AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.542

Nissan Almera vs BMW kvalite?

stefannorr
Hej o hå!
Var idag som alltid ute o spana på bilar,testade en Honda cicvc tidigare men den kändes öde o tom fast den hade det mesta i utrustning.
Var idag förbi den lokala Nissan försäljaren,oki ja vet Nissan låter väl inte som de mest eggande märket,men billig o snål körning lär de väl vara.
Det var en Nissan Almera 1,8 jag kikade på,idag, det mesta i utrustnng digital klima med inställningar i en display som var en blandning mellan BMW färddator o en navigation..bilen hade rullat 2700 mil o har 2 år kvar på nybilsgaranti..utr acc elhissar taklucka färddator m.m....10 000 mil på vissa delar o 15 000 mil på elektronikdelar typ styrboxar till automat o motosrtyrning(något för BMW o ta efter) 12 års rostskyddsgaranti...de ja la märke på bilen var galvsläpp på v-dörrsida bak..ej rost,men galvsläpp av lacken,de skulle dom fixa ..är de på grund av dom nya miljövänliga lackerna eller?...o motorn som man är van dold av en massa plastkåpor o låg hel öppen..med gul smegma*L*....som inte hunnit smälta bor hel...ja vet att den större delen av körglädjen lär försvinna...men kvalite!!!! o repmässigt lär man väl tjäna en hel del.
stefannorr
Skulle få ge drygt 10 000 kr emellan,de är inte mycke om ni tänker på att ja har en 96 a.
Tror att du kommer ångra dig DJUPT om du utför ett sådant byte.

Det enda som talar för Almeran är att den troligen kommer gå sönder mindre - på alla andra punkter är den i mitt tycke klart sämre.

Att ens jämföra en E39 med en Nissan Almera är i min värld något helt främmande... Det är som att ha en 32" widescreen-TV och byta ned sig till en 14" svartvit. Som att vara gift med Prinsessan Madeleine, och dumpa henne för Marit Paulsen...

Lycka till, hur du än gör!

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
stefannorr: Om du har funderingar på en almera så tror jag inte du uppskattar det där extra som bmw har beträffande kördynamik, kvalitetskänsla osv. Eller så vet du inte vad du har föränn du blir av med det.
Ingen som påstår att en bmw är billig i drift men kostar det så smakar det, så är det alltid.

Förstå mig rätt, en almera funkar alldeles utmärk att pendla till jobbet, handla osv. Men om man väljer en bmw ska resan till målet vara ett nöje, det är i alla fall därför jag valde en bmw.

Lycka till!

MVH // Harris
Bilder på Bilen: Länk
stefannorr: Jag tror du inte att du ens kommer ha tanken kvar på att byta efter du har provkört bilen o jämfört med din E39.

Som sagt det enda som talar lite för almeran är ju ekonomin, men vad ska man ha pengar till om man inte ska lägga ut dom på BMW :)

///Schumi
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Hoho! "Som att vara gift med Prinsessan Madeleine, och dumpa henne för Marit Paulsen..." Där kan man snacka om nerköp!

Confucious say:
Man who run behind car get exhausted.

Visa användare
279
norda
540iA -93
BMW har ju allt som inte nissan almera inte har. varför byta överhuvidtaget? skulle aldrig byta märke nu när jag har hittat den perfekta bilen!!

//norda
Har testat en hel del olika bilar, och flera gånger varit inne på att byta BMW'n mot just "liten bensinsnål o driftsäker" japan efter att jag åkt på nåt kostsamt fel (eller när det är dags för skatten att betalas). Kan konstatera att jag blivit lika besviken varje gång, och kan bara inte köra nåt annat än BMW idag, trots att jag bara har haft äldre årsmodeller som ansträngt min ekonomi i form av reparationer o fixande av småfel. Läste nån annanstans att man aldrig kommer känna sig helt nöjd med en japansk bil, hur bra affär man än gör. Efter ett litet tag kommer man känna att det är något som saknas. Ser man bilen som mer än ett transportmedel är det värt lite högre driftskostnader o krångel för att man ska känna sig nöjd med sin bil. Det är kanske en sak att byta från t ex Volvo eller VW som saknar själ o känsla till en japanare, men från BMW.. nej det går bara inte :)
Sen kan man ju givetvis vara nöjd på flera sätt, en japs gör sitt jobb o är kanske lite snålare, men att dom skulle vara näst intill krångelfria stämmer inte, det är bara andra saker som krånglar än de typiska BMW-felen man läser om här, fast en modern bil lär ju inte göra det på många år och det är ju en trygghet.

-
aldrig mera M20
hej jag har haft både honda nissan mazda toyota volvo saab(mest på tvingade tjänste bilar)
och har nu hittat tillbaka till bmw igen efter ett litet snedsteg.Vore jag du skulle jag ta mig en ordentlig funderare för ett nerbyte är det med stora steg.Sen är jag inte helt övertygad om att japan kvalitet är så mkt att ha hondan nissorna och mazdan är då iaf dom mest krånglande bilar jag har ägt.Mazdan var jag tvungen att lacka om efter 4 månader färgen vart alldeles blek helt utan anledning(gick visserligen på garantin men iaf mkt mkt irriterande)Samt byte av styrväxel och data box både till automat lådan och insprutningen(tror jag det var) allt inom 6 månader från det att jag köpt bilen.Då vart jag dö less och i stort sett hotade dom att ta tillbaka bilen(starkt förkortad version)Nissorna höll visserligen lite bättre(förutom 200sx som slet av kamremmen och raserade halva motorn)men oj så lumpna inredningar urrrrrrk.Hondan höll rätt bra men gav mig enorm bmw längtan det var som om att den sa till mig att jag är en bmw kopia ta ett steg till och byt upp dig igen.;S nu är jag tillbaka i bmw igen gud så underbart det är.Nu är det kul att köra bil igen;S fast saknar lite pulver gentemot min förra (-93 540ia)
som visserligen råkade ut för plast kule byte i automat lådan.men till skillnad för snål mazda så fick jag en låna bil kostnads fritt under tiden den var på service och ett vänligt bemötande efter att man lämnat bilförsäljnings hallen.Kommer alldrig någonsin att byta bilmärke igen.Inte ens om cris bangle designar sönder bmw för känslan får han inte bort även om han verkar hålla på att amerikanisera bmw lite väl mkt..
ki
226
kim750
530da-04
stefannorr: jag har haft en Nissan Almera 1,8-00:a.
Funkade jättebra att ta sig från A till B,
men det var ju ingen större körglädje i det hela.
Hade inga som helst problem med bilen under det år jag hade den, så driftsäker är den nog.
Sen gjorde jag misstaget :) att provköra en BMW,
och det hela slutade med att jag sålde Almeran och köpte
en 525:a Touring 92:a.
Är man bara ute efter att ha en billig bil att förflytta sig med så
är väl det ett bra val, men vill man köra bil och njuta av färden
så är det nog dumt att byta. Sen att det kostar mer, ja vad gör man inte när man är kär:)

Mvh
Kim
Att köra en bil som inte krånglar är en stor fördel. Dessutom är det faktiskt inte SÅ jäkla stor skillnad på en BMW och en Nissan. Bil som bil. Klart att BMW:n som ju är det bästa man kan få i bilväg är bätttre på alla sätt och vis men samtidigt får man väga det mot kostnaden det innebär att köra BMW. Själv uppskattar jag att köra en välbyggd bil med känsla (Inte BWM, men ett annat kul märke) men samtidigt känns det ibland inte som att det är värt den extra kostnaden.
stefannorr
Blir troligen inget byte,men efter all läsning här om krånglande abs sensorer,airbag stul,bältessträckare,kylare,pixelbortfall,styrväxel,hjullager,automatlåderas,m.m m.m..jo ja vet de kan hända alla bilar,men läser man här så verkar de ju vanligt..i oför sig är nog många importerade med dubbelt så många mil som mätaren säger..ja ja inte alla importer : ) nin har rullat 89000 mil så ja har väl allt de att se fram emot : (
Men håller med de blir svårt o byta..ja får väl ge den en chans o hoppas*L*..
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

stefannorr>>>He,he....Med de milen så har du nog haft felen tidigare ett par tre gånger iaf ;)

Kunde inte låta bli :)

Mvh Janne.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Stefan: Ska du byta bara för att det ska bli billigare så går det ju att välaj en billigare BMW ;) Man måste ju inte byta märke för att byta kostnad =)

__
Länk
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Stefan: Ska du byta bara för att det ska bli billigare så går det ju att välaj en billigare BMW ;) Man måste ju inte byta märke för att byta kostnad =)

__
Länk
uf
314
uffe12a
Bmw 325im-04
stefannorr--->
du får 50 i mellan o sett.:D
Jag kan bara hålla med Janne T med dom milen (89tusen mil)du har på din bil så måste du vara nöjd:))

-----
Mvh
Nils Mayer

Länk
stefannorr
Elakingar : ) 8900 mil förstås..alltså ja älskar bilen o trånade efter en i över ett år innan ja fick tag i en med mina krav lågmilare sv-såld(ja även import men god scouting) och automat..och hittade den..hade en 320 innan 97 och den fick ja kosta på en 20 000 kr på ett år,de mesta slitdelar,tänkte en e 39 blir perfekt,den som jämt toppar listorna på nöjda ägare m.m...och än har jag ju inte haft några fel..men hatar kallstartsläget och adaptiva lådan..men som sagt ja behåller den om de inte dyker upp något väldigt speciellt...
uf
314
uffe12a
Bmw 325im-04
kan sträcka mig till 51 men då skall det vara full tank.:D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.