|
|
|
|---|---|
|
Har nyligen sålt min M3e30 och det känns mycket tom i garaget. Lurar nu på en Alpina B6 3,5 (e30). Hur pass säkert köp är det, kan man räkna med att värdet består? Kan man entusiastförsäkra dem? Vad är det som kan bli dyrt att reparera som man bör se upp med, har läst om bromsar mm? Att det är en kul bil har jag kunnat läsa mig till, men behöver bättre koll på det ekonomiska (vad tråkig man är!) | |
|
Det finns 9 st B6or kvar i livet av de 22 st som togs in till sverige nya. De som varit tillsalu har utannonserats länge.Det verkar inte vara något direkt sug efter dem. Växellådorna verkar vara en svag punkt.Trots att det är samma låda som i M3E30.Har hört en del som behövt byta den. C |
|
|
Har också sett att de brukar annonseras ett bra tag. Kanske är fler som letar M3 e30. När jag sålde min gick det ganska fort och smidigt. Vad ska man betala för en B6 i bra skick? 70-80 kkr? Verkar inte vara någon ide att åka till Tyskland förutom att de som regel är bättre utrustade. |
|
|
Försök hitta den sena, 3.5 S-versionen, mycket dyrare, och mindre diskret, men vilken bil... :) MBH, E38B12 |
|
| Finns ett par 3.5S på mobile, fina bilar men tyvärr lite för dyr leksak för mig. | |
| Den "vanliga" 3.5an är kanske på ett sätt roligare, ser ofta så förbannat diskret ut, en "vanlig gammal BMW" i Svenssons ögon! :) | |
|
Inga problem att entusiastförsäkra en B6 3,5. Det som är dyrt är ju som sagts ovan bromsar. Men Mercedes skulle väl ha billigare alternativ som va samma om jag inte minns fel. Service är inte gratis heller... Har för mig jag gav drygt 5000kr där nånstans för en insp 2 på min gamla B6. Den hade man många roliga stunder med kan jag säga... Några som blev häpna över att en "gammal BMW" kan gå så j-la fort! |
|
|
Ja.. det är en jävligt rolig bil..men kanske för typ 5 år sen. Hänger nog inte med så bra nuför tiden tror jag.. Jag hade väldiga problem med att sälja min iallafall och det var med den starkare motorn på 261hp. Men är man ute efter och busa runt med bilen så kan jag inte komma på nått bättre bilköp. Lycka till.. |
|
|
Stenth: Känner igen det där med bromsarna när du nämner det, får kolla upp det närmare om/när det blir aktuellt. Servar gör jag själv så det bekymmrar mig mindre, men varför är den dyrare än tex 325 att serva? Är det något alpina specifikt som byts vid service? Barnman: 0-100 siffror är inte det viktigaste för mig utan mer själva körglädjen. Låter oroväckande att även du hade svårt att sälja din bil, har hört flera som fler haft problem att avyttra sin alpina. Jag förstår inte riktigt varför, tycker de borde vara påväg att bli en klassiker precis som gamla M3 e30. Tack för alla synpunkter så långt, men vad tror ni om prisbilden? Är 80.000:- rimligt för en fin bil? |
|
|
Var och kikade på en B6:a. Den gick lite oroligt på tomgång vilket gav en del vibrationer i bilen. Men den gick snällt och fint när man gav lite gas och körde bilen. Är detta normalt? |
|
|
Vad låg varvet på? Kamaxel är lite oroligare än original.. 280* så det beror lite på vad du menar med vibrationer? |
|
|
@BjörnB De går lite oroligt på tomgång.Det är fullt normalt. Över 12-1300 varv ska de gå silkeslent Var det den svarta i jönköping? C |
|
|
Tack för svaret, låter som allt är som det ska. Criss, du har mail. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.