:a!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.