|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
För intresserade: Markrolon och Lexan är handelsnamn för polykarbonat och alltså samma sak. MVH |
|
|
Någon som har nån uppfattning om vad 38kg bantning gör i prestanda? Vill dock poängtera att bilen låter som en riktig rallybil utan sätet som dämpare där bak :-) |
|
|
Vad det gäller vikt/effekt så ligger det till som så att en viktbesparing på 10 kg är det samma som att trimma 1 hk. Detta är iofs ett relativt begrepp (sett till den faktiska vinsten) då viktminskningen får andra i samanhanget positiva följder tex kortare bromssträcka, mindre krängning i kurvorna mm. Alltså en effektökning på säg 15 hk ger ju i sig inte så himla mycket på en bil som väger tex 1400kg och har 170hk (blir då =8,2352941kg/hk original eller =7,5675676kg/hk trimmad), men om du istället lättar bilen (15hk=150kg) så blir vikt/effekt förhållandet lite annorlunda (7,3529412kg/hk)! Så vad som är bästa vägen att gå får ni avgöra själva.... Sedan så vill jag gärna lägga till en sak om det här med lätta fälgar. Det är i sig inte så viktigt vid "raktframkörning" men det är desto viktigare och ger mer vid "svängasvängakörning"! Här gäller det alltså att hålla isär fjädrad och ofjädrad vikt vilket påverkar en bil på helt olika sätt! |
|
|
På bane gjør 75kg at en e30 går ca2 sekunder saktere per runde. Målt på bane som tar 1 minutt og 10-12 sekunder per runde. Det med at 10kg tilsvarer å trimme 1hk blir ganske feil. I min 2002 touring med ca 240hk, veier 1050kg med meg i. Når jeg har på en kamerat på 110kg mister jeg mer enn 11hk:) |
|
|
Men det där med små å lätta fälgar borde ju även ha att göra med tröghetsmomentet då man skall accelerera upp bilen? Om man får vikten längre ut från centrom så blir det ju en större roterande kraft. Så lätta små fälgar borde göra mer på accelerationen än vad samma viktminskning inne i bilen gör? Tycker själv att jag märkte stor skillnad mellan min 15" vinterdäck och mina 17" sommardäck på min förra bil. (Vågar jag skriva att det va en Saab...) www.attitudemotorclub.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.