AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.943

Pinnbult grenrör AV!!!!

D@nne
En av pinnbultarna till grenröret har gått av. Jag fick lös all utom en, den sticker ut ungefär 5mm. Jag har försök att använda en pinnbultsavdragare men det var då jag drog av den. Hur sakall jag nu göra? Kan man borra eller nått? Eller måste jag lyfta toppen, och är det jobbigt? Jag har en 89 535i tack på förhand.

MMMMM-POWER
Me
50
Melin
535i -89
528i -77
det finns väll verktyg som du borrar in i pinnbullten så du kan dra loss den
hör på en järnhandel
lycka till!!!
lyft INTE toppen om du slipper...

GASAR TILL DET RASAR
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Det finns ett verktyg kallat skruvutdragare, eller "svinpitt" i folkmun, som bör funka. Fråga efter en sådan i järnhandeln.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Annvänd dig absolut INTE av en sådan avdragare, pga att dom har en viss tendens att ryka av. Det finns en annan model av bultutdragare som tål lite mera, kommer ej ihåg det exakta namnet men om man ser rakt framifrån på den så ser den ungefär ut så här ¤ Du har prövat med rostlöstningsmedel och en tång tex en mindre model av rörtång?
ro
27
rono
528iA-96
Du kanske kan komma åt att punkta fast något greppvänligare i pinnbulten.

rono
D@nne
Jag har öst på med rostskydd.....och jag tror att det går att punkta fast något men jag har ingen svets så det känns lite drygt....grispitt hmm det är bara det att jag tror att det är för trångt för att borra.....tack för alla tips=)

MMMMM-POWER
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Du har ju redan förstört den så det är bara o prova med a´la möjliga medel,,,luktar topplyft,,,
Bästa är nog om du kan punkta på något.
Lycka till.

A.T
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
En fråga... Är det pinnbulten mot främre röret eller en pinnbult i toppen du dragit av?

MVH David Öfverdahl-Forslöf
D@nne
Pinnbulten nedre raden näst längst emot torpedväggen

MMMMM-POWER
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
I toppen då alltså... Lutar åt att du får göra som de gjort på min 323'a då. Den har varit in på bmw nån gång och fått 3st M10 till M8 pinnbultar inopererad i sig.. Detta om du inte får lös den på någe vis alltså. Enligt verkstan här gör de detta utan att lyfta toppen....

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
håller med David....borra ur, gänga upp till M10 och sätt i pinnbultar som reducerar från M10 till M8 eller använd insatsgängor, fast jag vet inte om man kanske måste borra upp ännu större isåfall..."grispittarna" har ju ofta förmågan att gå av eftersom när man borrat hål i den avdragna skruven så blir det så lite gods kvar så att när man skruvar ner grispitten så spänner man ut skruven vilket gör att den sitter ännu mera fast....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.