|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Några bra tips på lättning av bilen som inte tummar för mycket på utseende eller komfort? Sägs göra en jevla massa med lättning...? | |
|
riv ut precis hela inredningen. but ut sidorutor och bakrutan mot plastrutor. köp en uppsättning riktigt lätta fälgar. om man t.ex. har elstolar så kan man byta dom mot manuella. brukar skilja en mindre människa i vikt.. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Min M3 väger c:A 1200kg men det är ingen inredning alls. Komforten är vad normala människor säger, hemsk. Men jag tycker att dene skön att åka i, däremot är öronproppar ett måste vid landsvägskörning. Om du vill ha kvar komfort, slite ut all ljuddämpningm, och släng i ett lättare material. Men det är mer jobb än det är värt. Att byta framstolarna mot race stolar tjänar du säker 50 kg på. Men her du en coupé så kan du ju glömma baksätet sen... och då kan du slänga ut det med! ;-) Länk www.reptil.nu |
|
|
börja med reservdäck och sånt ... stereo ;).. ha alltid 10L som mest i tanken ;) /mvh jocke |
|
|
B1 Har du verkligen fått ner vikten såpass? Iofs, stolarna i coupen väger väll typ 30 pannor st eller ngt :) Häftig bil annars, fast jag hade skippat plastkittet ;) Mvh Per |
|
| ekblom: Var kan en kjøpe billige plastrutor? | |
|
köp lexanplast och skär till TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
| Er ikke leksan noe av det dyreste en kan bruke? Finnes det ikke billigere alternativer? | |
| makrolon brukár funka bra, repfritt också. | |
|
Ja mina nya stolar väger inte mycket alls. Inget värmepaket, ingen isolering, kolfiberhuv, plast rutor, inga mattor etc. Det e helt rippad. Kanon väghållning ihop med Coilover kittet! Länk www.reptil.nu |
|
|
Plockade ut reservdäck o lite tillhörande krafs i bagaget. De gav 22kg... Tips på lätta fälgar och var man kan köpa dom? Som jag fattar de så kan de göra väldigt... |
|
|
Absolut. Ett tips är att inte köpa så fantastiskt stora fälgar som alla envisas med att ha. Kan du köra på 15", gör det då. Sätt på riktiga däck med bra stomme så förlorar du ingen känsla på det. Kolla på andra sidan atlanten. Brukar funka finfint med frakt och där har de minsann lätta fälgar. Lätta fälgar är dock oftast lika med dyra fälgar. |
|
| Någon koll på vad M3 GT fälgar väger jämfört med "lätta" fälgar? | |
|
Lätta fälgar.. är väl... Lenso LD tex, Oz Superturismo.. kan ge dig en fingervisning, när jag sålde mina integral a2 17" vägdes dom för skeppning med buss.. dom vägde ca 19.6kg styck (diffade lite pga att alla inte är lika slitna osv..) med 225/45/17 däck... dom fälgarna jag har nu borbet TB 17x8" med 225/40/17 vägde 17.4 kg styck.. så bara genom att byta fälgar relativt likvärdiga i storlek och utseende tjänade jag 2.2kgx4 = 8.8kg... så det finns vikt att spara iomed fälgar helt klart.. /mvh jocke |
|
|
De va mindre vikt de skilljde än jag trodde... var det verkligen lättviktsfälgar? Märkte du någon skillnad? Vikten på hjulen sägs ju göra mer än vikten på "bilen" |
|
|
nej nej nej ;) du missförstod mig lite, fälgarna jag har på nu är inte nåra lättviktsfälgar, tvärt om.. menade bara att om det skiljer så pass mkt som nästan 10kg bara mellan märken på väldigt lika fälgar i samma storlekar så borde det finns MKT kilo att spara i mindre dimensioner och med lättviktsfäglar i tex magnesium, eller åtminstone med mkt magnesium i. /mvh jocke |
|
|
Ah... I see... ;-) Tror ni de kan göra så stor skillnad på en hyffsat standardbil annars så att de gör tidskillnad på tex 201 eller 402? |
|
|
En pilare till mej kör rally. Hans kartläsare väger gissningsvis 120 kg. (dom e polare...) Att byta ut honom till en kille på 55 kg, gav samma resultat som att trimma bilen för c:a 70 000:- Så visst gör det skillnad. Länk www.reptil.nu |
|
|
Precis. Häng inte upp dig för mycket på fälgar. Har du kvar dina original 15" alufälgar så är de säkert bland det bästa du kan åka på. På med bra däck på dem bara (fräckast märke är inte alltid bäst). Försök få tag på begagnade R-däck snorbilligt så kan du leka lite. Ju större fälgar, ju mer vikt. Ju mindre fälgar, ju mindre vikt. Riv ur sånt som är i vägen och du inte behöver i bilen så sparar du en hel del vikt. Reservhjul? Fulltank? Baksäte? Elstolar? Innermattor? Asfaltsmattor? Vingar, spoilers? |
|
|
Reservhjul och saker som hör därtill är borta. Det vägde 22kg. Har ej kvar 15" hjulen då mina 17" M3 GT satt på när jag köpte bilen. Tankar numera bara 20-30 liter ;-) 30kg sparade där. Resten av grejerna får nog sitta kvar då det är en bruksbil. Baksäte kan man kanske ta ur när man ska racea ;-) Ganska lätt operation ju. Nästa steg är väl att banta, haha! |
|
|
Har gjort lite nya mätningar idag för den som är intresserad. Plockade ut baksätet för textiltvätt och passade på att väga de. Sittdyna: 5kg Ryggdyna: 8kg Vägde även plattan (den som täcker reservhjulsbaljan) i bagaget: 3kg 38kg (inkl reservhjul osv) bantat med mycke enkla metoder :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.